Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistatteko kiiltokuvat? Niitä keräiltiin ja vaihdettiin ja laitettiin kansioihin.

Vierailija
06.01.2024 |

Löysin juuri vanhan kiiltokuvakansioni. Varmaan nykylapset ei kiilyokuvista oo kuullutkaan. 

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kyllä näidenkin myynnillä  eräs eli yrittäjänä osittain.

Siitä on kyllä kauan.

Vierailija
22/30 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, aika vähän niitä loppujen lopuksi on. Vanhemmat ostivat hyvin harkiten lapsille leluja ja muita huvituksia, mutta kirjoja tuli ympäri vuoden. Olin kova lukemaan ja kaikkihan me liikuttiin enimmäkseen ulkona, kun meille tai kavereille ei saanut mennä sotkemaan. Meitä oli yleensä iso porukka. No nyt meni sivuraiteelle :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1970-luvun alkupuolelta tallella noin 1000 kiiltokuvaa. Me puhuttiin muisteista. Pankeista sai tuohon aikaan useamnan taskun muovikoteloita. Sinne ne on lajiteltu aiheittain (hevoset, koirat, neliön malliset, joulu jne). ja  ovat säilyneet jo yli 50 vuotta.

Pojatkin niitä keräsivät ja vaihtelivat tuolloin ekalla ja tokalla luokalla.

Uusia ostettiin kirjakaupoista. Hienoja olivat ne, joissa oli valmiiksi hopeahilettä.

======

Niin muuten mekin puhuttiin 60-luvulla muisteista ja mulla on ne tallessa pankista saadussa muovikotelossa. Ne oli hyvin taipuisia, varmaan muovitaskun edeltäjä. Hyvin hyvin tärkeille papereille.

Vierailija
24/30 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli jonkin asteinen kiiltokuva-ahdistus. Kuvat olivat vanhanaikaisia ja jokin ahdisti osassa. Kukat ihan kivoja ja myöhemmin oli eri aiheita saatavilla, joskaan ei ole tullut hankittua. Ehkä koristeluun sopii ja toimii.

Vierailija
25/30 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan mutta ei mulla kyllä ollut ketään kenen kanssa niitä vaihdella.

Vierailija
26/30 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli hienoa aikaa se! 

Vierailija
27/30 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meidän ala asteella oli tapa liimata kiiltokuva vihkoon ja kaverit kirjoitti sivulle runon tai tarinan ja nimensä. kivoja muistovihkoja.

Tähän on ihan pakko jakaa muisto. Luokkakaverini Seija kirjoitti 70-luvulla omaan vihkooni seuraavan runon: Lehmänläjä pusikossa on niin kaunis, sinä tyttö olet samanlainen.

Vierailija
28/30 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on useampia valokuvakansiollisia kiiltokuvia, osa on niin isoja ettei sivulle mahdu kuin 1kpl. Hienoimpia minusta ne missä kimalletta ripoteltuna pintaan.

Vm75

Vierailija
29/30 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ne. Mulla ei taida olla tallessa.

Vierailija
30/30 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muistan hyvinkin, olivat ihan lemppareita silloin omana ala-asteaikana (-70-luvulla). Olin hevoshullu, joten lemppareita todellakin hepat, mutta muitakin ihania, kuten kukat, enkelit, kissat ja koirat...564