Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lapsen trikoopaidassa 30 asteen hienopesun ohje. Noudattaisitko?

Vierailija
09.01.2024 |

Täysin toivomatta ja asiasta sopimatta lapselle tuli tällainen joululahjaksi. Ihan tavallinen pitkähihainen paita ja tuo 30 asteen hienopesun ohje täytyy olla ainoastaan siinä olevan painetun kuvan ja kimalteisen tekstin takia.

En todellakaan tällaista vaatetta olisi vaivaksi halunnut. 30 asteen hienopesussa pesen kerran vuodessa talven jälkeen villasukat ja muut vastaavat. Kuudeskympis oon pessy lasten sisävaatteet aina vauvanvaatteista lähtien eikä oo ollu tarkoitus lämpötilaa laskea kun koulusta ja pk:sta tulee joka kuukausi varoituksia täistä, kihomadoista ja syyhystä. Että "kiitos" vain joululahjasta, erikseenkö pestäväksi tuo nyt sitten pitäisi muistaa noukkia pyykkikorista niin kauan kuin se lapsen päälle mahtuu?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesen kaikki vaatteet 30 asteessa normaalisti. En huomaa eroa siihen peseekö eri ohjelmilla ja lämmöillä. Joku villapesu on erikseen tietty. Paremmin pesee 30 asteessa nykyaikaiset pesukemikaalit ei tarvita lämpöjä.

Ei riitä 30. Alkaa vaatteet ja kone haisemaan.

Vierailija
22/60 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pestävä se on siinä missä muutkin käyttövaatteet. Kyseessä on kuitenkin VAIN ilmeisen huonolaatuinen kuva paidassa ja paitaa voi käyttää ilman kuvaakin. Parempi silti varautua huutoraivariin kun paita pestään, kokemusta on :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä roskiin, jos on noin vaikeaa.

Vierailija
24/60 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heitä roskiin, jos on noin vaikeaa.

En heitä. Mutta kiitos muille vastauksista. Ennen käyttöönottoa pesaisin sen käsin ja ekan käytön jälkeen samassa pesussa tuli nyt sitten pestyä jokunen villasukka ja merinokerrasto. Mutta ei tuota kolmenkympin hienopyykkiä vaan meillä kerry, koska villa- ja ulkovaatteita tulee käytännössä niin äärimmäisen harvoin pestyä. Nytkin tämä paita on pyykkikorissa ja kaikki samansävyinen on sellaista, jotka pesen kuudessakympissä. Ja jos en nyt katumapäälle tule, kuudessakympissä pesen tämänkin jatkossa. Ehti lapsi sentään pari kertaa pitää paitaa jos nyt käy niin, että kuvat ja tekstit lähtee pesussa pois. Enkä ees tiedä pitääkö lapsi siitä kuvasta, ehkä kuitenkin varoitan, että tehokas pesukoneemme ei välttämättä niitä paidassa säästele.

-ap

Vierailija
25/60 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menee riskillä 60 niin kannattaako siitä nyt etukäteen edes varoitella? Turhaan lapsi itkee ja stressaa paidan pesusta sit jos käykin niin, että kuva kestää pesut täysin.

Vierailija
26/60 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä omatekemät villasukkat menee aina muiden sukkien kanssa 60 asteen pesuun.

Vierailija
27/60 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä omatekemät villasukkat menee aina muiden sukkien kanssa 60 asteen pesuun.

Miksi noin? Jatkuvassa käytössä oleva paita pestään siinä missä muukin pyykki, mutta miksi kokeilla villasukkia 60 asteessa? Niitä kuitenkin pestään vain muutamia kertoja vuodessa. 

Vierailija
28/60 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen ensimmäisen kerran ohjeen mukaan ennen käyttöön ottamista, teen sen aina kaikille uusille vaatteille. Katson miten se kestää sen pesun ja tarvitseeko tehdä reklamaatiota. Sen jälkeen tulee yleensä pestyä korkeammassa lämpötilassa.

Vierailija
29/60 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä eksyi lapsen sukka sellaiseen koneelliseen. Sen jälkeen se oli pieni huopatossu. Vauvalla niitä sitten käytettiin joskus talvella jalassa.

Vierailija
30/60 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyykkikone pyörimään ja lämmöksi 60. Kuvat lähtee jos on lähteäkseen, koska eihän tuollaisella vaatteella tee arjessa mitään. Kerran oma lapsi tirautti pienet itkut kun pyykissä pestiin pois paidasta kuva, eli melko pieni hinta puhtaista vaatteista.

Olen ehkä vähän herkkis, mutta minusta tuntuisi aika surulliselta, jos lapsella olisi jokin rakas printtipaita, joka sitten kuitenkin menisi väistämättä pilalle, koska sitä nyt vaan ei voi pestä muuten kuin 60 asteessa. Minulle tulisi sellainen olo, ettei minun tärkeinä pitämillä asioilla ole mitään merkitystä, eikä niitä tunnusteta. Vaikka asia tuntuisi kuinka pieneltä, se voi kuitenkin olla suuri, jos siihen liittyy tunteita. Esim. minun pikkuveljelle oli lapsena Batman-paita maailman tärkein asuste. Jos kuva olisi lähtenyt pois, se olisi ollut pelkkä musta t-paita. Kuvan menetys olisi ollut valtava isku, vaikka paita olisi tullut kuinka puhtaaksi.  

Vierailija
31/60 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyykkikone pyörimään ja lämmöksi 60. Kuvat lähtee jos on lähteäkseen, koska eihän tuollaisella vaatteella tee arjessa mitään. Kerran oma lapsi tirautti pienet itkut kun pyykissä pestiin pois paidasta kuva, eli melko pieni hinta puhtaista vaatteista.

Olen ehkä vähän herkkis, mutta minusta tuntuisi aika surulliselta, jos lapsella olisi jokin rakas printtipaita, joka sitten kuitenkin menisi väistämättä pilalle, koska sitä nyt vaan ei voi pestä muuten kuin 60 asteessa. Minulle tulisi sellainen olo, ettei minun tärkeinä pitämillä asioilla ole mitään merkitystä, eikä niitä tunnusteta. Vaikka asia tuntuisi kuinka pieneltä, se voi kuitenkin olla suuri, jos siihen liittyy tunteita. Esim. minun pikkuveljelle oli lapsena Batman-paita maailman tärkein asuste. Jos kuva olisi lähtenyt pois, se olisi ollut pelkkä musta t-paita. Kuvan menetys olisi ollut valtava isku, vaik

No ei kai kukaan käske laittamaan pesussa lämpöjä täysille, jos on tiedossa että kyseessä on supertärkeä lempivaate. Mutta lapsiperheen pyykkihommissa se enintään 30 asteen hienopesua kestävä kuvapaita ei todellakaan ole se näppärin vaatekappale, kun pyykkikori saattaa muuten pursuta pukluharsoja tai sosetahraisia vaatteita. Muutakin puuhaa arjessa on, joten jokaista pesulappua ei lueta eikä jokaista tahraa käsitellä, siksi ne kuvavaatteetkin saatta päätyä vanishillä pestäväksi kuudenkympin pesuun ja perään vielä kuivausrumpuun. Osa kuvista sen kestää, osa kuluu pesuissa pois. Lapselle voi toki olla kova paikka, jos pyykkikoneessa lähteekin tärkeäksi koettu paidan kuva. Varmaan nyt useammallakin on kokemusta tästä ja kyllä siitä kriisistä yli pääsee :)

Vierailija
32/60 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitan kaikki paitsi villavaatteet ja jotkut ulkovaatteet 60 asteeseen, en edes seuraa, lukeeko lapussa 60, 40 vai 30. Jos kuva lähtee, niin sitten lähtee.

Just näin pojan salibandy ryhmässä kun yhden lapsen paidasta hänen äitinsä pesu kerrallaan pyykkäsi salibandy paidasta kaikki tekstit ja logot edestä pois. Numero sentään jäi selkään. Poika ihmetteli pukkarissa miksi hänen paidalleen on käynyt näin, äitinsä vaan levitteli käsiään, että ei voi mitään.

Eikös se vaan ole hyvä että mainokset lähtee pesussa pois. Numerohan se siinä paidassa tärkeintä on, mainokset printataan vaan että seura saisi rahaa.

Vierailija
33/60 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitan kaikki paitsi villavaatteet ja jotkut ulkovaatteet 60 asteeseen, en edes seuraa, lukeeko lapussa 60, 40 vai 30. Jos kuva lähtee, niin sitten lähtee.

Just näin pojan salibandy ryhmässä kun yhden lapsen paidasta hänen äitinsä pesu kerrallaan pyykkäsi salibandy paidasta kaikki tekstit ja logot edestä pois. Numero sentään jäi selkään. Poika ihmetteli pukkarissa miksi hänen paidalleen on käynyt näin, äitinsä vaan levitteli käsiään, että ei voi mitään.

Eikös se vaan ole hyvä että mainokset lähtee pesussa pois. Numerohan se siinä paidassa tärkeintä on, mainokset printataan vaan että seura saisi rahaa.

Älä kokeile tätä, eteenkään jos olet pelaavan juniorin vanhempi

Vierailija
34/60 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä kokeile tätä, eteenkään jos olet pelaavan juniorin vanhempi

Mulla on no logo -aatetta kannattavia lapsia. Esikoinen aina sanoo että mitään tuotemerkkiä ei kannata kantaa ellei siitä makseta. Täytyy aina ostaa merkittömiä vaatteita.

Vierailija
35/60 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös toinen lapsista on melkeinpä aina inhonnut kaikkia kuvia vaatteissa ja sen takia välillä oli jopa vaikea löytää kohtuuhintaisia ja siistejä vaatteita. Siitäkin huolimatta lasten urheiluharrastusten pelivaatteet on vihoviimeiset, jotka laittaisin riskillä 60 asteeseen muun pyykin mukana. En edes halua ajatella sitä myrskyä, jos  painetut jutut lähtisikin pesussa. 

Vierailija
36/60 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ehkä vähän herkkis, mutta minusta tuntuisi aika surulliselta, jos lapsella olisi jokin rakas printtipaita, joka sitten kuitenkin menisi väistämättä pilalle, koska sitä nyt vaan ei voi pestä muuten kuin 60 asteessa. Minulle tulisi sellainen olo, ettei minun tärkeinä pitämillä asioilla ole mitään merkitystä, eikä niitä tunnusteta. Vaikka asia tuntuisi kuinka pieneltä, se voi kuitenkin olla suuri, jos siihen liittyy tunteita. Esim. minun pikkuveljelle oli lapsena Batman-paita maailman tärkein asuste. Jos kuva olisi lähtenyt pois, se olisi ollut pelkkä musta t-paita. Kuvan menetys olisi ollut valtava isku, vaik

Oon mäkin ollut joskus lapsena itku kurkussa kun pyykistä tulee takaisin paita, josta on pesty kuva pilalle. Enkä ollut ainut. Eikä se siinä kohtaa lohduttanut, että paita on puhdas. Lama-ajan niukkuudessa se ei edes ollut mikään syy saada uutta tilalle vaan sitte kuljettiin paidassa, josta oli puolet kuvasta jäänyt pesukoneeseen.

Vierailija
37/60 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan tuo olla lapsesta armottoman kamalaa, jos on saanut paidan kivalla kuvalla, mutta sitten äiti peseekin sen pesukoneessa pois. Mutta minkäs teet, pyykit on pestävä. Lapsen näkökulma on eri kuin aikuisen.

Vierailija
38/60 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen aikuinen niin saan pestä omat printtivaatteeni sopivalla ohjelmalla, pysyy kuvat tallessa.

Vierailija
39/60 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa että tehdään lastenvaatteita jotka ei kestä normaalia pesua, muksujen vaatteet kun on yleensä kovalla käytöllä ja pestään tiheään. Laittaisin nurinpäin neljänkympin pesuun, painatus kestäkööt niin monta pesua kuin kestää. Itse en laita kuitenkaan kuvapainatuksella olevia paitoja/huppareita kuivausrumpuun, vaan joko narulle tai henkarille kuivamaan. 

Vierailija
40/60 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se olikin isä joka heitti pojan urheilukamppeet omiensa joukkoon? Siksi äiti levitteli käsiään? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan