Lukihäiriön takia erityisen tuen päätös?
Voidaanko lukihäiriön takia tehdä erityisen tuen päätös? Lapsi on saanut tehostettua neloseen asti, mutta se ei auta. Kaikki lukeminen on erittäin vaikeaa ja kirjoituksesta ei oikein saa selvää. Opettaja on huolissaan ensi vuodesta, kun alkaa historia yms.
Kommentit (11)
Ja siis muuta ongelmaa ei ole, kuin heikko koulumenestys ja keskittymisvaikeudet.
Ap
No saapi olla todella erityisen vaikea lukihäiriö, jos se riittää erityiseen tukeen. Tyypillisesti erityisessä tuessa olevat oppilaat ovat yleisheikkoja eli kärsivät laaja-alaisista oppimisvaikeuksista eli alhaisesta älykkyydestä. Usein silloin on esimerkiksi yksilöllistettyjä oppimääriä.
T. Ope
Vierailija kirjoitti:
No saapi olla todella erityisen vaikea lukihäiriö, jos se riittää erityiseen tukeen. Tyypillisesti erityisessä tuessa olevat oppilaat ovat yleisheikkoja eli kärsivät laaja-alaisista oppimisvaikeuksista eli alhaisesta älykkyydestä. Usein silloin on esimerkiksi yksilöllistettyjä oppimääriä.
T. Ope
Höpö höpö. Et ole ope (ainakaan enää nykyään) tai sitten joissain kunnissa on todella kummallinen määritelmä erityiseen tukeen.
Oulussa alueelliseen erityisryhmään pääsee vain erityisen tuen päätöksellä. Tehostetun tuen turvin opiskellaan siis omassa luokassa ja isossa ryhmässä luokanopettajan avulla. ET taas tarkoittaa sitä, että opetuksesta (vaikkapa vain sen yhden vaikean oppiaineen osalta) vastaa erityisopettaja. Tukipäätös vaaditaan myös yksittäisen oppiaineen yksilöllistämiseen eli käytännössä sisällön karsimiseen.
Tässä ap:n tapauksessa yksilöllistäminen tulee kiireesti tehdä ja opetuksessa keskittyä perustaitojen vahvistamiseen erkan kanssa, kun lukitaidot ovat noin selkeästi luokka-asteen vaatimustason alapuolella. Huonot lukutaidot hankaloittavat myös reaaliaineita ja kieliä, joten siksikin erityistä tukea tarvitaan viimeistään nyt.
Omassa koulussani jokainen erityisryhmän oppilas on myös e-tuessa. Valtaosalla on jokin neuropsykiatrinen diagnoosi, mutta usealla ainoastaan kielellisen kehityksen viivästymä, jota lukihäiriökin pahimmillaan siis on. Erityisen tuen päätöksen voi myös purkaa, mutta ilman sitä ei kaikki tukimuodot ole saatavilla.
Ap:lle sanoisin, että luota koulun ammattilaisten arvioon tässä asiassa. Ole iloinen ET-päätöksestä, sillä sen myötä lapsellasi on ihan lakisääteinen oikeus saada erityisopetusta, joten hän tulee sitä varmasti myös saamaan. Tsemppiä!
T. Oikeasti ope
Vierailija kirjoitti:
No saapi olla todella erityisen vaikea lukihäiriö, jos se riittää erityiseen tukeen. Tyypillisesti erityisessä tuessa olevat oppilaat ovat yleisheikkoja eli kärsivät laaja-alaisista oppimisvaikeuksista eli alhaisesta älykkyydestä. Usein silloin on esimerkiksi yksilöllistettyjä oppimääriä.
T. Ope
Ihan p-puhetta! Et ole ope.
Oppimisvaikeuksia toki voi olla, mutta voi olla sosiaalisiakin vain, joka osaltaan vaikuttaa vaikkapa koulunkäyntiin. Muuhun en edes jaksa ottaa kantaa, kun menisi kuuroille korville joka tapauksessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saapi olla todella erityisen vaikea lukihäiriö, jos se riittää erityiseen tukeen. Tyypillisesti erityisessä tuessa olevat oppilaat ovat yleisheikkoja eli kärsivät laaja-alaisista oppimisvaikeuksista eli alhaisesta älykkyydestä. Usein silloin on esimerkiksi yksilöllistettyjä oppimääriä.
T. Ope
Höpö höpö. Et ole ope (ainakaan enää nykyään) tai sitten joissain kunnissa on todella kummallinen määritelmä erityiseen tukeen.
Oulussa alueelliseen erityisryhmään pääsee vain erityisen tuen päätöksellä. Tehostetun tuen turvin opiskellaan siis omassa luokassa ja isossa ryhmässä luokanopettajan avulla. ET taas tarkoittaa sitä, että opetuksesta (vaikkapa vain sen yhden vaikean oppiaineen osalta) vastaa erityisopettaja. Tukipäätös vaaditaan myös yksittäisen oppiaineen yksilöllistämiseen eli käytännössä sisällön karsimiseen.
Tässä ap
Yksilöllistäminen missä, äidinkielessä vai? On kyllä melkeinpä täysin turhaa.. Kuka ne yksilöllistetyt opettaa ja miten kaikissa muissa aineissa toimitaan, jos äidinkieli on yksilöllistetty? Yksilöllistää ei voi myöskään ilman erityistä tukea ja sitä, että ensin on opiskeltu oppiainetta painoalueittain. Joka tapauksessa Se yksilöllistäminen tulisi lukea automaatti neloseksi, kun ei selvitä enää edes painoalueista. Ja silloin ei paikka ole enää normiluokalla, jos ei omaa äidinkieltä pysty suorittamaan edes hyväkstytysti.
En tiedä, miten kauan olet toiminut opettajana, mutta mihinkäön erityisopetusryhmään/statukseen ei pääse ilman päätöstä erityisestä tuesta, joten luonnollisesti kaikki et oppilaat on erityisessa tuessa. Ja se, että lapsella on laillinen oikeus saada erityisopetusta, ei tarkoita, että koulun pitäisi järjestää kaikki opetus erityisessä tuessa. Riittää kun sitä tarjotaan silloin tällöin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saapi olla todella erityisen vaikea lukihäiriö, jos se riittää erityiseen tukeen. Tyypillisesti erityisessä tuessa olevat oppilaat ovat yleisheikkoja eli kärsivät laaja-alaisista oppimisvaikeuksista eli alhaisesta älykkyydestä. Usein silloin on esimerkiksi yksilöllistettyjä oppimääriä.
T. Ope
Höpö höpö. Et ole ope (ainakaan enää nykyään) tai sitten joissain kunnissa on todella kummallinen määritelmä erityiseen tukeen.
Oulussa alueelliseen erityisryhmään pääsee vain erityisen tuen päätöksellä. Tehostetun tuen turvin opiskellaan siis omassa luokassa ja isossa ryhmässä luokanopettajan avulla. ET taas tarkoittaa sitä, että opetuksesta (vaikkapa vain sen yhden vaikean oppiaineen osalta) vastaa erityisopettaja. Tukipäätös vaaditaan myös yksittäisen oppiaineen yksilöllistämiseen eli käytännössä sisällön karsimiseen.
Tässä ap
Kiitos. Mutta onko käytännössä mahdollista, että lapsi ei saakaan päätöstä? Psykologin testit vain tehdään ja jatketaan tehostetulla?
Ap
Psykologin testeihin pääseminen on kuin lottovoitto. Silloin selviää miksi oppiminen on vaikeaa ja millä osa-alueilla vai onko se vaikeaa. Tuki on helpompi kohdistaa oikein.
Ei onnistu nyt lainaus, mutta tässä kommenttia viestin 6 kirjoittaneelle.
Puhut nyt sekaisin erityisopetuksesta, erityisestä tuesta ja pienryhmäopetuksesta (= alueellisista erityisryhmistä).
Jokainen lapsi on oikeutettu erityisopetukseen, niin yleisen, tehostetun kuin erityisenkin tuen oppilas. Myös ET-oppilas on oikeutettu osa-aikaiseen erityisopetukseen sitä tarvitessaan missä aineessa vain.
Mutta mikäli oppilaalla on kuitenkin erityisen tuen myötä HOJK:ssa yksilöllistetty esim. äidinkieli, on sen opetusta kelpoinen antamaan vain erityisopettaja. Tämä on ollut OPS:ssa epäselvä kohta, jota on viime syksynä tarkennettu. Lue lisää vaikka täältä:
https://www.opettaja.fi/tyossa/erityisopetusta-saa-antaa-vain-erityisop…
Myös ET:n vaatimus pienryhmäpaikan saamisessa on aika uusi juttu, ainakin Oulussa. Syynä on kuitenkin lähinnä säästöt: pienryhmiin ei kerta kaikkiaan mahdu kaikki, joten rajaus on tehty tuen portaalla olemisen kautta. Vielä jokunen vuosi sitten pienryhmissäkin (=alueellisissa erityisryhmissä) oli myös tehostetun tuen oppilaita, mutta nykyisin heidän opiskelu tapahtuu isossa ryhmässä.
Se ope, valmistumisvuosi 2004
Niin ja lapselle ollaan tekemässä koulupsykologin tutkimukset piakkoin.
Ap