Sokeripöhö ja sokerin syömisen lopettaminen
Olen ajatellut lopettaa sokerin syömisen. Pidän siitä aivan liikaa. Missä ajassa alkaa tulla myönteisiä vaikutuksia? Hedelmiä (lähinnä sitrukset, omena, kiivi) aion syödä jatkossakin, mutta lisätty sokeri ja suklaat, leivonnaiset joutaisivat jo jäädä pois. Paino-ongelmia ei paljoa ole (5kg ylimääräistä, eikä se ole ongelmani), mutta jotenkin tunkkainen, väsynyt ja pöhöttynyt olo on jatkuva vieraani ja olen miettinyt johtuuko se sokerin mässytyksestä. En käytä alkoholia kuin satunnaisesti lasillisen ja ulkoilu on rakas harrastukseni. Olen 49-v nainen.
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Valkosokeri koukuttaa. Gluteeni myös on sopimaton monille.
Kun jaksaa olla kaksi viikkoa ilman sokeria, sen jälkeen koukuttavuuden on sanottu helpottavan.
Tsemppiä 🤩
Gluteeni ei sovi keliaakikoille. Ymmärtää edes mitä se gluteiini oikeasti on?Se on se viljan sitko-osa,joka auttaa leivän pysymään kasassa.
Kyllä huomaa olossa kun jättää herkut syömättä. Voimaton, iloton olo oli ennen kun söin suklaata joka päivä. Nyt kun ostan karkkia tai suklaata, syön pari tai pari pari palaa, eikä sen jälkeen tee enää mieli. En olisi uskonut, kun mässytin levyllisen suklaata kerralla ihan helposti. Ylipainoa mulla ei ole, ja sillä sen mässytyksen itselleni pitkän aikaa sallin.
Olin muutama vuosi sitten aika vähällä sokerilla ja minusta kasvoni muuttuivat jotenkin raikkaammiksi ja nyt kun olen taas syönyt sokeria runsaasti, kasvoni näyttävät ns. turpeilta. Eikä ole sitä alko-ongelmaa. Voiko olla sokerista johtuvaa?
Oleellisin asia on, että sokeri ja fruktoosi ylläpitävät, lisäävät ja aiheuttavat tulehduksia.
Diabetes-taipumusta omaavilla, diabeteksen esiaste, alentunut hiilihydraattien sieto- tms. henkilöillä sokeri saa aikaan hammas- ja korvatulehduksia, varmaan myös monta muuta jatkuvaa tulehdusmuotoa ja se on huono juttu.
Terveyskirjasto.fi, terveyslehdet, -oppaat ja kirjat kertovat näistä ja antavat ohjeita ennaltaehkäisyyn.
Niin kauhea kiire, heti kyselemässä milloin tulokset näkyy, vaikka ei ole vielä edes aloittanut..
Valkosokeri koukuttaa. Gluteeni myös on sopimaton monille.
Kun jaksaa olla kaksi viikkoa ilman sokeria, sen jälkeen koukuttavuuden on sanottu helpottavan.
Tsemppiä 🤩