Koulujen kesälomia siirretään 2 viikkoa alkamaan viikko ennen juhannusta
Kesälomakausi kestäisi näin reilusti elokuulle. Elokuu onkin lämpimämpi kuin kylmä kesäkuu.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b2700972-147b-4b80-8cf9-3a742d2b3dad
Kommentit (183)
Kevät on jo muutenkin todella pitkä opiskelijoille ja koululaisille.
Myös paras valoisa aika menee hukkaan.
Nykyään syksyllä on pitkään lämmintä, joten ei tuossa ole mitään ongelmaa
Vierailija kirjoitti:
Olan aina pitänyt elokuusta enenmmän kuin kesäkuusta. Kesäkuu on aina todella kylmä.
No ei ole aina kylmä, viime vuonnakin helteet osu kesäkuuhun. Se on ihan arpapeliä.
En kannata. Kevät on hauskempi vuodenaika kuin syksy muutenkin. Keväällä on kivempi lomailla ja matkustellakin.
Se onkin hyvä, että saadaan meidän alakoululaiset kesätöihin turistikohteisiin. Kevätlukukausi onkin vähän liian lyhyt nykyisellään, ja noiden lasten jaksaminen ihan huippuluokkaa siinä kevään valoisina iltoina, kun on kiva mennä ajoissa nukkumaan sen sijaan että höntsäilee kavereiden kanssa jaliskentällä.
En kannata. Tämä esitys tehdään ainoastaan siitä syystä, että yrittäjät saisivat palkattua halpaa opiskelijatyövoimaa lomakohteilleen. Palkatkoon työttömiä työnhakijoita, jos työvoimaa tarvitsevat, ainiin, opiskelija ei aina tiedä oikeuksistaan, joten heitä voi kohdella miten vaan ja maksaa mitä vaan.
kesälomien siirto eteenpäin olisi vahvasti yrittäjyyttä tukeva toimi. He toteavat, että ulkomaalaisia turisteja on elokuussa, jolloin suomalaisten kesälomakausi on jo ohi
en nyt ymmärrä, miksi nämä ovat toisensa pois sulkevia asioita? Suomalaisia on hurja määrä työttöminä, joten työvoiman saatavuus ei voi olla ongelma. Ihan hyvin voisivat huvipuistot ym. olla auki syyskuun alkuun asti.
Tää olis sitten aika lailla sama kuin mikä on monessa Euroopan maassa käytäntönä.
Vierailija kirjoitti:
Se on vasta esitys, päätöstä ei ole tehty,
6 persukansanedustajan idea.
Toivottavasti ei toteudu. Itse lomailen aina elokuussa sen vuoksi että suuret massat Suomessa on jo lomansa pitäneet enkä haluaisi siirtää omaa lomaani syyskuulle.
Jos suomalaiset matkailualan yritykset eivät tyhmyyttään tajua kerätä rahoja pois eurooppalaisilta turisteilta vielä elokuun loppuun tai jostain muusta sitä tee, pitääkö siihen nyt lainsäädännöllä puuttua? Jotenkin typerää yrittää vaikuttaa koululaisten loma-ajankohtiin argumentilla mutku ulkomaiset turistit. Eiköhän ne yritykset itse tee päätöksensä, ehkä yrittäjät itse haluavat nauttia kesästä lomaillen vaikka sen muutaman viikon silloin elokuussa.
Vierailija kirjoitti:
Lomat ovat sitten kalliimpia kun koko eurooppa lomailee elokuussa.
Minä teen yleensä reissun syyskuun puolessä välissä, kun muualla Euroopassa alkavat koulut. Tuolloin on vielä sopivan lämmintä ja vähemmän porukkaa lomakohteissa.
Eiköhän tuosta(kin) aiheesta ole ollut puhetta jo vuosia. Joten minimaalisen pieni todennäköisyys tilanteen muuttua. Suomessa on viimeiset vuosikymmet totuttu tiettyyn kesälomarytmiin, josta tuskin halutaan luopua.
Terveisin realisti
Siis miten se tähän asiaan vaikuttaa, onko kylmä vai kuuma? Varsinkin kun sen heinäkuun joka tapauksessa lomailevat. Mutta minulle tuo on kiva asia. Eivät tule etelään kirkumaan uima-altaille heti kesäkuun alkuun.
Miksi tämän pitäisi olla peruskoulun ongelma? Ei peruskoululaiset ole noissa yrityksissä työvoimana. Toisen asteen opiskelijat ja siitä ylöspäin voisivat aloittaa myöhemmin syyslukukauden, että ehtisivät olla elokuun töissä.
Vierailija kirjoitti:
joku vasemmisto h u o r i en joukko taas asialla, opettajia ei taida kiinnostaa
Persuhuorien.
Olan aina pitänyt elokuusta enenmmän kuin kesäkuusta. Kesäkuu on aina todella kylmä.