Usein sanotaan "teetättää" kun pitäisi sanoa "teettää"
Teettää = antaa joku tehtävä toisen tehtäväksi
Esimerkiksi teettää hormiin nuohouksen.
Teetättää = antaa jollekin tehtävä teettää homma jollakin kolmannella
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Ollessani armeijassa 1979 - 1981, alettiin siellä sekoittaa samoin käskeä ja käskyttää. Kieli kehittyy...
Vai kehitytyttyy?
Yleisesti käytetty muoto on oikea
Myös pitsa ja pizza ovat molemmat oikein
Kieli muuttuu
Teettosuffiksit monistuvat usein. Ovat kai sen verran lyhyitä, että niitä voi panna varmuuden vuoksi useamman. Olen kuullut usein esim. poistatuttaa.
Kaikkea se tee elättää, vai pitäisikö sanoa teelättää?
Jos sanotaan ettekö te, voi tulla vahingossa etteköteköteköte? Olettekotekote.
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti käytetty muoto on oikea
Myös pitsa ja pizza ovat molemmat oikein
Kieli muuttuu
Ei ole.
Kuse on eri sana teettää jotain jollain kuin teetättää viittaa orjuuttaa ilmaiseksi . Teetättää omat työnsä muilla. Kuin teettää jotain on eri asia.
Kaskyttää kyykyttää . Käskeä tekemään jotain.
Mutta kun usein ei sanota mitään. Ynähdetäån ja murjotetaan vaan. Mitäs silloin tehdään?
Tirvastaanko vaan lärviin?
Vierailija kirjoitti:
Molemmat oikein.
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Väärin on väärin ja sillä selvä.
Samaa mieltä! Virhe tehdään myös toiseen suuntaan: tällä palstalla joku kysyi, oliko täällä sellaisia, jotka ovat tehneet abortin! Siihenhän voi myöntävästi vastata vain lääkäri (tai joku enkelintekijäpuoskari). Nainen TEETTÄÄ abortin eikä varmasti sitä TEE.
Vierailija kirjoitti:
Kaskyttää kyykyttää . Käskeä tekemään jotain.
Aivan niin, kielikorva tunnistaa merkityseron teettää ja teetättää välillä.
Teetättää = Maksaa nuohouksesta että joku tekisi sen, kun on itse hankalaa tehdä. Teettää = Isä laittoi teinin pesemään auton, teini yritti vastustaa ja isä maksoi siitä 5 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Teetättää = Maksaa nuohouksesta että joku tekisi sen, kun on itse hankalaa tehdä. Teettää = Isä laittoi teinin pesemään auton, teini yritti vastustaa ja isä maksoi siitä 5 euroa.
VÄÄRIN.
Ollessani armeijassa 1979 - 1981, alettiin siellä sekoittaa samoin käskeä ja käskyttää. Kieli kehittyy...