Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SOS! Pitääkö aikaa gynegologiseen tutkimukseen siirtää jos on menkat? +muita kysymyksiä

Vierailija
08.01.2024 |

Tämä siis ihan kunnallisella yleislääkärillä. Todennäköisesti sattuu juuri menkat olemaan sinä päivänä kun aika varattuna. Tarkoituksena käynnille selvitellä syitä vuotohäiriöihin.

Mitä oikeastaan edes yleensä tuollaisella käynnillä selvitetään/tehdään?

Onko olemassa jotain tiettyä verikoetta jolla selviää onko ennenaikaiset vaihdevuodet tai muuta hormonaalista häiriötä meneillään?

Arvostan jos joku vaivautuu vastaamaan.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin yleisesti menkat estä gynellä käyntiä. Itsekin olen käynyt menkkojen aikana. En kyllä muista mikä silloin oli käynnin aiheena.

Vierailija
2/13 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittaisin kyllä siirtää. Toki jos menkat just loppumassa ja vuoto niukkaa, niin sit ehkä voiskin mennä. Eihän noi menkat muuten haittaa paitsi sotkeutuu paikat ja näkyvyys heikompaa, mut eihän noi yleislääkärit edes ultraa tk:ssa, joten sikäli näkyvyyttä ei juuri tarvitakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesken kasvuinen trolli asialla.Jota kinostaa nuo asiat kuin pieru aloitukset..

Vierailija
4/13 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noin yleisesti menkat estä gynellä käyntiä. Itsekin olen käynyt menkkojen aikana. En kyllä muista mikä silloin oli käynnin aiheena.

Kiitos vastauksesta, jotenkin kuitenkin ahdistaa ajatuskin että olisi menkat juuri silloin...

-ap

Vierailija
5/13 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli runsaat kuukautiset ja siihen haettiin syytä. Menin gynelle lainehtivana ja gyne vaan ilmoitti, että hän on nähnyt uransa aikana paljon verta. Ultrasi ja lääkekokeilu, ei auttanut lähete esh piiriin. Sieltä lääke, joka lopetti vuodon kokonaan. Kohta kaksi vuotta ilman kuukautisia. Mikä nautinto. 

Vierailija
6/13 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne vaan olipa menkat tai ei. Itse kävin verta vuotavana gynellä neljän opiskelijan tutkittavana, voi kiesus miten kauheaa, mutta kai niiden on hyvä nähdä kaikenlaista 🙈

Vierailija
7/13 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei. Minä vuodin siinä kun teki tarkastuta, ja lisäksi kun nousin niin veri vaan valui heidän lattiallleensa. Nolotti mutta gyne sanoi ettei haittaa. Ohjasi mut vain suoraan vessaan ja sanoi, että siellä on siteitä.

Vierailija
8/13 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse siirtää. Gynellehän on ihan tavallista mennä myös tapauksissa, joissa on koko ajan tai väärään aikaan tai liian runsasta vuotoa, ja silloinhan sinne mennään kun vuotaa. 

Vierailija
9/13 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä käy siivojaa joka käynnin jälkeen,jos sotkua tulloo.

Vierailija
10/13 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla käynti ihan TK:n puolella, joten tuskin siivooja joka välissä käy.

-ap

Vierailija
11/13 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettaisin, että vuotohäiriön selvittelyssä pääosassa on gynekologisen ja yleisen terveyshistoriasi läpikäynti keskustellen. Moni tk-lääkäri ei ole erityisemmin perehtynyt käytännön.gynekologisiin tutkimuksiin. Mene vain varaamallesi ajalle, niin saatte keskusteltua tilanteestasi, ja ehkä määrätään joitain laboratoriotutkimuksia. Lääkärin arvion mukaan sisätutkimus voidaan tehdä vuodon aikana tai sitten sovitte sille uuden ajan - tai voi olla niin, että saat  lähetteen gynekologille, eikä tk- lääkäri tekisi tutkimusta, vaikka vuotoa ei olisikaan.

Vierailija
12/13 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olettaisin, että vuotohäiriön selvittelyssä pääosassa on gynekologisen ja yleisen terveyshistoriasi läpikäynti keskustellen. Moni tk-lääkäri ei ole erityisemmin perehtynyt käytännön.gynekologisiin tutkimuksiin. Mene vain varaamallesi ajalle, niin saatte keskusteltua tilanteestasi, ja ehkä määrätään joitain laboratoriotutkimuksia. Lääkärin arvion mukaan sisätutkimus voidaan tehdä vuodon aikana tai sitten sovitte sille uuden ajan - tai voi olla niin, että saat  lähetteen gynekologille, eikä tk- lääkäri tekisi tutkimusta, vaikka vuotoa ei olisikaan.

Uusi aika varattiin siis erityisesti gyn.tutkimusta varten lääkärin pyynnöstä, eli jotain verikokeita on jo otettu ja alustavasti kyselty asoista.

-ap

Vierailija
13/13 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla käynti ihan TK:n puolella, joten tuskin siivooja joka välissä käy.

-ap

No ei sinne voi toista potilasta ottaa ennen kuin on siivottu jäljet, mikäli isompi sotku.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä