Oletko joskus ratkaissut solitaire-pelin?
Sen, missä nappulat ovat alussa ristin muodossa ja keskellä tyhjä kohta. Sitten hypitään aina yhden nappulan yli ja samalla poistetaan se. Lopuksi pitäisi jäädä vain yksi nappula jäljelle.
Kommentit (11)
On toki pasianssikin mutta myös tämä nappuloilla pelattava peli. En tiedä sille muutakaan nimeä.
Ap
On näköjään tuollainenkin solitaire:
"Peg Solitaire, Solo Noble, Solo Goli, Marble Solitaire or simply Solitaire is a board game for one player involving movement of pegs on a board with holes. Some sets use marbles in a board with indentations. The game is known as solitaire in Britain and as peg solitaire in the US where 'solitaire' is now the common name for patience."
Kyllä olen, lapsena pelasin usein ja silloin tällöin meni läpikin.
Ja kyllä, olen vanha.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen, lapsena pelasin usein ja silloin tällöin meni läpikin.
Ja kyllä, olen vanha.
Sain pelin lahjaksi. Muistatko, jäikö viimeinen nappula keskelle, vai muuallekin?
Ap
Kuulin tuosta vasta nyt. Kirjoitin ohjelman, joka ratkaisee sen, hyväksytäänkö? Omat aivot ei pystyneet.
Vierailija kirjoitti:
Kuulin tuosta vasta nyt. Kirjoitin ohjelman, joka ratkaisee sen, hyväksytäänkö? Omat aivot ei pystyneet.
Tuottiko ohjelma monta ratkaisua? Keksin itse yhden, kun ajattelin että nimenomaan pitää harjoittaa aivojaan, eikä heti luntata netistä. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuottiko ohjelma monta ratkaisua? Keksin itse yhden, kun ajattelin että nimenomaan pitää harjoittaa aivojaan, eikä heti luntata netistä. :)
Ap
Kirjoitin sellaisen, joka lopettaa, kun löytää yhden ratkaisun.
Voisihan tuon toisinkin tehdä eli niin että se etsii kaiken. Sitä varten pitäisi kuitenkin ensin määritellä, milloin ratkaisu on sama kuin toinen ratkaisu. Eli kun lauta on symmetrinen, lasketaanko symmetrian takia syntyvät ratkaisut samaksi vai eri ratkaisuksi? Minusta olisi loogisinta että ovat sama.
Toiseksi säännöt pitää vielä täsmentää, eli millainen lauta tarkkaan ottaen on (minulla oli leveys ja korkeus kumpikin seitsemän nappulaa, ja ristin leveys kolme nappulaa), onko siis aina keskimmäinen ruutu alussa tyhjä, ja onko määräystä siitä, mihin viimeisen nappulan on jäätävä. Katsoin säännöt jostakin, ja niiden mukaan sen pitäisi jäädä keskiruutuun, mutta tuo olisi helppo muuttaa.
Eikö Soiltaire ole sama kuin pasianssi?