Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö mielestänne paikkaansa, että sote-alalla pärjäävät ja jaksavat vain tunnekylmät?

Vierailija
06.01.2024 |

Ja empaattiset väsyvät ja vaihtavat alaa?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin toksisissa työyhteisöissä menee noin ja niitä toksisia työyhteisöjähän alalla riittää.

Vierailija
2/16 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samahan tuo on joka alalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empaattiset ja herkät varmaan väsyvät toisten ihmisten kohtaloista, mutta osalle se voi olla myös positiivinen voimavara joka auttaa jaksamaan. Että en ihan usko että tunnekylmyys on menestyksen mittari.

Vierailija
4/16 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää se "pikkasen" sekasin olla päästä. 

Vierailija
5/16 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Empaattiset ja herkät varmaan väsyvät toisten ihmisten kohtaloista, mutta osalle se voi olla myös positiivinen voimavara joka auttaa jaksamaan. Että en ihan usko että tunnekylmyys on menestyksen mittari.

Väsymystä aiheuttaa kylläkin sairas kiire ja se ettei ole mahdollisuutta tehdä työtään kunnolla. Työkavereissa lusmuja, toisista pahaa seläntakana puhuvia myrkynkeittäjiä, kontrolloivia päällepäsmäreitä... 

Vierailija
6/16 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää nykyään. 

Vierailija
7/16 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se taitaa olla. Niin kireäksi resurssit on laitettu ettei hyvää hoitoa voi antaa. 

Vierailija
8/16 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todella pidä. Jos empaattinen ihminen osaa pitää rajansa, ei ole ongelmia. Eli niille tulee haasteita, jotka tunne rajojaan. Mä olen ollut alalla jo pitkään ja kyllä täällä paljon empaattisia on. 

Vierailija
9/16 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei pidä. Itse olen töissä aikuissosiaalityössä, ja en kyllä ole tunnekylmä. Vaikka asiakaskunta on sitä haastavinta, ja meno aika raakaa.

Vierailija
10/16 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse väsyn. Olen herkkä ja empaattinen mutta ajattelin, että ne ovat enemmänkin vahvuuksia alalle kun lähdin opiskelemaan. 

Ala on aika erilainen sitten kuitenkin kuin mielikuvissa. On toki kiirettä mutta enemmän minua häiritsee se ilmapiiri mikä alalla usein on. En kestä liikaa draamaa ja sitä ihmisten arvostelua. Koko ajan puhutaan joko työkavereista tai asiakkaista pahaa. 

Sitten olisi vielä ne työt, joita riittää ja yrittää jotenkin asennoitua sekä siihen, että olisi hyvä työkaveri, että hyvä tekijä mutta jotenkin kaikki se kaaos ja ristiriitaisuus sekoittaa kaiken omassa päässäni ja kuormitun valtavasti. 

Pystyn pitämään rooleja kyllä yllä ja tekemään sen että sulaudun mihin vain. Minusta on aina pidetty mutta loppupeleissä kuormitun tyystin ja ahdistun niin, etten jaksa ja jään saikulle. 

Nyt olen ollu sairaslomalla jo kuukausia. Oma luonteeni ei kestä työelämää yksinkertaisesti. 

Vierailija
11/16 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjään, olen empaattinen, en tuomitse ihmisiä ja ymmärrän erilaisia ihmisiä, mutta en ole ylitunteellinen vaan enemmän sellainen järjen ihminen. Kyllä joskus työasiat jää mieleen vapaa-ajalle, mutta harvemmin häiritsevästi. Suurin osa työkavereista on mukavia ja asiallisia, mutta huonompiakin tietenkin mahtuu joukkoon. 

Vierailija
12/16 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt sanoisi, että varsinaisesti tunnekylmyys olisi etu hoitotyössä. Kyllä potilaskohtaamisissa pitää kyetä olemaan aidosti läsnä ja empaattinen. Emotionaaalisesti vaikeisiin tilanteisiin ne hoitajat joutuu, inhimillinen kärsimys ja elämän rajallisuuden kohtaaminen kuuluu ryönkuvaan. Omasta itsestä huolta pitäinen on tärkeää. Ja jollain tavalla samaan aikaan empaattisuus ja toisaalta oman tunne-elämän etäännyttäminen vaikeissa tilanteissa auttaa säilyttämään ammatillisuutta. 

Pitää opetella tunnistamaan ja erottamaan potilaan tunteet omista tunteista. Sitten oon vielä vastatunteet, jotka on hyvä tiedostaa. Et voi kotona jäädä miettimään ja ahdistumaan potilaittesi tilanteista. Siinä empaattisuus on mennyt liian pitkälle ja uuvutat itsesi.

Vierailija
13/16 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Haluan uskoa hyvän voittoon, joten jos aikanaan olisin itse päässyt sairaanhoitajakoulutukseen, niin täällä olisi yksi empaattinen ja kanssaihmisistä välittävä hoitaja. Epäkohtiin tulee puuttua! Omaan napaan tuijottajat saavat itselläni karvat pystyyn 😬

N31

Vierailija
14/16 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin pitävän keskimääräisesti paikkansa. Suht töykeähkön oloista porukkaa on erikoissairaanhoidossa, joskin ulkopuolisille usein ollaan ystävällisempiä. Enkä tuomitse, kiire, stressi ja byrokratia ovat omiaan luomaan tuollaista kulttuuria. Työhyvinvointi paranisi kuitenkin toisenlaisessa ilmapiirissä.

Vierailija
15/16 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkän poissaolon jälkeen hyppäsin takaisin sotepuolelle ja kesti tasan yhden työvuoron verran kaivaa esiin se entinen uupunut täysin leipääntynyt sotetyöläinen joka ihmettelee miksi helvetissä olen täällä.

Vierailija
16/16 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset on maailman kusipäisin kansa joten kyllä niistä kusipäistä aina joku sinne menee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi