Paha mieli! Vieras lapsi itki päiväkodissa eikä hoitajat lohduttaneet!
Vein äsken lapseni päiväkotiin. Joku lapsi itki ja kiukkusi pöydässä. Riisuin lapsiani ja kuuntelin tilannetta, niin toinen hoitajista huokaisi kyllästyneeseen sävyyn, että ei me nyt aleta syliin ottamaan :( lapsi itki lohduttomasti äitiä. Ja tuli omalle lokerolleen itkemään ja sielläkin kovasti äitiään itki.
en tietenkään tiedä mikä tilanne oli, oliko vain kyse ettei lapsi saanut tahtomaansa läpi vai mikä. Mutta jotenkin tuo, ettei lasta suostuttu ottamaan edes syliin vaikka kolme ihmistä oli tilassa, hyvin joku heistä olisi ehtinyt. Lähtiessä teki mieli mennä lapsen luokse lohduttamaan, mutta tosiaan kun en tiennyt tilannetta ja olisko se sopivaa.
hirveintä olisi vanhempana, että lapseni eivät saisi lohdutusta. Sen ymmärrän jos tarjottu syliä ja koitettu rauhoitella ja keskustella.. mutta tämän aamuinen tuntui todella pahalta. Olen aina ollut tyytyväinen päiväkotiimme ja ajatellut, että meillä on siellä kivat ja luotettavat hoitajat. Nyt jäi kyllä vähän huono maku.
Kommentit (106)
Kiukkusi eli ei saanut tahtoaan läpi. Joo se vetää helposti itkupotkuraivaria päälle ja tulee äitiä ikävä. Ja sitten pitäisi sylillä palkita ?
No hyi helvetti. Kaikki taudit tarttuu muutenkin, saati sitten kahtakymmentä räkäistä lasta sylittelemällä.
Joku raja noissa vaatimuksissakin. Hoitakaa kotonanne stna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun päiväkodin vieressä ja olin yhtenä päivänä lenkillä. Lapset ja pari hoitajaa olivat ulkona. Yksi pieni lapsi, ehkä parivuotias, itki ja hän oli yksin. Kukaan ei leikkinyt hänen kanssaan. Hoitajat ratkoivat nenät vastakkain omia ongelmiaan. Kumpikaan ei reagoinut lapsen itkuun. Säälitti, pieni lapsi itkee yksin päiväkodin pihalla.
Mä katselen tällaista touhua päivittäin, kun kuljen päiväkodin ohi. Sydäntä raastaa, kun katson niitä yksinäisiä lapsia itkemässä.
ULkopuolisena on mahdotonta tietää tilannetta. Meidänkin päiväkodissa pihalla voi näkyä, että lapsi itkuhuutaa eikä siihen reagoida. Tämän taustalla voi olla esimerkiksi se, että kyseinen lapsi on lyönyt kaveria, häntä on kielletty ja itkushow alkaa. Hän tekee tätä päivittäin jos häntä kielletään ja ulkona ollessa oikein asettuu aidan viereen itkemään. Jos tähän ei reagoi, hän jatkaa leikkejä n. 5min päästä. Ulkopuoliset varmaan ajattelee että aina tuota samaa lasta julmasti heitteillejätetään pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset otetaan syliin kun on sen aika, ei silloin kun lapsi mankuu ja itkeskelee. Tottuu vielä.
Eikö se, että toinen itkee ihan kunnolla ja toistelee jatkuvasti äitiä ole jo sen tasoista, että syliin voisi ottaa. Vaikka kyse olisikin alunperin ollut siitä, ettei joku asia ole mennyt lapsen tahdon mukaan?
Näistä hoitajista yksi varsinkin on aina ottanut minun lapseni syliin, jos lapselle tullut paha mieli kun minun on lähdettävä. Entiedä sanoiko tämä vanhempi hoitaja alunperin tälle tuon kommentin vai suoraan lapsille. Hän myös sanoi lapselle koko ryhmän kuullen, että katso nyt muutkin täällä ihmettelee mitä sä oikein itket ja huudat tai jotain sellaista.
Me olimme käsien pesulla lasten kanssa, kun tämä lapsi tuli pois itkien ja meidät huomatessa meni omalle lokerolle.
Mua jäi vaan kov
Saattaa kuulostaa pahalta, niin kuin omaankin korvaan, mutta joskus on tilanteita/lapsia, jolloin tilanne vaatii tällaisenkin toiminnan.
Nimim. Erittäin monenlaisten lasten kanssa työskennellyt vakatyöntekijä
Mikko känsälä pahoitti mielensä kun mä sanoin että se on omituinen mies kun se pitää mieluummin vauvaa sylissä kun stripparia.
Parempi vaan että nopsaa oppivat, että huutamalla ei saa sitä mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset otetaan syliin kun on sen aika, ei silloin kun lapsi mankuu ja itkeskelee. Tottuu vielä.
Eikö se, että toinen itkee ihan kunnolla ja toistelee jatkuvasti äitiä ole jo sen tasoista, että syliin voisi ottaa. Vaikka kyse olisikin alunperin ollut siitä, ettei joku asia ole mennyt lapsen tahdon mukaan?
Näistä hoitajista yksi varsinkin on aina ottanut minun lapseni syliin, jos lapselle tullut paha mieli kun minun on lähdettävä. Entiedä sanoiko tämä vanhempi hoitaja alunperin tälle tuon kommentin vai suoraan lapsille. Hän myös sanoi lapselle koko ryhmän kuullen, että katso nyt muutkin täällä ihmettelee mitä sä oikein itket ja huudat tai jotain sellaista.
Me olimme käsien pesulla lasten kanssa, kun tämä lapsi tuli pois itkien ja meidät huomatessa meni omalle lokerolle.
Mua jäi vaan kov
Laita ihmeessä johtajalle viestiä. Mitä hävittävää siinä on? Kauhealta minustakin äitinä kuulostaa. Tuntui pahalta jo sekin, kun menin hakemaan iltapäivällä meidän vajaa 3-v juuri aloittanutta päikystä ja löysin hänet yksin seisoskelemasta pihalla. Ei elettäkään, että päikkytädit olisivat koittaneet pitää seuraa, leikittää tai muuta. Ja kyllä, ymmärrän etteivät he yksinkertaisesti pysty moiseen yksilölliseen huomioon mutta kurjalta tuntui silti.
Jotenkin mä aina ihmettelen, että miksi lastentarhanopettajista aina oletetaan pahinta. Itse ainakin olettaisin, että he tietävät, mistä itku johtuu ja reagoivat sen mukaisesti.
Minun nuorimmainen on nyt kolmevuotias ja hän saa huomattavasti enemmän sympatiaa, jos itku johtuu vaikka itsensä satuttamisesta tai ikävästä kuin jos itku tulee, kun häntä torutaan veljiensä lyömisestä tai siitä, että prinsessalle erehdyttiin tarjoilemaan maito väärän värisestä mukista.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajat puolustelevat tunnekylmää, kovaa ja välinpitämätöntä tapaansa hoitaa työtään.Työskentelen erityiskoulussa pienten lasten kanssa. En ikinä olisi toiminut samoin kuin ap:n mainitsemassa tilanteessa tehtiin. En jätä itkevää lasta yksin. Oma työmoraali ei siihen taivu. Huonoa ala-arvoista työtä.
Et, vaikka itku johtuisi esimerkiksi siitä, että lasta on kielletty ottamasta lelua toisen lapsen kädestä? Lähdet vain oletuksesta, että muut ovat tunnekylmiä ja sinä tiedät aina parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajat puolustelevat tunnekylmää, kovaa ja välinpitämätöntä tapaansa hoitaa työtään.Työskentelen erityiskoulussa pienten lasten kanssa. En ikinä olisi toiminut samoin kuin ap:n mainitsemassa tilanteessa tehtiin. En jätä itkevää lasta yksin. Oma työmoraali ei siihen taivu. Huonoa ala-arvoista työtä.
Et, vaikka itku johtuisi esimerkiksi siitä, että lasta on kielletty ottamasta lelua toisen lapsen kädestä? Lähdet vain oletuksesta, että muut ovat tunnekylmiä ja sinä tiedät aina parhaiten.
No eikö tuossakin tapauksessa hoitajien pitäisi auttaa lapsia selvittämään tilanne eikä jättää itsekseen selviämään ja itkemään??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Omalla työpaikalla ei lapsia jätetä yksin itkemään. Pieni lapsi tarvitsee näihinkin tilanteisiin aikuisen tukea. Aikuisen tehtäviin koulussa ja päiväkodissa kuuluu ottaa itkevän lapsen tilanne turvallisesti ja varman rauhallisesti haltuun. Myös siinä tapauksessa, että kyse on kiukuttelusta. Siitä minulle ja päiväkodin henkilökunnallekin palkkaa maksetaan.
Minkälaisia psykopaatteja täällä alapeukuttaa viestejä jossa halutaan että lapsia kohdellaan empaattisesti?
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia psykopaatteja täällä alapeukuttaa viestejä jossa halutaan että lapsia kohdellaan empaattisesti?
Mistä sinä tiedät miten niitä lapsia kohdellaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö tuossakin tapauksessa hoitajien pitäisi auttaa lapsia selvittämään tilanne eikä jättää itsekseen selviämään ja itkemään??
Ei.
Vierailija kirjoitti:
Miksi luulette että päiväkodin hoitajia kiinnostaisi teidän räkänokat. He ovat töissä josta saavat palkkaa. Opettakaa lapsenne olemaan.
Sinä olet selvästi psykopaatin kasvattama psykopaatti!
Tämän takia naisille ei pitäisi antaa mitään valtaa kun ei osaa hallita tunteitaan ja on täysin tunteiden vietävissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niimpä. Meillä tänään ruokapöydässä muuan 2v raivohuusi kun pistin rajat huonolle käytökselle. En jättänyt yksin tunteineen vaikkei syliin halunnutkaan kiukussaan. Vähän huudon laannuttua tarjosin uudelleen lautasta josko söisi vielä. Ulkopuolelle ois voinut näyttää sille että raukka itkee yksin vaan ruoatta eikä me lohduteta. Vaikka sai halutessaan tulla ja saada apua kuohussaan. On ollut myös lapsi joka tullessaan meille huusi päivät pääksytysten ekaviikot eikä ketään huolinut lähelle lohduttamaan ikävässä. Piti tarkkaan rajansa . Eräälle toiselle tutustujalle tätä selitin koska varmasti näytti kamalalle se että joku ihan yksin huutaa äitiä. Silti hän varmisti että huoneessa oli paikalla minä tai kollega. Kunnes oli valmis tulemaan ja vastaanottamaan läheisyyttä. Aina tilanteet voivat olla jotain muuta kun ensinäkemältä näyttää.
Naiset täällä taas tunteilevat. Mikä yllätys. Joka toisessa viestissä tulee paha mieli, surettaa, kyynelehdittää, itkettää, säälittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tiedät miten niitä lapsia kohdellaan?
Etkö idiootti ymmärtänyt lukemaasi?! Ei koskenut kohtelua, vaan empatian vaatimista.
Olet psykopaatti itsekin selvästi ja vähä-älyinen sellainen.
En ole opettajana (eikä hoitajatkaan) tilivelvollinen sulle työstäni, miten hoidan tilanteet sulle vieraan lapsen kanssa. Voihan lapsella olla joku sairaus, tai perheessä vaikea kriisi tms, ei kuulu ulkopuolisille.