Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain eilen tietää että menetän työni, syynä säästöt, miten tästä eteenpäin?

Vierailija
13.01.2024 |

Totta kai yritän etsiä töitä, mutta tilanne ei näytä tällä hetkellä kovin lupaavalta. Pahinta on että työttömyyskorvauksista on poistettu lapsikorotukset, joten ne jäävät minimaalisen pieniksi. En saa mitään muita tukia kuin lapsilisät. Onneksi sentään miehellä on vielä työpaikka. En tiedä miksi tämän kirjoitin. Ehkä kaipaan lohdutuksen sanoja. 

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin otsikko antaa kuvan että omien säästöjen takia saa potkut. Todella omituinen kirjoitus.

Mutta toisaalta on tosi hyvä klikkiotsikko. Minäkin tulin tänne katsomaan miten omat säästöt voi aiheuttaa potkut. Ja siksi taisit sinäkin tulla.

Ikävä tilanne ap:lla.

Juuri näin. Ap. otsikko oli hyvä, sai huomiota ja laittoi heti aamusta aivonystyrät töihin ja kysymään mistä tässä on kysymys. Ja siinä ap. näyttää onnistuneen todella hyvin, kun juttua lukemalla pääsee heti jyvälle, mistä kysymys, eikä otsikosta jää epäselvyyttä. 

Vierailija
42/58 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikolla uutisoitiin, että investointien sijaan yritykset keskittyvät nyt tehostamiseen. Todella ikävää, että heti hallitusohjelmaan julkistamisen jälkeen alkoi irtisanomiset. Kannattaa ap:n joka päivä etsiä mahdollisia työ-ja koulutuspaikkoja, koskaan ei tiedä, milloin se yksi oikea on ilmoittelussa. Hakijoiden määrät tulee vaan lisääntymään tämän hallitusohjelman seurauksena. Tsemppiä ja jaksamista! Ja varaudu pettymyksiin, kun mitään ei vastailla hakemuksiin tai saat vaan kielteisiä päätöksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että joistakin on hyvin humoristista käsittää otsikkoni tahallaan väärin, mutta se vitsi on nyt jo vanhentunut, että jos voisimme keskustella tästä eteenpäin itse asiasta?

Olen totta kai alkanut katsella uutta työtä jo nyt, mutta kuten sanoin, ei näytä lupaavalta tällä hetkellä. En halua kertoa tarkemmin alaani tai paikkakuntaa, mutta sanotaan että en asu perähikiällä, mutta en myöskään isossa kaupungissa. Työpaikkoja näyttäisi olevan auki melko vähän ja iso osa niistäkin sellaisia, joihin vaaditaan tietty koulutus, lääkäri tms. Jotkut ehdottivat hoitoalaa, mutta siihen työhön en yksinkertaisesti pysty.

Ap 

Nyt paljon on kesätyöpaikkoja auki, hae niitä. Voivat hyvinkin jatkua, jos hyvin hoidat hommat.

Vierailija
44/58 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miten säästöt voivat olla syynä työpaikan menettämiseen?

Työnantaja säästää palkkakuluissa irtisanomalla työntekijöitä.

Kirjoittaja tarkoitti, että miten henkilökohtaiset säästöt voivat olla syynä työpaikan menettämiseen?

Minäkin sain tuon käsityksen otsikosta että aloittaja on säästänyt (liikaa) rahaa vaikka tililleen, niin sitten saa niiden säästöjen takia potkut työstään.

No niin  minullekin. Mutta sitten mietin, miten aloittajan säästöt muka voisivat johtaa irtisanomiseen. Totesin että ei ole mahdollista ja aloin miettiä muita vaihtoehtoja. Aika nopeasti todennäköinen asianlaita selvisi. Koko prosessi kesti ehkä 15 sekuntia.

Vierailija
45/58 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostat ansiosidonnaista niin pärjäät jonku aikaa.

Vierailija
46/58 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama, muutosneuvottelujen seurauksena sinut pihalle potkittu. Minulla ei kuitenkaan ole ap:n tapaan lapsia.

Ansiosidonnaisella pärjättävä ja maksettava mm. asuntolainaa. Toivottavasti löytyisi pian töitä, jotta en menetä työpaikkani lisäksi vielä asuntoakin!

Vierailija
47/58 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla sama, muutosneuvottelujen seurauksena sinut pihalle potkittu. Minulla ei kuitenkaan ole ap:n tapaan lapsia.

Ansiosidonnaisella pärjättävä ja maksettava mm. asuntolainaa. Toivottavasti löytyisi pian töitä, jotta en menetä työpaikkani lisäksi vielä asuntoakin!

Siis ainut pihalle potkittu.

Vierailija
48/58 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajuu, vaikka ite sinkku oonkin, niin miksi lapsiperheiltä aina leikataan ja sinkkuille maksetaan miljoonia. No ei nyt ihan, mutta esim. Mä asun yksin 70 neliön kolmiossa ja mulla on uusi bemari ja työstökoneita tuhansien eurojen edestä. Ei siis tarkoitus leveillä, vaan yksinkertaisesti tuoda asiat esille, miten vääristynyt tulon jako on. 

Vierailija
49/58 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin uhkaa erittäin todennäköisesti potkut helmikuussa yt seurauksena ja se huolestuttaa. Onneksi sentään työpaikka maksaa täyden palkan seuraavilta 13kk ajalta ilman työvelvoitteita tms. Niin ei ihan puille paljaille heti jää..

Vierailija
50/58 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha luulla, että miehesi sinua elättää. Etsi töitä tai mies etsii paremman naisen.

Vierailija
51/58 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajuu, vaikka ite sinkku oonkin, niin miksi lapsiperheiltä aina leikataan ja sinkkuille maksetaan miljoonia. No ei nyt ihan, mutta esim. Mä asun yksin 70 neliön kolmiossa ja mulla on uusi bemari ja työstökoneita tuhansien eurojen edestä. Ei siis tarkoitus leveillä, vaan yksinkertaisesti tuoda asiat esille, miten vääristynyt tulon jako on. 

No kuka sen bemarin sinulle maksoi? Todennäköisesti itse työnteolla. Kun on ahkera ja tekee töitä, silloin saavuttaa vaurautta. Jos vain tehtailee pentuja ja istuu kotona, niin eihän siten mitään vaurautta kerry. Miksi pitäisikään? Lapsiperheet on eniten hyysätty ryhmä tässä yhteiskunnassa. Eiköhän se leikkuri ala seuraavassa budjettiriihessä sinnekin suuntaan heilumaan.

Vierailija
52/58 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha luulla, että miehesi sinua elättää. Etsi töitä tai mies etsii paremman naisen.

Onneksi kaikkien miehet ei ole samanlaisia k-päitä kuin sinun miehesi.

Vierailija
53/58 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi kauheasti otsikon asettelusta. Omat säästöni eivät ole potkujen syynä, vaan työnantajan tarve säästää mm. palkkakuluissa.

Ap 

Yleensä se menee niin päin, ettei työnantajalla ole tarjolla riittävästi tuottavaa työtä joten työntekijä on tarpeeton.

Vierailija
54/58 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin otsikko antaa kuvan että omien säästöjen takia saa potkut. Todella omituinen kirjoitus.

Mutta toisaalta on tosi hyvä klikkiotsikko. Minäkin tulin tänne katsomaan miten omat säästöt voi aiheuttaa potkut. Ja siksi taisit sinäkin tulla.

Ikävä tilanne ap:lla.

Joo toimiva otsikko 😄 aivot eivät antaneet muuta vaihtoehtoa kuin omat säästöt. Tyhmäksi minut haukuttiin mutta olkoon niin.

Vierailija
55/58 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympatiat kaikille, joita irtisanominen koskee. Kun on työhalukkuutta, arvostan.

Suomi on todella menossa alas. Ihmisiä koulutettu väärille aloille, yritysten verotus aiheuttaa vaikeuksia palkata työntekijöitä. Irlannissa annettiin verovapaus yrityksille, jotta tulivat maahan ja sillä Irlanti sai paljon ulkomaisia yrityksiä. Tällöin ns. kelttiläinen tiikeri nousi ja maa kukoisti. Ilman työntekijöitä ei firmatkaan pärjää, se ymmärrettiin.

Suomen politiikka ja talous on lyhytjännitteistä ja jokainen  hallitus haluaa jättää puumerkkinsä. Muutetaan systeemejä, eikä se tapahdu ilman tuhoja.

Onko ap:n mahdollista muuttaa työn perässä? Itse olen muuttanut monta kertaa ympäri Suomen, saadakseni työkokemusta. Vielä muutama vuosi sitten, 55-vuotiaana oli YT:t ja hain varuksi muualle. Oman osani olen kokenut  monissaongelmissa, ei elämä ole ollut helppoa, mutta olen mennyt aina työ edellä. Missä se sitten olikin. Ja kyllä, minulla on lapsia, ja olen eronnut.

Työpaikka on kuitenkin turvaamassa myös jopa vanhuutta, eli nyt pitäisi kerryttää eläkettä. Työhistoriassa hyvä, ettei ole taukoja liialti.

Ovatko ajatukseni liian radikaaleja?

Toivon voimia kirjouttajalle ja vastaavan kanssa kamppaileville.

Vierailija
56/58 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo ollut odotettua ja niin käy monelle muullekin, kun ihmiset lakanneet kuluttamasta, kun hallitus leikkaa ja vie Suomen tuhoon. 

Tästä varoitettiin jo viime vuoden keväällä, kun hallitusohjelma julkaistiin. 

Jo keväällä autokauppa pysähtyi kuin seinään, asuntomyynti pysähtynyt, samoin rakennusten uustuotanto, joulumyynti ennätysalhainen, syksyllä haettiin konkursseja ennätysmäärä. Työntekijöitä irtisanotaan ja lomautetaan. 

Ja tämä on vasta alkua, jos tämän hallituksen leikkaukset toteutuvat. Työttömyyden lisäksi myös peruspalvelut heikkenevät. 

Köyhät köyhtyvät ja rikkaat rikastuvat entisestään, joiden tulotaso on yli 14.000€/kk eli 160.000€/v ja leikkuri iskee pahiten juuri pieni- ja keskituloisiin palkansaajiin, eläkeläisiin, opiskelijoihin ja työttömiin. 

Jo pelkästään rakennusalan pysähtyminen vaikuttaa välillisesti kaikkiin aloihin. 

Puhumattakaan siitä, että irtisanomissuojaa aiotaan heikentää. Irtisanomia on helpompi tehdä jatkossa, jos yritys mielii saada enemmän massia omistajilleen ja osaakkeenomistajille. Samalla lakko-oikeuteen aiotaan tehdä myös heikennyksiä, että ihmiset eivät pääse vaatimaan inhimillistä kohtelua.

Moni örisee siitä, että AY pitää saada alas tajuamatta, että kaikki saavutetut edut työssä ovat nimenomaan liittojen aikaansaannoksia. Niitä ei ole yksikään työantaja antanut ilman taistelua työnantajaa vastaan, koska kapitalistista työantajaa hyödyttäisi eniten kellonympäri työskentelevä tyyppi, jolle ei tarvitse maksaa palkkaa ja joka elää jostain hyväntekeväisyydestä saadulla leivänkannikalla.

JOS näin ei olisi, meidän työelämän historiassa ei olisi mitään tehdastöitä 16h/päivä ma-la ilman pyhiä, lomakorvauksia, ylityölisiä, yölisiä, työturvallisuutta, sairauslomia jne. Olisivathan työnantajat nimittäin itse jo tarjonneet nuo, jos haluaisivat.

Vierailija
57/58 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin. Siivoojaksi tai kaupan kassalle pääsee kuka vaan ja paikkoja auki miljoonia. Mikä on kun ek kelpaa?

T Orpo, Purra ja Satonen

Vierailija
58/58 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi teillä on toinen palkka ja saathan työttömyyskorjausta. Aloitat heti uuden työn haun. Onko isin yritys? Silloin yleensä hakuihin saa jotain tukeakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme