Mitä tehdä kun on enää rahaa 89€ tilillä ja pitäisi 3 viikkoa selvitä ennen kuin tulee lisää rahaa?
Mitä tehdä kun on enää rahaa 89€ tilillä ja pitäisi 3 viikkoa selvitä ennen kuin tulee lisää rahaa?
Kaapissa ei ole mitään kun yksi tonnikala purkki ja vähän kahvia ja riisiä.
Kommentit (35)
Osta pilveä loppurahoilla ja ryöstä kinkku Petteri Orpolta.
Kituuttaisin ensimmäisen viikon niin jää parille viimeiselle viikolle enemmän :)
Mulla on ollut vastaava tilanne ja toimin näin:
-palautin pulloja. Kysyin tutuiltakin, että voisinko viedä heidän pulloja. Erään tutun veljen kotoa sain hakea jätesäkillisen pulloja! Ja lapsena kuljin ihan ovelta ovelle kerrostalossa ja kysyin "saanko palauttaa pullot". Siitä sai aina tosi kivasti rahaa. Mutta välillä saattoi saada haukutkin. Keräsin myös pulloja paikoista, joissa tiesin "puliukkojen" viettävän aikaa.
-kysyin tarvitseeko joku siivousta/kotiapua korvausta vastaan. Saatoin käyttää koiran lenkillä, mankeloida pyykit, siivota kodin, tehdä lumityöt tai imuroida auton. Laita ilmoitus vaikka rappukäytävän tai lähikaupan ilmoitustaululle tai nettiin. Voit hinnoitella työt jo valmiiksi muistiinpanoihisi, niin neuvottelu käy helposti. Esim
auton imurointi 10e
koiran pikkulenkki 5e, isompi lenkki 10e
Kodin imurointi: 3e/huone
Roskien vieminen: 2e
Lumityöt/ruohonleikkaus: 10e kevyet, 20e raskaat
mankeloiminen: 2e lakana/yksi mankelilastillinen
silitys: 1e lastenvaate, 2e aikuisten vaate
Janiinedelleen
-ruoka-apua ja leipäkasseja hain
-myin tavaroita, joita en tarvinnut. Kysyin myös läheisiltä, että haluaako he lahjoittaa minulle tavaraa myyntiin. Moni auttoi mielellään ja ihan tykkäsi, kun sai tilaa kaappeihin. Mutta on tärkeää kertoa, että tosiaan myy tavarat, että ei tule väärinkäsityksiä ja pahaa mieltä. Myöhemmin, kun olin työelämässä, niin lahjoitin eronneelle yksinhuoltaja ystävälleni vaatteita/leluja ja sanoin, että saa myydä kirppiksellä tai heittää uffille, jos haluaa.
Kyllä rahaa voi haalia monin eri keinoin. Minulla on perussairaus, joka vaikeutti työn saamista aikanaan ja oli tosi tiukkaa. Kouluttauduin eri tavalla ja nykyisin käyn töissä ja palkkani on hyvä. Itse palkkaisin mielelläni jonkun auttamaan. Muistan, kun aikoinaan lasten ollessa pieniä, jopa roskapussin vieminen oli yhtä tuskaa. Olisin mielelläni neuvotellut jonkun naapurin viemään esim. Joka ilta roskat johonkin näppärään hintaan kuten 1e/kerta.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika. No ruuat saat kyllä helposti tuolla rahalla. Mutta , itse on tehtävä ja kilohintoihin syytä perehtyä
prisman tai cittarin sivuilla.
Osta perunoita ,porkkanoita, punajuuri , sipuleita, soijarouhetta ,munia, ruisleipää, rasvaa , rypsiöljyä broilerin ,spakettia, koipia, mandariineja, valkosipuli,piimä,/maito, lanttu, munia, jäätelöä, broil jauhelihaa , ohrajauhoja, ect. Noihin sain menemään vajaa 40e ,kun valitsen aina xtra tuotteita mm. Teen ison kattilan liha/soijarouhekasvisteittoa, teen ison vuuan makaroonilaatikkoa, broilerin koivet kaikilla uunijuureksilla ja perunoilla. Ei tarvitse tehdä kuin kolme eri ruokaa ja syödä niitä vaihdellen , lisäksi leivon ohrarieskoja, johon aikaa menee 1/2 h meikä maksa kahtakaan euroa pari pellistä nam. Makaroonilaatikkoon käytän jauheliraa ja soijarouhetta nyös sekä spakettia,,tulee herkullista. Räiskäleitä voit paista ,jos tulee makean himo ja vehmäjauho 2 kg maksaa vain 1,20e
Tässä on vain viikon ruoat. Pitäisikö viimeinen viikko olla syömättä?
Lidl tai kaupan edulliset merkit niin saat 3vk ruuat 30e/viikko yhdelle. Voi ostaa lihaakin ja maitotuotteita tuolla summalla, kasviksista juurekset ja hedelmiä tarjouksesta, muuten sitten peruna, pasta, soijarouhe, kananmuna, puurohiutaleet ym niin pärjää. Kahviin ja vessapaperiinkin jää varaa. Tupakkaa, alkoholia, matkalippua tms ei saa.
Ellei riitä niin harkinnanvaraisesta toimeentulotuesta ja/tai diakoniasta saa maksusitoumuksia ruokakauppaan ja jonkun laskunkin voisit saada sieltä maksuun ensi kuuta ajatellen. Lisäksi on jo mainitut srk ilmaiset ruokailut ja ruokajonot.
Jos jää joka kuussa noin vähän nii sitten täytyy suhteuttaa tulot ja menot, yhden kuun pärjää noin mutta pidemmän päälle olis viisaampaa vähentää kuluja jollakin tavalla esim halvempi asunto. Jos tarvii apua niin varaa talousneuvontaan aika.
Mitä pitäisi tehdä kun tilillä 30 000e ja seuraava työttömyyskorvaus tulee vasta helmikuussa?;) Olisit säästäny nuorena, sillon jaksaa kituuttaa, näin vanhana ei enää.
Mika Aaltola täällä moi. Kannattaa ostaa kuohuviiniä shampanjan sijaan ja ehkä tehdä itse kahvit Presidentistä sen sijaan että ostaisi valmiit kahvilasta. Pahimmassa hädässä tee itse ruoka ravintolassa syömisen sijaan, vaikka lohifileestä jotain kivaa.
Samalla lailla kun edellisenkin tän saman aloituksen jälkeen viime kuussa.
Oletko hakenut kaikki sinulle kuuluvat tuet? Viime kädessä toimeentulotuki auttaa. Jos olet sen jo sössinyt niin omapa on konkurssi.
Suomessa ei nälkää näe. Jos ei ole rahaa sossu maksaa kaikki välttämättömät menot ja antaa vielä ruokarahaa päälle. Just laskin tälle kuulle kun olen työtön. Asumistuen päälle saan 890e rahaa. Lisäksi maksavat sähkölaskuni. Kyllä tuo raha riittää ruokkimaan vaikka ison perheen. Minä asun yksin.
Jos nuo rahat menee muilla johonki muuhun kuin elämiseen niin sääliä ei tipu.
Apua,mulla on vaan 800000 3 viikoksi miten selviän???
Kai tajuatte että tää aloitus on trolli ja näin ollen weetuilua köyhälle?
Jos on osamaksuja niin kuin monilla köyhillä tuntuu olevan niin suosittelen sosiaalistaluottoa. Kerralla kaikki pois ja sitten maksaa korotonta lainaa pois. Sossu hoitaa tämänkin, vaikka ulosoton. Minulla saivat kaikilta perijöiltä korot pois. Ennen ulosotto vei 700e/kk ja ei lyhentynyt mihinkään. Nyt maksan 200e/kk pelkkää velkaa pois valtiolle.
Syö makaroonilaatikkoa 3 viikkoa. Sitä on halpaa tehdä itse.