Jukka,57v, lähti maailmanympärimatkalle yksin
Jukkaa harmittaa, että lähti matkan vasta tämän ikäisenä: https://yle.fi/a/74-20068598
Elämä on tässä ja nyt.
Kommentit (71)
Yksin reissaaminen on ihan parasta. Ymmärrän tätä Jukkaa hyvin. Ehkä se oli vähän överiä, että halusi kokea kaksi kertaa uuden vuoden vaihtumisen eri aikavyöhykkeillä 24h sisään.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin jäi kiinnostamaan että millä rahoittaa tuon reissunsa.
Olen itse joskus laskenut esim. skyscanner-sivustolla "maailmanympärimatkan" lentolippujen hinnaksi esim. 2654 euroa (tässä oli kohteina Doha, Melbourne, Tahiti, Bogota, Amsterdam ihan nopsasti testattuna toimiiko tuo työkalu) mutta paljonkohan maksaisi majoitus ja tekeminen? Olin tuohon laskeskellut menevän kuukauden, siis ihan liian vähän mikä olisi oikeasti järkevää mutta heittelin noita kohteita ja aikoja listalle vain. Jos siis ajattelee että reissaa kuukauden ja ottaa hotellin max. 100/yö, tekee se jo 30 x 100 = 3000 noiden lentolippujen päälle eli pyöreästi 6000. Sitten kohteissa mitä menee kulkemiseen, syömiseen, nähtävyyksiin. Paljonko olisi päiväbudjetti? Toiset 100/pv, riittääkö? Eli 10 000 pääsisi maailman ympäri.
Ensinnäkin, eiköhän 57-vuotiaalla ikänsä töitä tehneellä ole ihan reilusti säästöjä.
Toisekseen kun matkustaa vuoden, voi valita halvimmat lentopäivät, eikä ihan varmasti yövy hotelleissa joissa keskihinta on 100e per yö. Käsittääkseni esim Aasiasta saa todella hyviä majoituksia muutamalla sadalla per kuukausi.
Itse kiinnitin huomiota siihen, että hänellä on vain viikoksi vaatteet mukana. Joutuu pesemään niitä usein tai ostamaan uusia tilalle.
Kuinkakohan monta lentomailia tämä herra lentää reissunsa aikana?
Lentäminen tuottaa kilometrille suunnilleen saman kuin 2000 luvun alun bensafarmarin verran. Mökkimatka on ihan yhtä ilmaston muutosta aiheuttava kuin lentokin.
Vierailija kirjoitti:
Jos hän tekiai tuon edes vaikka kerätäkseen roskia matkansa varrelta, koska se on hänen unelmansa, ymmärtäisin... Mutta että paskon maailmaa 57 vuotiaana miehenä koska voin tuo lähinnä tunteen, että taas yksi kapeakatseinen omaan napaan tuijottaja muiden hedonistien joukossa.
Tuomitsen itsekin setämiehen matkustamisen mutta hyväksyn täysin Sannan lomailut ympäri maailmaa.
Kyllä minäkin tekisin noin, jos se olisi mahdollista.
Aasiassa reissaa ihan hyvin 30 euron päiväbudjetilla, jos ei homma lähde laukalle. Tuskin Afrikassakaan sen enempää menee. Mutta jos Jukka jatkaa matkaansa jenkkeihin, niin 30 taalaa päivässä ei riitä edes tippeihin.
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo maapallon hedonistinen saastuttaaminen on uutisen arvoinen, koska?
Ja tämä kirjoitus piti postata, koska?
Vierailija kirjoitti:
Minuakin jäi kiinnostamaan että millä rahoittaa tuon reissunsa.
Olen itse joskus laskenut esim. skyscanner-sivustolla "maailmanympärimatkan" lentolippujen hinnaksi esim. 2654 euroa (tässä oli kohteina Doha, Melbourne, Tahiti, Bogota, Amsterdam ihan nopsasti testattuna toimiiko tuo työkalu) mutta paljonkohan maksaisi majoitus ja tekeminen? Olin tuohon laskeskellut menevän kuukauden, siis ihan liian vähän mikä olisi oikeasti järkevää mutta heittelin noita kohteita ja aikoja listalle vain. Jos siis ajattelee että reissaa kuukauden ja ottaa hotellin max. 100/yö, tekee se jo 30 x 100 = 3000 noiden lentolippujen päälle eli pyöreästi 6000. Sitten kohteissa mitä menee kulkemiseen, syömiseen, nähtävyyksiin. Paljonko olisi päiväbudjetti? Toiset 100/pv, riittääkö? Eli 10 000 pääsisi maailman ympäri.
No eiköhän melkein kuusikymppisellä ole ollut aikaa säästää tuon verran. Ehkä on jättänyt jonkun muun asian hankkimatta päästäkseen tuonne, vaikka kalliin auton.
Jutusta jäi puuttumaan Jukan seksihurjastelut eri maissa. Niistähän olemme saaneet kuulla iltapäivälehdissä usein naisten tarinoiden yhteydessä. Olisin halunnut lukea miten Jukka rakasteli Laosissa 50 euroa koko yön ja tunsi itsensä jälleen parikymppikseksi.
Vierailija kirjoitti:
Jutussa ei käy ilmi, millä budjetilla hän matkustaa? Se olisi aika oleellinen tieto.
No ehkä hänellä on vuosikymmenien työhistoria ja säästöjä.
Ties vaikka hänellä oli sellainen ammatti että matkan kuluessa voi tehdä jotain tuottavaa, kuten pitää matkapäiväkirjaa.
Musta juttu oli kiinnostava eikä hänen raha-asiansa jääneet askarruttamaan tippaakaan.
Jos kaikki tekisivät saman, se olis sitten siinä. En tajua, miksi aikuisen ihmisen pitää itse välttämättä lentää joka helkatin kolkkaan tällä maapallolla, vaikka varmasti tietää, että se on täysin vastuutonta.
Paras esimerkki oli muuan tuntemani radiologi, joka lennätti perheensä Afrikkaan safarille, ja sitten postaili kuvia, joissa harmitteli eläinten kuolevan kuivuuteen. Go figure.
Vierailija kirjoitti:
Lentäminen tuottaa kilometrille suunnilleen saman kuin 2000 luvun alun bensafarmarin verran. Mökkimatka on ihan yhtä ilmaston muutosta aiheuttava kuin lentokin.
Oikeasti? Sulla on mökki 20 000 kilometrin päässä kotoa?
Jos olisi nuori ja dynaaminen nainen samalla reissulla selfieitä instaan räpsimässä niin olisi kommenttien sävy ihan toinen.
Vierailija kirjoitti:
Jutusta jäi puuttumaan Jukan seksihurjastelut eri maissa. Niistähän olemme saaneet kuulla iltapäivälehdissä usein naisten tarinoiden yhteydessä. Olisin halunnut lukea miten Jukka rakasteli Laosissa 50 euroa koko yön ja tunsi itsensä jälleen parikymppikseksi.
No ehkä onkin tehnyt niin, mutta ei huutele asiaa koko maailmalle?
Ihan hauskoja kuvia reissusta. En sitten tiedä kuinka paljon on postaillut niitä someen?
Olisi joskus kiva näissä matkajutuissa lukea kokemuksia Afganistanista tai muusta vastaavasta paikasta, joissa länsimaalaisiin suhtaudutaan enemmän tai vähemmän vihamielisesti. Näistä kaakkois-Aasian reissaajista on jo juttuja vaikka kuinka paljon
Vierailija kirjoitti:
Kuva Kuala Lumpurista on hyvä. Varmaan kaikki siellä käyneet haluaa itsestään kuvan Petronasin kaksoistornien alta.
KL City on paljon mainettaan parempi kaupunki. Suosittelen vierailemaan. Itselläni ainakin tinder suorastaan sekosi, kun olin siellä kolme viikkoa työmatkalla.
Niinhän tuo toteaa jutussa, että olisi pitänyt tehdä tämä aiemmin, kun oli paremmassa fyysisessä kunnossa.