Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Urana kotiäitiys

Vierailija
14.01.2024 |

En koskaan löytänyt paikkaani suomalaisesta yhteiskunnasta ja työelämästä. Ulkomaille muuton jälkeen silmät avautui; haluan olla kotiäiti. Suomessa en kuullut pihaustakaan tällaisesta vaihtoehdosta enkä tuntenut ketään, joka olisi pelkästään perinteinen kodista, miehestä ja lapsista huolehtiva nainen. 

Toivoisin, että aiheesta olisi julkista keskustelua, jotta nuoret ymmärtäisivät tämän olevan yksi (hyvin luonnollinen) vaihtoehto.

N30

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotiäitiys ei ole mikään ura. Vai mistä koulusta sellasia valmistuu, päivät siivotaan ja kokataan ja yöt maataan miehen alla? Tollaselle naiselle ois kuvaavampikin nimitys kun loisii miehen lompakolla...

#Suomakkuusnäkyväksi

Vierailija
42/61 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entiseen aikaan oli emäntäkouluja, joissa peräti koulutettiin naisia myös kotiäideiksi. Mikä olisi nykyisin kotiäidin ammattikoulu?

Toinen ongelma on kotiäidin palkkaus. Ennen oli perheverotus, eli paremmin ansaitseva sai puolisovähennyksen. Käytännössä miesten parempaa palkkaa perusteltiin sillä, että piti elättää perhe.

Nykyisin verovähennyksen saa kotiapulaisen palkkaamiseen, mutta ei kotiäidin. Kotihoidontuki on aika pieni vaikka kotitaloustyöntekijän TES:n mukaiseen palkkaan verrattuna.

Eläkkeeksi työnantaja eli puoliso voisi ottaa vapaaehtoisen eläkevakuutuksen, eli se olisi pienin ongelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika wt "ura" :D 

Vierailija
44/61 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin loin uraa kotiäitinä monta vuosikymmentä. Uskallan sanoa näin, kun katson nyt 60 vuotiaana tulosta. Hur raa kotiäitiys!

Paljonko oikein hankit lapsia, jos olit kotiäitinä monta vuosikymmentä?

Viisi poikaa ja kaksi tyttöä. 

En heitä hankkinut, me saimme heidät. 

Vierailija
45/61 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiäitiys ei ole mikään ura. Elät yhteiskunnan tuilla loisena tai miehesi lompakolla. 

Ei niin, kotiäitiys on työtä ja kotirouvuus on vapautta. Elän onnellisena ja stressittömänä perheen rahoilla, en yhteiskunnan.

Just näin. Perhe on perhe ja silloin puhalletaan yhteen hiileen. 

Vierailija
46/61 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs sitten, jos se elättäjämies eroaa yai kuolee? Siinä sitä sitten mietitään uraksi kaupan kassaa. Onnea sille tielle.

Vierailija
47/61 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ehdottomasti kannattaa ripustaa koko elämä yhden miehen varaan. Kuulostaa menestysreseptiltä.

Vierailija
48/61 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kummassa kotiäitiyttä ei arvosteta? Onko omien lasten hoito vähemmän arvostettua ja miksi, kuin että hoitaisin vieraita lapsia?

Vierailija
49/61 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sitten, jos se elättäjämies eroaa yai kuolee? Siinä sitä sitten mietitään uraksi kaupan kassaa. Onnea sille tielle.

Minulla on omaisuutta huomattavasti enemmän kuin miehelläni ja tulen myös perimään huomattavan omaisuuden. 

Vierailija
50/61 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa se ei ole monelle mahdollisuus sillä edes hyvällä palkalla ei kovin suurta perhettä elätä, kiitos hintatason sekä verotuksen ja toki yleisen palkkatasonkin joka on hyvin maltillinen. 

Kotiäitiys on myös todella suuri taloudellinen riski naiselle. Vaikka mies elättäisi naisen tänään, voi mies aina yhtäkkisesti menehtyä tai vaikka lähteä. Työelämään ei ole mitenkään helppo päästä sisään jos on ollut vuosikausia sen ulkopuolella. Arvostan kotiäitiyttä, mutta koen sen realistiseksi vaihtoehdoksi vain jos mies on huomattavan varakas sekä antelias. Kokisin itse hyvin stressaavaksi tilanteeksi kuvion jossa palkansaajia olisi vain yksi, minulle ei kerry säästöjä ja miehen jäädessä työttömäksi tai sairastuessa perheen tulotaso romahtaa. 

Vierailija
51/61 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kummassa kotiäitiyttä ei arvosteta? Onko omien lasten hoito vähemmän arvostettua ja miksi, kuin että hoitaisin vieraita lapsia?

Arvostan itsenäisyyttä ja oman elämän turvaamista eläkeikää myöten. Pahinta kaikista, olisi olla riippuvainen toisesta. 

Vierailija
52/61 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jokainen järkevä nainen ajattelee näitäkin vaihtoehtoja, jos kotiäidiksi mielii. Meillä asia on ratkaistu sillä, että avioehtoa ei ole, mies säästää jatkuvasti myös minun tililleni rahaa, minun nimelläni ei ole lainoja, vain omaisuutta. Näiden lisäksi miehelläni on henkivakuutus, eli jos sattuisi kupsahtamaan, vakuutuksesta tulisi iso potti minulle ja lapsille. Lisäksi tulen perimään usealta sukulaiselta maata ja kiinteistöjä, mies ei todennäköisesti saa kummoistakaan perintöä oman sukunsa puolelta. Kyllä asiat ovat järjesteltävissä ja kauhuskenaariot on hyvä pitää mielessä. 

Vierailija
53/61 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa se ei ole monelle mahdollisuus sillä edes hyvällä palkalla ei kovin suurta perhettä elätä, kiitos hintatason sekä verotuksen ja toki yleisen palkkatasonkin joka on hyvin maltillinen. 

Kotiäitiys on myös todella suuri taloudellinen riski naiselle. Vaikka mies elättäisi naisen tänään, voi mies aina yhtäkkisesti menehtyä tai vaikka lähteä. Työelämään ei ole mitenkään helppo päästä sisään jos on ollut vuosikausia sen ulkopuolella. Arvostan kotiäitiyttä, mutta koen sen realistiseksi vaihtoehdoksi vain jos mies on huomattavan varakas sekä antelias. Kokisin itse hyvin stressaavaksi tilanteeksi kuvion jossa palkansaajia olisi vain yksi, minulle ei kerry säästöjä ja miehen jäädessä työttömäksi tai sairastuessa perheen tulotaso romahtaa. 

Lisäksi se mies voi joutua vaikka huomenna kolariin tai saada sairaskohtauksen ja menettää työkykynsä. Työkyvyttömyyseläkkeellä ei perhettä elätetä. Siinä sitten onkin kiva lähteä siivoojaksi tai kaupan kassalle ja miettiä, miten sillä palkalla perhe ja se mieskin vielä ruokitaan.

Vierailija
54/61 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoin ongelma tuossa on löytää mies joka on valmis ottamaan taloudellisen vastuun perheestä ja jonka tulot myös riittävät siihen. Suomessa näitä on kourallinen, ulkomailta löytyykin jo enemmän. 

Vierailija
55/61 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi jonka urana on kotiäiti niin kauan kuin lapset pärjäävät koko päivän yksinään kotona (eli ehkä jostain 3-4lk eteenpäin?)

Lapsia saatu 5. Mies maksaa kaikki kulut, en saa enää kotihodontukea. Mies maksaa minun säästötilille "eläkettä". Olen mahdollistanut kotona olemalla miehelle hyvän työuran ja näin myös palkan, jolla eletään ihan mukavasti, vaikka ihan älyttömästi ei silti ylimääräisiä ole. Olen hoitanut kaikki kotityöt ja lasten koulut, harrastukset.

Nyt kun suurin osa lapsista on koululaisia, olen saanut itsekkin jatkettua opintoja. Tavoitteena on pikkuhiljaa saada tutkinto valmiiksi ja työllistyä vuosien kuluttua.

Vierailija
56/61 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoin ongelma tuossa on löytää mies joka on valmis ottamaan taloudellisen vastuun perheestä ja jonka tulot myös riittävät siihen. Suomessa näitä on kourallinen, ulkomailta löytyykin jo enemmän. 

Kotiäiti kanavia:

https://m.youtube.com/@tarahenderson

https://m.youtube.com/@ClassicallyAbby

Kotirouvaa hakevia miehiä:

https://www.farmersonly.com/#step/1

https://www.singlefarmersdating.com/

https://westernmatch.com/

(Niille ketkä väittää kotirouvuuden olevan jotenkin kiellettyä)

Vierailija
57/61 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäitikö loiseläjä ja yhteiskunnan lompakolla? Ei ikimaailmassa. 

Ai että olen ylpeä kotiäiti, olen onnistunut, niin kuin nuorena ajattelinkin. Mikä voi elämässä olla tärkeämpää kuin olla lasten kanssa ja nähdä ja kokea heidän menestyvän elämässä hyvin kaikin puolin. Onneksi olen saanut hoitaa heidät itse ja nähdä kehityksen kulkua tosi pitkälle. Ei ole vieras kertonut, että nyt hän ossa sitä ja tätä, vaan minä itse näin ja koin, 

voisin elää kaiken uudestaan. 

Hehkutan täysillä kotiäityiden puolesta! 

Vierailija
58/61 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan itsenäisyyttä ja oman elämän turvaamista eläkeikää myöten. Pahinta kaikista, olisi olla riippuvainen toisesta. 

En ole kotiäitinä riippuvainen toisesta, sillä mehän olemme perhe. Kumpikin teemme tahoillamme kovasti töitä, kyllä minä kotona. 

Näin me yhdessä päätettiin ja hyvin päätettiin. 

Vierailija
59/61 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ehdottomasti kannattaa ripustaa koko elämä yhden miehen varaan. Kuulostaa menestysreseptiltä.

Sitä se on ollutkin. 

Vierailija
60/61 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi se mies voi joutua vaikka huomenna kolariin tai saada sairaskohtauksen ja menettää ty

Aina voi tapahtua vaikka ja mitä. 

Ei niin voi elää ja nauttia elämästä, jos koko ajan pelkää pahinta