Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kouluissa pitäisi olla oppiaineena SELVIYTYMINEN luonnossa

Vierailija
06.01.2024 |

Tää on aivan käsittämätöntä miten Suomen kaltaisessa valtiossa mikä on periaatteessa kokonaan metsää ei opeteta näitä asioita ollenkaan... 

Tarkoitan perusjuttuja, tulentekoa, mitä voi syödä luonnossa, mistä saa vitamiinit, miten tehdä suoja itselle, miten käsitellä eläimiä/ravintoa, miten lämmittää itseä jne jne

Näiden asioiden ei pitäisi olla mitään salatiedettä mitä on melkein mahdotonta edes nykypäivänä löytää. 

Miettikää jos jokin isompi katastrofi sattuisi, ihmiset eivät selviäisi 2 päivää pidempään koska kukaan ei oo koskaan käyttäny omaa aikaansa näiden asioiden opettelemiseen. 

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoitu. Onhan niitä ollut. Ja on varmaan vieläkin. Älkää raahatko väkisin lapsia leirikouluun tai jäätymään Lappiin, se onnistuu muutenkin opetus. Koulussa tai lähellä.

Vierailija
2/24 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauhoitu. Onhan niitä ollut. Ja on varmaan vieläkin. Älkää raahatko väkisin lapsia leirikouluun tai jäätymään Lappiin, se onnistuu muutenkin opetus. Koulussa tai lähellä.

Onhan niitä ollut onko enää? kiinnostaako nuoria muu kuin pelikoneiden räplääminen? No itsehän nuo kärsivät jos tiukka paikka tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut taidot pitää oppia itse. Sitä varten on kirjastossa kirjat ja tietokoneessa verkkoyhteys.

Vierailija
4/24 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut taidot pitää oppia itse. Sitä varten on kirjastossa kirjat ja tietokoneessa verkkoyhteys.

Eikö niitä taitoja vois osaajat opettaa? Paremmin se menee perille kun asian osaava henkilö sen opettaa ja siinä samalla opillas tekee sen itse.

Vierailija
5/24 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen oppinut noita taitoja partiossa, en koulussa.

Vierailija
6/24 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerroppa Ap miten selviydytään. Kerro vaikka aluksi mistä saat ne vitamiinit. Ilman googlausta. Miksi et ole perehtynyt?

Vierailija
7/24 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun ei oo tarkotus valmentaa lapsia kaikkeen mahdolliseen. Tarkoitus on opettaa lapsille riittävät perustiedot tietyistä aiheista, jotts jatko-opiskelu on mahdollista.

Partiot ja eräkerhot on sitten erikseen koulun jälkeen omalla ajalla.

Vierailija
8/24 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika heikosti kukaan selviytyisi näissä yhden puulajin köyhtyneissä talousmetsissä. Aika helposti selviydyttiin muinoin aarniometsissäkään. Nimenomaan siksi ihmiset muodostivat kyläyhteisöjä, joissa käytiin kauppaa toisten kanssa ja jotka kävivät kauppaa toisten kyläyhteisöjen kanssa. Suomi on aina ollut globaali kauppamaa. Myimme turkiksia, suolakalaa, tukkipuuta, tervaa. Ostimme kaikkea muuta, KOSKA EMME IKINÄ OLE ELÄNEET OMAVARAISTALOUDESSA NÄILLÄ LEVEYKSILLÄ.

Eikä ole kukaan muukaan millään leveyksillä. Kaupankäynti ja vuorovaikutus on normaalia ihmislajille.

Vierailija
9/24 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä katastrofi olisi sellainen, että pitäisi metsään lähteä?

Vierailija
10/24 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo on itse opittava käytännössä. Kävin eilen puita liiteristä(-32C), 10 min. max, yhtä kauan oli lämmiteltävä sormiani, silti kädessä oli nahkahanskat, reilussa -10C, niillä pärjää hyvin. Luulisi, että' tähän ikään mennessä, olisi tarpeeksi järkeä.

Aika monet mainitsemasi taidot oppii armeijassa.

Vierailija
11/24 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli sellainen oppiaine kuin kansalaistaito. Siihen sisältyi mm. liikennesäännöt, kodin paloturvallisuus, sähköturvallisuus, vaaralliset aineet jne. ja paljon muuta, myös vesiturvallisuutta ja muuta luonnossa liikkumisen turvallisuutta. Miten suojautua ukkoselta ulkona ja kaikkea sellaista. 

Miksei enää ole? 

Vierailija
12/24 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi pitäisi selviytyä?

Vierailija
13/24 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kerroppa Ap miten selviydytään. Kerro vaikka aluksi mistä saat ne vitamiinit. Ilman googlausta. Miksi et ole perehtynyt?

Kai nyt jokainen aikuinen sen tietää ilman googlaustakin? Ainakin jos on lapsia mennyt väsäämään. 

Vierailija
14/24 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö niitä taitoja vois osaajat opettaa? Paremmin se menee perille kun asian osaava henkilö sen opettaa ja siinä samalla opillas tekee sen itse.

Jep käytännön kokemusta ei vaan pelkkää teoriaa.

Vierailija
15/24 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilla lapsilla nämä kaikki asiat on koulussa käyty läpi ympäristöopin tunneilla. Ovat tietysti tuttuja asioita jo kotoa, mutta kyllä näitä asioita koulussakin opetetaan. Taisi olla kolmosella tai nelosella. 

Vierailija
16/24 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä katastrofi olisi sellainen, että pitäisi metsään lähteä?

En kyllä keksi. Nimittäin huoltovarmuus on kaupungeissa paljon parempi kuin jossain persulan peräkylän korpimökissä, jossa itketään ekalla pakkasella klapien ja sähkön kalleutta ja sitä, ettei auto käynnisty.

Vierailija
17/24 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIstä ap saat suolaa? Se on tuontikamaa. Välttämätön hengissä pysymiselle, ruuan säilytykselle.

Ja mistä saat jodia? Ilman jodia lapsille kehittyy kretinismi, joka aiheuttaa kehitysvammaisuutta.  Suomen maaperässä ei sitä esiinny.

Muuten ihan hyvä trollaus tyypiltä, joka kuolee nälkään viikossa ilman äiteen pöperöitä.

Vierailija
18/24 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap taitaa olla kehitysvammaisen tasolla..

Vierailija
19/24 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulun ei oo tarkotus valmentaa lapsia kaikkeen mahdolliseen. Tarkoitus on opettaa lapsille riittävät perustiedot tietyistä aiheista, jotts jatko-opiskelu on mahdollista.

Partiot ja eräkerhot on sitten erikseen koulun jälkeen omalla ajalla.

No olisihan se suotavaa että osaisi edes nuotipn/takan sytyttää peruskoulun jälkeen ->

Olin joulukuun alussa apulaisena partiolaisten (n 10v ikäisiä) talvileirillä jossa rastiohjaajaksi - erilaiset nuotiot aiheena - avukseni tuli yhden lapsen äiskä, ihan oikea alakoulun opettajatar. No mikäs sen parempaa, vähän pedagogista silmääkin avuksi.

Olin pyllähtää peballeni kun täti (35v) ilmoitti ettei hän ole koskaan tehnyt nuotiota ja hän oli oikeastaan nyt opettelemassa sellaista, siksi oli halunnut rastille "ohjaajaksi". Aikuinen nainen ja tosissaan väitti ettei ollut koskaan nodea laittanut liekkiin?

Vierailija
20/24 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai nyt jokainen aikuinen sen tietää ilman googlaustakin? Ainakin jos on lapsia mennyt väsäämään. 

Älä nyt viisastele vaan osoita viisautesi. Mistä saat metsästä kaikki tarvittavat vitamiinit?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi