Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko jollakulla diagnoosi yliliikkuvista nivelistä, ja kuinka vaikuttanut elämään?

Vierailija
14.01.2024 |

Työkyky, armeija, lääkkeet, leikkaukset, fyssa, sänky ja huonekaluvalinnat, tukiranka?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On diagnoosi, jonkun muutaman viikon olin aikoinaan sairauslomalla olkapään vuoksi mutta muuten pärjännyt normaali toimistotyössä kun tukee kyynärpäitä esim. kun kirjoittaa näppiksellä. 

Vierailija
2/12 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselen kun aikuisteinillä on tämä ongelma aika paha. Pitäs alkaa kuntouttaa. Sormet taipuu kuin kumi, ja selkä on hieman köyry ja selkeästi aiheuttaa kipua. 

Huomasi jo kun koulun tuolit oli jostain dinosaurusajalta, ja siis puiset joissa ei mitään tukea selälle tai takapuolelle. Minullekin teetti työtä istua ja jutella hopsit ja muut.

Reppukin oli todella painava, ja en silloin tajunnut että tosi isoa kuormaa piti kantaa päivittäin.

Kropan rakenne on uimarin, mutta hartia/olkapäät ns nörtin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nilkkojen lihaksia kannattaa ainakin vahvistaa, jalkaterät on suuressa vaarassa, kun nilkat pyörii miten sattuu.

Vierailija
4/12 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

EDS-diagnoosi löytyy. Vaikuttaa kaikkeen.

Vierailija
5/12 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuolla voi olla yhteys johonkin vakavaan sydänsairauteen?

Vierailija
6/12 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille. Alan selvittää. Toivottavasti olette muut saaneet apuja.

Ap

Vierailija
7/12 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sait diagnoosin? Kuulemma Suomessa tätä ei tunneta. Lääkäri ei oikein osannut laittaa mihinkään suuntaan asiaa, ei tiennyt kenelle lähettää. Totesi tosin, että "eihän se kuitenkaan mihinkään vaikuta".... 

Vierailija
8/12 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun parikymppisellä käytössä tukipohjalliset. Samoin käyttää pallopeleisssä tarvittaessa polvi-, nilkka- ja rannetukia ja teippaa sormet hyvin. Lihasjumppaohjeita on ollut mutta vaihtelevasti jaksanut tehdä. Tuo painava reppu on myös paha, niska kipeytyi siitä jos piti reppua selässä kouluun pyörräillessä. Laitettiin sellainen kori pyörään, missä sitten piti reppua.

Vierailija
9/12 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaksistossa kannattaa pitää huolta! Eli asiantuntevaa lihaskuntotreeniä, jotta lihakset antavat tukea nivelille, tällä on iso merkitys.

Vierailija
10/12 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sait diagnoosin? Kuulemma Suomessa tätä ei tunneta. Lääkäri ei oikein osannut laittaa mihinkään suuntaan asiaa, ei tiennyt kenelle lähettää. Totesi tosin, että "eihän se kuitenkaan mihinkään vaikuta".... 

Olen eri, mutta lapseni kävi perinnöllisyyslääkärillä eds epäillyn vuoksi. Suvussa siis eriasteista yliliikkuvuutta. Eds kriteertit eivät täyttyneet. Käy silti harvakseltaan kaiken varalta sydämen ultrassa. Verikokeillahan tuota ei kuulemma voi todeta, ihan oireiden vakavuuden perusteella tehdään arvio.

Vierailija
11/12 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta lapseni kävi perinnöllisyyslääkärillä eds epäillyn vuoksi. Suvussa siis eriasteista yliliikkuvuutta. Eds kriteertit eivät täyttyneet. Käy silti harvakseltaan kaiken varalta sydämen ultrassa. Verikokeillahan tuota ei kuulemma voi todeta, ihan oireiden vakavuuden perusteella tehdään arvio.

Pitäneepä kysellä uudestaan, jos löytyisi jostain sopiva lääkäri. Epäily on vahva, vaikka suvussa ei ole tiedossa yliliikkuvuutta (mutta paljon eri reumasairauksia kyllä). 

Mulla on siis kaikki isot nivelet löysiä, moni menee helposti sijoiltaan. Kaikki nivelet yliliikkuvia fyssarin mukaan, mutta sormet yllättävän vähän. Iho venyy aavistuksen normaalia enemmän, muttei ihan niin paljon kuitenkaan kuin netin kuvissa... Ja minut arvioidaan jatkuvasti noin 10 vuotta nuoremmaksi (olen 30v). Väsymysoireet vahvana, mutta väsymysoireyhtymädiagnoosia en halunnut, kun sen jälkeen kuulemma vaikea enää mitään muuta saada tutkittua. 

Vierailija
12/12 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, mutta olin silti armeijassa. Enpä tiennyt, että sillä olisi saanut vapautuksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi