Seuraan muutamaa sähkönsäästöryhmää somessa. Kenellä on aikaa paneutua noihin asioihin noin paljon??
Ahdistaa, kun ihmiset toisensa jälkeen kehuvat miten ovat saaneet kulutustaan ja laskujaan pienennettyä, ahdistaa ja ärsyttää. Ei mulla vaan ole aikaa, energiaa ja jaksamista opiskella kaikkien eri härpäkkeiden toimintaperiaatteita, optimointeja ja säätöjä. Mulla on vaartiva työ, joka vie melkein kaikki voimavarat, säännöllinen harrastus useamman kerran viikossa, kotityöt, pihatyöt, teinien kasvattaminen yms - olen siis talouden ainoa aikuinen. Olen ihan loppu jo muutenkin. Keitä nämä ovat nämä superihmiset, jotka puhuu kaikenmaailman shellyistä kuin parhaista kavereistaan? Enimmäkseen he näyttävät olevan ryhmien mukaan miehiä, onko heillä siis kumppani, joka mahdollistaa tällaisen "harrastuksen"? Vai ovatko nämä jo valmiiksi sähköasentajia vai mitä...? Ajattelin erota noista ryhmistä tuon paineen takia, mutta toisaalta sieltä kyllä kieltämättä oppiikin paljon. Mutta vetää jotenkin mielen matalaksi, että minun talossa jos yritän vaan tehdä jotain säätöä, niin sillä ei ole muuta vaikutusta kuin että kulutus pompsahtaa vähintään 50kWh/vrk isommaksi, ei pienemmäksi... 😣
Kommentit (7)
Pitäisikö heidän lopettaa se säästäminen, ettei sinulle tule ahdistusta? Kyllä siellä aihetta varten perustetussa ryhmässä on aivan asiallista sitten vatvoa asiaa oikein huolella. Jos joka paikassa muualla vaahtoaa koko ajan kilowateista on se kyllä ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö heidän lopettaa se säästäminen, ettei sinulle tule ahdistusta? Kyllä siellä aihetta varten perustetussa ryhmässä on aivan asiallista sitten vatvoa asiaa oikein huolella. Jos joka paikassa muualla vaahtoaa koko ajan kilowateista on se kyllä ärsyttävää.
No ei tietenkään, miksi yrität käsittää asian näin? Olen vain itse hieman epätoivoinen oman tilanteeni kanssa. Ja mietin kovasti, että pitäisikö "tavallisen ihmisen" myös pystyä kaikkiin noihin toimenpiteisiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään, miksi yrität käsittää asian näin? Olen vain itse hieman epätoivoinen oman tilanteeni kanssa. Ja mietin kovasti, että pitäisikö "tavallisen ihmisen" myös pystyä kaikkiin noihin toimenpiteisiin...
Anteeksi, en tarkoittanut pahalla. Aiheesta kuin aiheesta nämä ryhmät on sellaisia, että niissä ihmiset innolla jakavat tietouttaan ja joskus jopa liikaa. Ei siitä kannata ahdistua. Poimi vaan sieltä sellaista, mikä kuulostaa järkevältä ja helpota toteuttaa, jätä muut hifistelyt muitten iloksi. :)
Jos sieltä saa toimivia neuvoja, niin sittenhän kannattaa käyttää vaan hyväkseen sitä että he jaksavat vatvoa ja selvittää asioita, mutta jos sieltä saaduilla neuvoilla kulutus kasvaa ja päälle tulee vielä ahdistus, niin ehdottomasti kannattaa erota ryhmistä.
Ei sen Shellyn asentaminen ollut tuntia pidempi urakka meillä. Nyt lämminvesivaraaja säätyy ja lämmittää vain vuorokauden kolmella halvimmalla pörssisähkötunnilla. Se on kuitenkin meillä kesät talvet suurin sähkösyöppö, niin 30 euron laite maksoi itsensä takaisin todella nopeasti.
Ihmiset tuntuu aina löytävän aikaa asioille, joihin suhtautuvat todella intohimoisesti. Ehkä säkin esimerkiksi vähentäisit osallistumista johonkin harrastukseesi, jos kokisit, että sähkönsäästöön liittyvien asioiden tutkiminen olisi sulle kiinnostavampaa ja tärkeämpää.
Eikö oo muita, joita tämä ahdistaa? Siis jo se tieto, että voisin mahdollisesti säästää satasia joka kuukausi, mutta en vaan pysty siihen, ahdistaa.