Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Urana kotiäitiys

Vierailija
14.01.2024 |

En koskaan löytänyt paikkaani suomalaisesta yhteiskunnasta ja työelämästä. Ulkomaille muuton jälkeen silmät avautui; haluan olla kotiäiti. Suomessa en kuullut pihaustakaan tällaisesta vaihtoehdosta enkä tuntenut ketään, joka olisi pelkästään perinteinen kodista, miehestä ja lapsista huolehtiva nainen. 

Toivoisin, että aiheesta olisi julkista keskustelua, jotta nuoret ymmärtäisivät tämän olevan yksi (hyvin luonnollinen) vaihtoehto.

N30

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies on rikas ja maksaa palkkaa plus yksityisen ekäkkeen, voisi olla ok. Veronmaksajien laskuun eläminen ei todellakaan. 

Olet taikuri!

Osaat nimittäin taikasanat, jolla rikkaan miehen saa katoamaan. :D

Miksi jättäytyä tyhjän päälle? Rikas mies menköön, jos on saituri.

Vierailija
22/61 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstan mammoilla ei avioliitot kestä, joten heille kotiäitiys toisi vain turvattoman olon.

Avioliiton kestämiseen liittyy kaks osapuolta

Avioliitossa on kyllä kestämistä.

Avioliitot pitäisi kieltää osituksineen. Jo ihan siitä syystä, että puolet avioliitoista päättyy käräjille. Ei toimi ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies on rikas ja maksaa palkkaa plus yksityisen ekäkkeen, voisi olla ok. Veronmaksajien laskuun eläminen ei todellakaan. 

Olen kotirouva, enkä voisi ajatella ottavani mieheltä palkkaa vastaan. Kaikki talouden kulut hän kyllä maksaa.

Veronmaksajien rahat kelpaavat kyllä, mutta puolison ei pitäisi maksaa panoksesta yhteisen hyvän eteen?

Vierailija
24/61 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet taikuri!

No jaa, meillä on näin. Ollaan yhdessä oltu teinistä asti. No ei kyllä palkkaa sanan varsinaisessa merkityksessä ole koskaan maksanut, muttei myöskään ole kysellyt käyttämäni rahan perään. Minulla on samat luottokortit kuin hänelläkin, mm. se kuuluisa musta. Ja yksityisesti maksettu eläkekertymäni on jo huomattavasti suurempi kuin suomalaisen keskivertoeläke enkä ole vielä edes eläkeiässä,

Vierailija
25/61 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kotirouva, enkä voisi ajatella ottavani mieheltä palkkaa vastaan. Kaikki talouden kulut hän kyllä maksaa.

Veronmaksajien rahat kelpaavat kyllä, mutta puolison ei pitäisi maksaa panoksesta yhteisen hyvän eteen?

Enkö juuri sanonut, että mies maksaa aivan kaiken? Ei minulla ole mitään mahdollisuuksia saada valtiolta mitään.

Vierailija
26/61 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet taikuri!

Osituksen jälkeen ei tarvitsisi tehdä päivääkään töitä ja pelkät yhden lapsen elarit on enemmän kun sun palkka.

Ei tästä teemasta tarvi kuitenkaan keskustella, koska vaimo osaa ja haluaa pitää sitä mäkätintä pois päältä.

Vierailija
27/61 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olkoot ne korvaukset sitten junttivaltiokorvausta, koska Suomessa ei ole sivistysvaltioiden tapaan perheverotusta.

Vierailija
28/61 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet taikuri!

Osituksen jälkeen ei tarvitsisi tehdä päivääkään töitä ja pelkät yhden lapsen elarit on enemmän kun sun palkka.

Ei tästä teemasta tarvi kuitenkaan keskustella, koska vaimo osaa ja haluaa pitää sitä mäkätintä pois päältä.

Varmasti noin. Rikas mies hengaa ajankuluksi vauva-palstalla opastamassa neitosia.

Vierailija
29/61 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkö juuri sanonut, että mies maksaa aivan kaiken? Ei minulla ole mitään mahdollisuuksia saada valtiolta mitään.

Paitsi palkkaa sinulle. Eron tullessa olet tyhjän päällä.

Vierailija
30/61 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet taikuri!

No jaa, meillä on näin. Ollaan yhdessä oltu teinistä asti. No ei kyllä palkkaa sanan varsinaisessa merkityksessä ole koskaan maksanut, muttei myöskään ole kysellyt käyttämäni rahan perään. Minulla on samat luottokortit kuin hänelläkin, mm. se kuuluisa musta. Ja yksityisesti maksettu eläkekertymäni on jo huomattavasti suurempi kuin suomalaisen keskivertoeläke enkä ole vielä edes eläkeiässä,

Onko sulle pakotettu kenties avioehto, kun tarvit yksinkertaisesti paskaa yksityistä eläkevakuutusta?

Meillä on eläkerahat kiinteistöissä eli käytännössä olen jo eläkkeellä, kauanko palstalore joudut vielä eläkettäsi odottamaan?

Vierailija
31/61 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi palkkaa sinulle. Eron tullessa olet tyhjän päällä.

En ottaisi palkkaa vastaan. Hänen ei kuulu maksaa sellaista. Eron tullessa olisin tyhjän päällä.

Vierailija
32/61 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suominaisuus näkyy vahvana.

Mennään taas suoraan asiaan eli, minä haluan rahaa ja en tee kotitöitä.

Vierailija
33/61 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomimies: haluan naisen luopuvan urastaan ja ryhtyvän palkattomaksi kotiorjaksi. Eron tullessa nainen jääköön tyhjin käsin.

Vierailija
34/61 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomimies: haluan naisen luopuvan urastaan ja ryhtyvän palkattomaksi kotiorjaksi. Eron tullessa nainen jääköön tyhjin käsin.

Väärin!

Suomimies: Haluan vaimon Aasiasta...

Vierailija
35/61 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäitiys ei ole mikään ura. Elät yhteiskunnan tuilla loisena tai miehesi lompakolla. 

Vierailija
36/61 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotiäitiys ei ole mikään ura. Elät yhteiskunnan tuilla loisena tai miehesi lompakolla. 

Ei niin, kotiäitiys on työtä ja kotirouvuus on vapautta. Elän onnellisena ja stressittömänä perheen rahoilla, en yhteiskunnan.

Vierailija
37/61 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäitiys ei ole mikään ura. Vai mistä koulusta sellasia valmistuu, päivät siivotaan ja kokataan ja yöt maataan miehen alla? Tollaselle naiselle ois kuvaavampikin nimitys kun loisii miehen lompakolla...

Vierailija
38/61 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotiäitiys ei ole mikään ura. Vai mistä koulusta sellasia valmistuu, päivät siivotaan ja kokataan ja yöt maataan miehen alla? Tollaselle naiselle ois kuvaavampikin nimitys kun loisii miehen lompakolla...

Ymmärrätkö, että tämä malli tulee lisääntymään yhteiskunnassa enenevissä määrin nyt kun tuloerot kasvaa? Varakkaat pitää huolen omistaan ja muut elää kädestä suuhun huonossa työelämässä. Tätä äänestettiin ja tätä saatiin. Ymmärrän katkeruuden niiden osalta, joille jäi se huono työelämä.

Vierailija
39/61 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin kotiäitiys sopii kuin nenä päähän. Itsekin olin 7 vuotta kotiäitinä, nykyään osa-aikatöissä. Kun kuopus täytti 3, loppui kotihoidon tuki. Olikohan se silloin ollut vajaa 300e. Sen jälkeen tuloni olivat lapsilisien verran. Mitään muuta ei luonnollisestikaan tullut. Mies kirjaimellisesti elätti perheen ja siirsi kuukausittain minulle rahaa säästöön eläkepäiviä varten. Olivat hyviä vuosia ja ajattelen niin, että kukaan ei kadu jälkikäteen sitä, että on ollut lapsille läsnä kun olivat pienempiä. Toisin päin kyllä saattaa olla. Nyt jo koululaisia ja olen ottanut kotiäitiyden rinnalle osa-aikatyön. Eivät joudu olemaan paljoa yksin ennen tai koulun jälkeen eivätkä tarvitse iltapäiväkerhoa. Kun vielä kasvavat, nostan taas omaa työmäärääni. Minulla on työvuosia jäljellä vielä n. 40, joten ehdin ihan hyvin tekemään vielä 40h viikko vähän myöhemminkin. Vaikka sitten kun ovat teinejä. Tämä on ollut toimiva systeemi koko perheelle. Toki nykyään on kivaa käydä myös töissä. Tsemppiä sinulle!

Vierailija
40/61 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole köyhien juttu. Rikkaiden lapsien kasvattaminen suvun omaisuuden säilyttämistä ja kasvattamista varten vaatii huomattavasti enemmän kuin normaali se urahoitsu verolokin homma.

Kotona kasvatetut lapset suoriutuvat käytännössä kaikesta paremmin (pl. kiusaaminen, häiriköinti yms. häiriökäytös tietysti) kuin yhteiskunnan vastuulle jäteyt toisten lapsien koulimat köyhälistön lapset.