Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lyhennetyn työajan vaikutus käteen jääviin tuloihin.

04.09.2008 |

Heissan,

Avaisiko joku vähän konkreettisesti 4-päiväisen työviikon vaikutusta tuloihin. Eli ymmärrän toki, että 20% pienempi palkka, mutta miten se muuten on vaikuttanut esim. päiväkotimaksujen ja vero% alentamisen kanssa käteen jääviin tuloihin?

Sitä vaihtoehtoa olen kovasti harkinnut, mutta kun rahatkin on aika tiukilla...

Kiitos kovasti, jos joku viitsisi kertoa summia!

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
15.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni keskituloisen ei kannata tehdä täyttä päivää / viikkoa töissä rahan takia varsinkaan jos lapsia on kaksi.

Palkka pienenee meillä (jostain syystä) vain 15 %, en tiedä mikä on käytäntö muissa firmoissa.

Päiväkodin 5-7 h hoitopäivän maksu on 80 % täydestä maksusta, eli helpotusta tulee pk-seudulla noin 90 € kahdesta lapsesta yhteensä.

Lisäksi Kela antaa tukea 70 € / kk kaikille joilla on alle 3-v lapsi tai 1-2 luokkalainen.

Oman veroprosentin pienenemisen voi laskea www.vero.fi. Minulla se pienenee noin 3 %, eli sanoisin, että rahallisesti aivan sama jos lapset olisivat kokopäivähoidossa ja minä täyspäivätöissä.

Vierailija
2/3 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka pienenee 20 %, ainakin meillä. En tiedä miksei ed. kirjoittalla pienene kuin 15 %. Kuitenkin teet vain 80 % työajastasi.

Päiväkodin hoitomaksu -jos joudut tulojen vuoksi maksamaan täydet- ovat kahdelta lapselta: 196 e ja 176 e. Helpotusta (pääkaupunkiseudulla) tulee 71 e.

Veroprosentti pieneni kyllä. Mutta kyllä mä tästä silti hieman takkiini otan, mutta saanpa silti yhden vapaapäivän itselleni ja lapsille :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miinuspuolella TULON MENETYS

-Nopeasti laskien 80% palkalla veroprosenttikin (useamman prosentin ero oletuksella) huomioiden käteen tulee reilu 400 euroa vähemmän palkkaa.

Tulopuolella KELAN KORVAUS ja PIENEMPI PÄIVÄHOITOMAKSU

-Tästä kela korvaa 70euroa- verot, eli hitusen yli 50 euroa, jos lapsi on alle 3v. Meillä kela korvaa tämän summan ekaluokkalaisesta.

-Hoitomaksu pienenee hoitopäivien suhteessa. Meillä max hoitopäivien lukumäärä että maksu pienenee voi olla 16päivää/kuussa. Tällä maksamme 175 euroa kuussa, eli kai helpotusta hoitomaksuun tulee n.60 euroa.