Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua 4-luokkalaisen matikan tehtävään :O

Vierailija
09.01.2007 |

Täytyy tunnustaa, en osannut auttaa tyttöä. Kysymys: Mitkä luvuista välillä 1-10 ovat sellaisia, että ne voidaan jakaa tasan ainoastaan luvulla 1 ja luvulla itsellään? Tyhjiä vastauspaikkoja 5. Mielestäni kaikki 1-10 välillä on oikea vastaus, mutta ei mahdu vastauspaikkaan. Osaisiko joku auttaa?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko parittomat, ku parilliset voi jakaa 2:lla?

eli 1, 3, 5, 7 ja 9

Vierailija
2/10 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jaappa vaikka 5 kahdella.. ei talla tulla kokonaislukua vastaukseksi? Eli on alkuluku. ja kun puhutaan luvuista 1-10 ne on ne parittomat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdeksäisenhän voi akaa tasan muullakin kuin ykkösellä ja itsellään. Sen sijaan KAKKOSTA ei voi.

Vierailija
4/10 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli silloin ne on niitä " kertotauluun kuulumattomia" lukuja, joita ei voi jakaa millään muulla. Ei jos mikään muu luku ei sisälly siihen lukuun kuin 1 ja se itse, niin silloin on kyse haetusta luvusta.

Vierailija
5/10 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olisko parittomat, ku parilliset voi jakaa 2:lla?

eli 1, 3, 5, 7 ja 9

Täh... Siis 9 ei ole alkuluku, sen voi jakaa 3:lla ja menee tasan.

Vastaus on 1, 2, 3, 5 ja 7. Nuo voi jakaa tasan vain ykkösellä ja itsellään.

Vierailija
6/10 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni 2 kuuluu myös listaan. Koska jos jaetaan isommalla luvulla, ei saatu vastaus ole kokonaisluku

Vierailija
7/10 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljäsluokkalaisen ei tietysti odoteta tietävän mitään lakuluvuista, tehtävän idea on vain käydä läpi nuo luvut ja kokeilla niiden jakamista eri luvuilla. Fiksu lapsi huomaa, että kakkosta suuremmat parilliset voi aina jakaa, joten niitä ei tarvitse testata erikseen.

Vierailija
8/10 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Neljäsluokkalaisen ei tietysti odoteta tietävän mitään lakuluvuista,...

Siis alkuluvuista

Vierailija
9/10 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin olen matikassa aika nolo, en olisi tätä osannut neuvoa lapselle. Mies on onneksi lahjakas matikassa, minun lahjat on äidinkielessä ja muissa kielissä.

Vierailija
10/10 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tosi huono matikassa ja mies ei ole nyt paikalla. Kun selititte asian, ymmärsin, niinhän se tietty on. Nolottaa tunnustaa, että olen maisteri, mutta alana kaikkea muuta kuin matemaattiset aineet. Kiitos vielä kerran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi