Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lapsen trikoopaidassa 30 asteen hienopesun ohje. Noudattaisitko?

Vierailija
09.01.2024 |

Täysin toivomatta ja asiasta sopimatta lapselle tuli tällainen joululahjaksi. Ihan tavallinen pitkähihainen paita ja tuo 30 asteen hienopesun ohje täytyy olla ainoastaan siinä olevan painetun kuvan ja kimalteisen tekstin takia.

En todellakaan tällaista vaatetta olisi vaivaksi halunnut. 30 asteen hienopesussa pesen kerran vuodessa talven jälkeen villasukat ja muut vastaavat. Kuudeskympis oon pessy lasten sisävaatteet aina vauvanvaatteista lähtien eikä oo ollu tarkoitus lämpötilaa laskea kun koulusta ja pk:sta tulee joka kuukausi varoituksia täistä, kihomadoista ja syyhystä. Että "kiitos" vain joululahjasta, erikseenkö pestäväksi tuo nyt sitten pitäisi muistaa noukkia pyykkikorista niin kauan kuin se lapsen päälle mahtuu?

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En noudattaisi.

Vierailija
2/60 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese nurinpäin neljässäkympissä- kai sellaista pyykkiä tulee muutakin?

Minun koneessa on päivittäispyykki- ohjelma, se on vähän lyhyempi. Sillä pesen noita neljänkympin vaatteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese vaan 40. Mä olen heittänyt osan vaatteista pesulapun 30 merkinnästä huolimatta 60c pesuun. Ainoastaan yhdestä lapsen paidasta on näin kadonnut kuva pesussa.

Vierailija
4/60 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. 60 asteen pesu ja sitten kuivausrumpuun maksimilämmölle.

Vierailija
5/60 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettava tuo 30 astetta tavalliselle lasten vaatteelle. Oli meilläkin pari tuollaista paitaa. Kaksi kertaa muistin molemmat pestä viileässä, sitten toinen meni vahingossa kuudenkympin pesuun ja eipä ollut kuvasta enää kuin varjo jäljellä!

Vierailija
6/60 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykkikone pyörimään ja lämmöksi 60. Kuvat lähtee jos on lähteäkseen, koska eihän tuollaisella vaatteella tee arjessa mitään. Kerran oma lapsi tirautti pienet itkut kun pyykissä pestiin pois paidasta kuva, eli melko pieni hinta puhtaista vaatteista.

Vierailija
7/60 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen (olen aina pessyt) surutta 40 tai useimmiten 60 asteessa kaikki omat ja kakrujen vaatteet siitä huolimatta mitä lapussa lukee. Yksikään vaatekappale ei ole mennyt pilalle tai kutistunut.

Vierailija
8/60 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oo mulla ollu tapana pestä muuta kun lakanat kuudessakympissä. Muuten aikalailla kaikki menee neljässäkympissä.

Vierailija
9/60 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä oo mulla ollu tapana pestä muuta kun lakanat kuudessakympissä. Muuten aikalailla kaikki menee neljässäkympissä.

Lastenvaatteet 60. Alkuun niissä on puklua, sitten soossiruokaa ja lopulta terveiset pksta ja koulusta.

Vierailija
10/60 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan kaikki paitsi villavaatteet ja jotkut ulkovaatteet 60 asteeseen, en edes seuraa, lukeeko lapussa 60, 40 vai 30. Jos kuva lähtee, niin sitten lähtee.

Vierailija
11/60 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hienopesua laittaisi mutta perus 30 tai 40 asteen ohjelman laittaisin. Samassa se menisi omien vaatteiden kanssa. Jos ei sitä kestäisi, niin saisi odottaa, että villavaatteita olisi tarpeeksi.

Vierailija
12/60 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitan 60 asteeseen muut, paitsi villan ja silkin. Lakanat ja pyyhkeet 90 asteeseen. 

30-40 asteessa ei tule puhdasta, eikä mitkään pöpöt kuole. Hyvin matalat pesulämpötilat laitetaan vain varmistamaan, ettei valmistajalle tule sanktioita pyykissä pilalle menneistä vaatteista. Tuollaiset vaatteet, joissa kuva ei kestä pesua, ovat turhakkeita, eikä niitä kannata hankkia ollenkaan. 

Vierailija
13/60 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesisin 40 asteessa, kuten muutkin vaatteet. Käytän huuhteluaineena Sanytolia tai etikkaa, puhdasta tulee. 

Vierailija
14/60 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta ja yhtään vaatetta en vauva-ajan jälkeen ole 60 asteessa pessyt ja yhtään kihomatoa ei ole perheessä pyörinyt. Täitä toki on ollut, mutta niiden tappamiseen ei pesu 60 asteessa edes riitä. Mutta sen giltterin takia se ohje on toi, ihan itse päätät mitä teet, minä pesisin ohjeen mukaan, jos vaate on lapsesta kiva. Ja jos siinä ei ole tahroja joku kerta varmaan ihan túuletuskin riittää.

Vierailija
15/60 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuuletus riitä kovalla käytöllä olevalle lapsen sisävaatteelle mitenkään. Pesua tarvitaan, eikä ihme jos se käytännössä on jokin muu kuin 30 asteen hienopesu. Ärsyttävä joululahja. Siinä sitä sitten ollaan kriisissä jos lapsi pitää paidasta, mutta äiti ei yhden paidan takia pyykinpesua muuta, vaan pesee paidan kuvan pilalle.

Vierailija
16/60 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistään puuvillaisesta lasten vaatteesta en ole koskaan pesuohjetta katsonut. Ne pesulaput nimittäin laitetaan sillä periaatteella mitä sattuu tehtaalla olemaan.

Jos vaatteessa on puklua tai vastavaa niin alle 60 asteen pesu ei poista hajua. Isommilla lapsilla riittää 40 asteinenkin yleensä.

Vierailija
17/60 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese max 40 asteessa. Muuten kuva irtoaa muutaman pesukerran jälkeen. 

Kokemusta on!

Vierailija
18/60 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan kaikki paitsi villavaatteet ja jotkut ulkovaatteet 60 asteeseen, en edes seuraa, lukeeko lapussa 60, 40 vai 30. Jos kuva lähtee, niin sitten lähtee.

Just näin pojan salibandy ryhmässä kun yhden lapsen paidasta hänen äitinsä pesu kerrallaan pyykkäsi salibandy paidasta kaikki tekstit ja logot edestä pois. Numero sentään jäi selkään. Poika ihmetteli pukkarissa miksi hänen paidalleen on käynyt näin, äitinsä vaan levitteli käsiään, että ei voi mitään.

Vierailija
19/60 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin pojan salibandy ryhmässä kun yhden lapsen paidasta hänen äitinsä pesu kerrallaan pyykkäsi salibandy paidasta kaikki tekstit ja logot edestä pois. Numero sentään jäi selkään. Poika ihmetteli pukkarissa miksi hänen paidalleen on käynyt näin, äitinsä vaan levitteli käsiään, että ei voi mitään.

Käsittämättömän huoletonta tai suorastaan välinpitämättömyyttä, piti sanoa tuosta. Olen minäkin pessyt jos jonkinlaista rättiä pessyt ohjetta kuumemmassa, mutta en tuollaista tekisi. Siinähän tämä äiti sitten selittelee pojalleen, että miksi muiden pelipaidoissa logot ja tekstit pysyy, mutta miksi heillä pyykkiä pestessä ne lähtee.

Vierailija
20/60 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen kaikki vaatteet 30 asteessa normaalisti. En huomaa eroa siihen peseekö eri ohjelmilla ja lämmöillä. Joku villapesu on erikseen tietty. Paremmin pesee 30 asteessa nykyaikaiset pesukemikaalit ei tarvita lämpöjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän