Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Suomessa on erittäin vaikeaa saada töitä?

Vierailija
11.01.2024 |

Vakituista työtä mistä se johtuu?

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen työmarkkinoissa on jotain todella outoa. Erityisen surkea on vanhempien työntekijöiden tilanne. En ymmärrä, miten ihmiset muka jatkaa 70v. töissä, jos 55-vuotiaskin on jo ylijäämää. Ei kelpaa edes perustason töihin määräaikaiseksi. 

Kateellisena kuuntelin aikanaan, kun mm. Saksassa 60+ ikäinen sihteeri vielä vaihtoi heittämällä työpaikkaa. Täällä edes 50+ ei vaihda vaan istuu peloissaan kuin tatti vanhassa ja toivoo, ettei potkuja tule ennen eläkeikää tai ainakin saisi olla edes lähelle eläkeikää töissä. Juuri katselin amerikkalaista dokkaria, jossa vanha mies sai nuoren vaimon ja vaimon tarpeiden takia joutui vaihtamaan lähes 70-vuotiaana vielä kolmivuorotyöhön saadakseen enemmän palkkaa. Mietin vaan, että noinko se käy. Että herra 67v. vaan hommasi paremman työpaikan? Eikä kukaan kyseenalaistanut, miten tämä pappa jaksaa kolmivuoroa? Sittenhän sen näkee. 

Vierailija
82/94 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Helsingissä oo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 38v ikäinen maisteri, jolle ei työn saaminen ole vielä toistaiseksi ole ollut ongelma. Millaiset ihmiset eivät saa töitä? Siis vakipaikkaa täysillä tunneilla, onko ongelmana osaaminen, ammattiala vai se, että asutte Helsingissä?

Odota 10 - 15 vuota rupsahda rauhassa  sen jälkeen et kelpaa kuin leipäjonoon ja cv, työnhaku kursseille.

Vierailija
84/94 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on paskalandia. 

Vierailija
85/94 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ollut vaikeaa. Olen alalla josta täällä palstallakin tasaisin väliajoin on keskusteluja joissa valitetaan, että ei saa millään vakituista virkaa. Itse olen saanut neljä vakituista virkaa 10 vuoden aikana. Myös useat kollegani ja entiset työkaverit ovat saaneet työpaikkansa helposti ja kun on halunnut vaihtaa työpaikkaa, uusi vakituinen paikka on aina löytynyt. 

Tunnetkin vain niitä, jotka ovat onnistuneet pääsemään sinne töihin. Et tunne heitä, jotka jäivät ulkopuolelle. Heitä on moninkertaisesti.

Vierailija
86/94 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkoja on vähän verrattuna työtä tarvitsevien määrään. Siksi työtä on vaikea saada.

Vierailija
87/94 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

murros osaamisessa ? vähän osaamista mutta paljon maksavat työt vähenevät koska niitä tehdään halvemmalla muualla. porukka ei ole vielä sisäistä että ovat vastuussa omasta osaamisestaan muuttuvasssa maailmassa

Työnantajan vaatimaa osaamista kertyy vain työssä. Jos kukaan ei ota töihin, ei kokemusta kerry koskaan. Se ei ole hakijan vika, ettei hänellä vielä ole vaadittua osaamista ja kokemusta.

Vierailija
88/94 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Kovasti kaavaillaan työurien pidentämistä ja jauhetaan, että kovasti on pulaa kansainvälisistä osaajista. Miten työuria voidaan pidentää kun keski-ikäinen vahvalla kokemuksella ja osaamisella varustettu henkilö ei pääse edes haastatteluun? Laitetaanko keski-ikäiset lapion varteen ja ojaa kaivamaan vai miten jatkaa työuraa jos ei kelpaa töihin? Onkohan tässä osaajapulassa kuitenkin kysymys oikean hintaisista osaajista tai sellaisesta tilaantessta, että tekijöitä on niin paljon, että työnanataja pääsee kirskan poimintaan kakusta?

Olen saanut näitä Kiitos mielenkiinnostasi tehtävää kohtaan. Huolellisen harkinnan jälkeen olemme päättäneet jatkaa hakijoiden kanssa, joiden profiilit vastaavat paremmin tehtävän vaatimuksia. toista sataa ja päätynyt ihmettelemään, että onkohan minulla jäänyt jotaiun työpaikkailmoituksesta huomaamatta kun oma CV vastaa suoraan vaatimuksiin ja runsaasti ylikin. Ja toisaalta millaisia superosaajia ovat ne jotka pääsevät haastatteluun? Pelottavaa ja itse tuntoa nakertavaa.

Vierailija
89/94 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu ihan siitä että talous ja yritykset on niin surkeassa jamassa. Suomalaiset yritykset on kaikki vanhakantaisia ja taantuvia, täällä ei ole innovaatioita eikä kasvua.

Ewan ko
90/94 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa. Suomalaiset yritykset ovat surkeassa jamassa ja kasvua Suomessa ei ole ollut Nokian kasvuvuosien jälkeen. Innovaatiota ehkä onkin, mutta ankara pääoman verotus pitää huolen siitä, pääoma ei Suomessa viihdy ja siksi kotimaista rahoitusta on vaikea saada. Tämän vuoksi innovaatiot myydään varhaisessa vaiheessa Suomesta pois ja niiden mahdollistama kasvupotentiaali siirtyy muualle, jättäen Suomeen muutaman miljoonan yksittäisten innovaattoreiden taskuun.

Suomen BKT:n kasvu on maailman kymmeneksi huonointa. Meidät siis pieksee mennen tullen kasvussa banaanivaltiot ja lähes koko kolmas maailma. Sitä ei kuitenkaan korjata palkkaamalla yrityksiin joo-joo-henkilöitä, vaan ihmisiä erilaisista lähtökohdista, sekä henkilöitä joilla on kyky ajaa asioita eteen päin. Samaan aikaan kuitenkin yritettään ja paino sanalla yritetään pitää yllä maailman luokan sosiaaliturvaa. Maailman luokan sosiaaliturvan kustannusten ja BKT:n erotuksen alijäämän maksavat Suomalaiset veron maksajat.

Vierailija
91/94 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on huonoja muuttamaan työn perässä tai ajamaan muutaman lisäkilometrin päivittäin

Mut jos asuu jo valmiiksi Helsingissä ja ne työt on Helsingissä niin kuitenkin ne työt annetaan jollekin maalaiselle, joka suostuu muuttamaan maalta Helsinkiin, vaikka olisi jo valmiiksi Helsingissä kadun toisella puolen työntähakija valmiina ottamaan työn vastaan niin se työ annetaan kuitenkin sille, joka asuu paljon kauempana?

Vierailija
92/94 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuplatutkinto, pari kymmentä vuotta kokemusta kansainvälisestä liiketoiminnasta, pitkä lista meriittejä lähinnä ulkomailta ja puhun viittä kieltä. Olen töissä, mutta haluaisin vaihtaa työpaikkaa ja olen hakenut noin sataa työtä. Päässyt yhteen haastetteluun, mutta kyseistä paikkaa en saanut. En oikein tiedä onko kokemusta liikaa vai onko se vääränlaista.

Vierailija
93/94 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta oli hauskaa jutella yhden tutun kanssa tästä, joka oli syntynyt Neuvostoliitossa (Virossa). Hän kauhisteli sitä, että nuoret ei Suomessa pääse töihin. Siellä Neuvostoliitossakin kun kuullemma oli jokaiselle työpaikka, vaikka kuinka ankeaa oli. Pisti miettimään, että todellakin joku asia voi olla paljon huonommin, vaikka elintaso on Suomessa työttömälläkin paljon paljon korkeampi kuin 80-luvun Neuvostoliitossa.

Jos tuota kerran haluatte niin miksi ihmeessä vastustatte niin kovasti vastikkeellista työttömyysturvaa? Sillähän saavutetaan juuri tuo ihannoimasi Neukkula jossa kaikilla on töitä mutta kukaan ei saa palkkaa.

Vierailija
94/94 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on huonoja muuttamaan työn perässä tai ajamaan muutaman lisäkilometrin päivittäin

Mut jos asuu jo valmiiksi Helsingissä ja ne työt on Helsingissä niin kuitenkin ne työt annetaan jollekin maalaiselle, joka suostuu muuttamaan maalta Helsinkiin, vaikka olisi jo valmiiksi Helsingissä kadun toisella puolen työntähakija valmiina ottamaan työn vastaan niin se työ annetaan kuitenkin sille, joka asuu paljon kauempana?

Niin koska työnantajallehan kaikkein olennaisinta on saada mahdollisimman lähellä asuva työntekijä.