Miksi Suomessa on erittäin vaikeaa saada töitä?
Kommentit (94)
15 vuoden päästä työttömyysprosentti on 50.
Aiemmin olen työllistynyt aina, ihan helposti löysin töitä melkein mistä tahansa. Nyt olen ollut kk työttömänä ja hakenut joka päivä töitä ja soitellut kaikki puolitututkin läpi ja ei mitään. Ei missään mitään. Ei ole koskaan aiemmin ollut tälläistä tilannetta.
Jos jo työhaastattelussa/hakemuksesta huomaavat vaikka ettet tule kestämään paineita niin varma ei.
Jos hakijoiden seassa on työpaikan jonkun tuttu etkä tunne ketään töistä tai jollei ole suosittelijaa sieltä niin silloinkin varma ei.
Jos hakemus on liian pitkä niin aivan varma ei, sama jos jää vajaaksi.
Jos mikään nimesi haiskahtaa yhtään ulkomaalaiselta tai etniseltä eivät edes katso hakemustasi.
Harva työpaikka on herkille tai edes taviksille ilmapiirin ja vaatimusten vuoksi, muistuttavat lähinnä armeijan hommia eli paskaa tulee niskaan ja raatamaan joudut nälkäpalkalla. Jos työkaverit eivät jostain syystä tykkää sinusta niin joudut silmätikuksi jnejne.
Koska Suomessa on liian hyvät työntekijöiden oikeudet ja korkeat verot. Työntekijä maksaa paljon ja jos on paska niin et pääse siitä edes eroon oikein millään.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on erinomaisen heleppo saaha töitä. Kun päätät, niin yksinkertaisesti menet töihin.
No meneppäs sanomaan mun työnantajalle että palkkaa minut vakituiseksi työntekijäksi ja lopettaa määräaikaset työsuhteet olen ollut samassa paikassa vuodesta 2016 lähtien ja edelleenkin vain määräaikaisilla työsuhteilla
Minusta oli hauskaa jutella yhden tutun kanssa tästä, joka oli syntynyt Neuvostoliitossa (Virossa). Hän kauhisteli sitä, että nuoret ei Suomessa pääse töihin. Siellä Neuvostoliitossakin kun kuullemma oli jokaiselle työpaikka, vaikka kuinka ankeaa oli. Pisti miettimään, että todellakin joku asia voi olla paljon huonommin, vaikka elintaso on Suomessa työttömälläkin paljon paljon korkeampi kuin 80-luvun Neuvostoliitossa.
Ei ole ollut vaikeaa. Olen alalla josta täällä palstallakin tasaisin väliajoin on keskusteluja joissa valitetaan, että ei saa millään vakituista virkaa. Itse olen saanut neljä vakituista virkaa 10 vuoden aikana. Myös useat kollegani ja entiset työkaverit ovat saaneet työpaikkansa helposti ja kun on halunnut vaihtaa työpaikkaa, uusi vakituinen paikka on aina löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla alle 25-vuotias, korkeakoulutettu ja vähintään 30 vuoden työhistoria.
Ammattikoulun opettaja puhui tästä samasta -80 luvun lopulla
Monta syytä ettei työmarkkinat vedä. Yksi on työnhalpuutus yritysten vaadittua eli työvoimapulana myyty halpatyövoiman imurointi ja samalla kotimaisen syrjintä. Tätä myös toivoo eläkeyhtiöt ettei tarvitse maksaa eläkkeitä nyt työttömille. Samoista entrylevelin duuneista kilpailee suomalaiset työttömät ja tulijat. Saman verran on töissä ulkomaalaisia kuin työttömiä, se kertoo jotain.
On tavallaan 2 työmarkkinaa suomalaisille työttömille tarjotaan ei oota, töihin kelpaa vain työllinen työpaikan vaihtaja. Toinen markkina tulijoille joille on ihan olemassa ohjeena suomalaisten positiivinen syrjintä.
Ratkaisu työlupiin tiukennus jos löytyy kotimaasta työvoima.
Vierailija kirjoitti:
Minusta oli hauskaa jutella yhden tutun kanssa tästä, joka oli syntynyt Neuvostoliitossa (Virossa). Hän kauhisteli sitä, että nuoret ei Suomessa pääse töihin. Siellä Neuvostoliitossakin kun kuullemma oli jokaiselle työpaikka, vaikka kuinka ankeaa oli. Pisti miettimään, että todellakin joku asia voi olla paljon huonommin, vaikka elintaso on Suomessa työttömälläkin paljon paljon korkeampi kuin 80-luvun Neuvostoliitossa.
Suurin osa työttömistä on keski-ikäisiä ja miehiä. Nuoria on ylipäänsä tosi vähän suomessa. Koska feminismi.
murros osaamisessa ? vähän osaamista mutta paljon maksavat työt vähenevät koska niitä tehdään halvemmalla muualla. porukka ei ole vielä sisäistä että ovat vastuussa omasta osaamisestaan muuttuvasssa maailmassa
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin olen työllistynyt aina, ihan helposti löysin töitä melkein mistä tahansa. Nyt olen ollut kk työttömänä ja hakenut joka päivä töitä ja soitellut kaikki puolitututkin läpi ja ei mitään. Ei missään mitään. Ei ole koskaan aiemmin ollut tälläistä tilannetta.
Nyt onkin lama.
Muutin heti opintojeni jälkeen ulkomalle juuri tästä syystä, ja nyt olen jo 11 sillä polulla ja jatkan sillä loppueläni.
Ensinnäkin on hyvä osata jotain muutakin, kuin roikkua keskustelupalstalla valittamassa. Itse olen aina vaihtanut vakituisesta työsuhteesta vakituiseen. Yhdestä paikasta olen lähtenyt noin 1,5 kk:n jälkeen pois, kun homma oli aivan syvältä. Kyseessä ei ole hoitoala.
pitäisi järjestää enemmän ammattitaitoia ylläpitäviä opintoja iltaisin työn ohessa, uskon että nyt kun ansiosidonnaisen ehdot tippuvat niin isosti jengiä kiinnostaisi opiskella omalla ajalla mutta kuitenkin palkkaa ansiotyöstä saaden
Vika on myös työnantajissa: suurin osa töistä on tavallisia, tavallisten ihmisten töitä, ainakaan minä en ole yli-ihmistä löytänyt vielä. Silti vain 100 % täsmäkoulutus voidaan hyväksyä, vaikka työ on ja olisi vain jotain Powerpointin täyttelyä, jossa pärjää jos on luku- ja kirjoitustaitoinen.
"Työntekijäpula" missä töitä ei ole kuin harvoille. Työttömissä on mukamas aina jotain vikaa joten jos olet elämässäsi ollut sekunnin työttömänä, et pääse töihin eikä tukien leikkaaminen tai ihmisviha sitä muuksi muuta. Lisäksi paras olla suhteita koska kavereille, tutuille ja sukulaisille menee ne vähätkin hommat. Riistohommiin yrittäjästatuksella voi päästä kuten wolt tai foodora. Ja ilmaiseksi tietenkin kokeilemaan, harjoittelemaan, "aktivoitumaan" vaikka mitään iloa siitä sulle ei ole että orjailet urakalla.
Eikä paremmaksi ole menossa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 38v ikäinen maisteri, jolle ei työn saaminen ole vielä toistaiseksi ole ollut ongelma. Millaiset ihmiset eivät saa töitä? Siis vakipaikkaa täysillä tunneilla, onko ongelmana osaaminen, ammattiala vai se, että asutte Helsingissä?
Sellaiset kuin sinä tasan 2 vuoden kuluttua olet nimittäin yli ikäinen suomessa yhtään mihinkään. Kelpaamaton ihmis roska.
Vierailija kirjoitti:
murros osaamisessa ? vähän osaamista mutta paljon maksavat työt vähenevät koska niitä tehdään halvemmalla muualla. porukka ei ole vielä sisäistä että ovat vastuussa omasta osaamisestaan muuttuvasssa maailmassa
Osaamisen alkaa kiihtyvään tahtiin hoitaa AI. Siinähän osailet sitten kun homma hoituu ohjelmalla.
Käsittääkseni hoitajana ei ole vaikea saada vakituista työtä.