Haluan alkaa retkeilemään, mutta mitä retkillä tehdään?
Hölmö otsikko, mutten keksinyt parempaa. Haluan siis alkaa aktiivisesti retkeilemään luonnossa, esim. kansallispuistoissa. Nyt aluksi ihan päiväretkiä. Olen kuitenkin aina miettinyt, mitä tuollaisilla retkillä tehdään.
Jos nyt otetaan vaikka joku 5km reitti niin senhän kävelee rauhalliseen tahtiin evästauon pitäen n. 2-3 tunnissa maastosta riippuen. Onko tuo nyt sitten se retki? Mitä siinä kävelyn aikana tehdään, katsellaan luontoa? Luonnon katselussa ja eväiden syömisessä ei siis ole mitään vikaa, olen vain aina miettinyt, että sekö sitä retkeilyä on 🤔
Kommentit (27)
Aloitapa ulkoilmaharrastus ihan siitä että koitat ensin viihtyä vaikka vartinkin parvekkeellasi tai terassillasi.
Tee pidempiä retkiä kuin 5 km. Etsi vaihtelevia maastoja. Kerää sieniä ja marjoja. Käy uimassa. Lököttele lukemassa kirjaa. Kalasta. Virittele riippumatto puihin. Ota luontokuvia. Kokkaa ja syö jälkkärit myös. Termarikahvit. Nuotiopullat. Kuuntele kuulokkeilla hyvää kirjaa.
Itse asiassa yksi sukulainen kysyi ihmetellen minulta samaa, että mitä siellä oikein sitten tehdään...
Kun on vaikka viikon retkellä ja päivässä etenee n. 20 km, niin kylläpä se päivä vaan siinä kuluu, kun kävelee ja laitaa ruokaa ja pystyttää ja purkaa telttaa jne. Ehkä kännykkäihmiselle vaikea ymmärtää, mutta se aika vaan kuluu aika huomaamatta! :)
Ihan se luonnosta kävelystä saatava flow-tila riittää minulle. Mieli tyhjenee turhasta ja rauhoittuu.
Tuommoisista lyhyehköistä patikkaretkistä eväineen voi varmasti aloittaa. Sitten pidentää päivämatkaa vähitellen ja voi yöpyäkin joko teltassa tai jos on laavuja tai autiotupia, riippuen missä retkeilee. Pidemmille retkille tietysti sitten tarvitsee varusteita enemmän. Vaikka ei yöpyisikään, jos viettää koko päivän metsässä, joku retkikeitin, esim. Trangia on tarpeellinen ruualaittoon. Kai se riippuu ihmisistä ja kiinnostuksenkohteista, mitä siellä retkellänsä tekee. Monille riittää se luonnon tarkkailu ja eväiden syöminen, toiset valokuvaavat, bongaavat lintuja tai sopivaan vuodenaikaan marjastavat tai sienestävät. Joillekin taas olennaista on kuljettu matka eli esim. jonkin vaellusreitin kulkeminen kokonaan. Nuotiolla istuminen ja kahvinkeitto kuuluu tietysti monien retkeilyyn. Tässä toki pitää muistaa, ettei nuotionteko kuulu jokamiehenoikeuksiin eli ilman maanomistajan lupaa tulet saa tehdä vain merkityille tulentekopaikoille.
Syödään eväitä, paistetaan makkaraa tai keitetään kahvia, mitkä eväät kenellekin sopii. Nuotion äärellä on ihanaa ja tunnelmallista. Maisemia on ihana vain katsella ja pysähtyä tauolle istumaan. On kiva jutella kaikenlaista tai sitten vaan olla omissa ajatuksissa.
Kiitos vastanneille! Harrastan paljon ulkoilua. Käyn silloin tällöin myös kansallispuistoissa kiertämässä jonkun lyhyen, ehkä max. juuri tuollaisen 5-7km reitin, mutten oikein osaa pitää pitää sitä retkeilynä. Istuskelen kyllä hetken jossain kivalla paikalla ja syön jotain pientä evästä, mutta ehkä ajattelen tuota aikaa jotenkin liikaa esim. kuntoiluna/lenkillä käymisenä.
Ehkä ensi kesänä pidennän retkiäni. Yön yli -reissuille en vielä halaja eikä minulla ole mitään siihen sopivia varusteitakaan. Päiväretkillä selviää ulkoiluvarusteilla ja repulla. Ap.
Kuljetaan kaikessa rauhassa, nautitaan hiljaisuudesta ja kauniista näkymistä. Yritetään olla kompastumatta puunjuuriin, liukastumatta kalliolla tai olla astumatta pitkoksilta suohon. Pysähdytään ihmettelemään luonnon tekosia, yritetään tunnistaa kasveja ja kiikaroida lintuja. Pidetään aistit avoimina, kuunnellaan, haistellaan, nähdään ja tunnetaan. Sopivassa kohdassa syödään eväät. Ennen kaikkea unohdetaan ajatus, että "pitää tehdä jotain".
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastanneille! Harrastan paljon ulkoilua. Käyn silloin tällöin myös kansallispuistoissa kiertämässä jonkun lyhyen, ehkä max. juuri tuollaisen 5-7km reitin, mutten oikein osaa pitää pitää sitä retkeilynä. Istuskelen kyllä hetken jossain kivalla paikalla ja syön jotain pientä evästä, mutta ehkä ajattelen tuota aikaa jotenkin liikaa esim. kuntoiluna/lenkillä käymisenä.
Ehkä ensi kesänä pidennän retkiäni. Yön yli -reissuille en vielä halaja eikä minulla ole mitään siihen sopivia varusteitakaan. Päiväretkillä selviää ulkoiluvarusteilla ja repulla. Ap.
Hidasta vauhtia. Unohda se ajatus kuntoilusta ja lenkkeilystä.
Tavoitteena ei olekaan tehdä mitään mitä "normaaliympäristössä" tekisi. Vaatii aikaa luonnossa että mieli irtautuu arkimaailmasta ja näistä kirotuista sähkölaitteista ja turhasta informaatiotulvasta jotka sotkevat kaikkien elämän.
Retkelle voi pukea metsästäjä-keräilijöiden aikaiset asut ja leikkiä olevansa muinainen ihminen.
Retkellä voi vaikka vetää hirveä perseeseen.
Kaikki arkiset asiat tuntuu ihmeelliseltä ja melkein ylitsepääsemättömän vaikealta luonnossa tehtynä. Aloita vaikka kävelemällä puoli tuntia metsään ja hörppäämällä kaakao termarista kannon nokassa istuessa.
Vierailija kirjoitti:
Aloitapa ulkoilmaharrastus ihan siitä että koitat ensin viihtyä vaikka vartinkin parvekkeellasi tai terassillasi.
Ihanko totta? Omasta puolestani sanoisin, etten olisi koskaan lähtenyt retkeilemään, jos tuommoisen ohjaeen olisin saanut. Terrassi ja parveke on vetelyksille. Se on passiiivista ja tylsää. Retkeilen kuitenkin mielelläni, koska se on mukavaa liikuntaa omaan tahtiin (mieluiten liikun yksin kuin joukon kanssa, jolloin ei voi itse päättää missä pysähtyy ja kuinka pitkään.) Retkillä myös maisemat vvaihtuvat, ja se on mukavvaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa yksi sukulainen kysyi ihmetellen minulta samaa, että mitä siellä oikein sitten tehdään...
Kun on vaikka viikon retkellä ja päivässä etenee n. 20 km, niin kylläpä se päivä vaan siinä kuluu, kun kävelee ja laitaa ruokaa ja pystyttää ja purkaa telttaa jne. Ehkä kännykkäihmiselle vaikea ymmärtää, mutta se aika vaan kuluu aika huomaamatta! :)
Miten tämä liittyy kännykkäihmisiin? Itse tykkään puuhailla aina jotain ja viikon käyttäminen metsässä kävelyyn ja majoittumiseen ja ruokailuun tuntuu tylsältä ja ei minkään tekemiseltä. Itse menen metsään puutöihin, marjastamaan tai koiraa kouluttamaan. Tulee siinä usein evästeltyä ja kahvitkin keitettyä.
Retkelle voi mennä vaikka lähipuistoon ottaa eväät mukaan. Retkellä tehdään sellaista että mennään kävellen tai suksilla tai vaikka autolla johonkin ja syödään eväät ja lähdetään sitten joko takaisin tai johonkin muualle. Osa on retkellä yötä teltassa tai laavulla.
Nussitaan nuotiolla.