Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS tänään: MAALLA ASUVAT LIHAVIMPIA!!!

Vierailija
08.01.2007 |

Pk-seudulla asuvat Suomen hoikimmat ja terveimmät ihmiset. Hyvä me! Maalaiset saisivat vihdoin lopettaa sen kehuskelun omilla mukamas-terveellisillä elintavoillaan ja maaseudusta hyvänä kasvuympäristönä lapsille > Onko ympäristö, jossa ihmisestä tulee lihava ja sairas muka terveellinen lapselle? Ei minusta.

Kommentit (29)

1/29 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:

HS tänään: MAALLA ASUVAT LIHAVIMPIA..

Vierailija
2/29 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autolla mennään naapuriin, vaikka matka olisi 500m. Itse kävelen kaupungissa parin kilometrin matkat ihan parkkimaksujen takia ja siksi, etten laiskuuttani viitsi matkakorttia ostaa.

Kasviksia heillä ei ole varaa ostaa, mutta lihaan ja makkaraan laitetaan euroja sumeilematta. Parasta kunhan ruokaa on määrällisesti paljon, vaikka energiaa jokainen saisi kaksi kertaa tarpeensa mukaan. Samalla summalla ruokakorin voisi kevyemminkin koota - ruokaa ehkä olisi vähemmän, mutta en tiedä olisiko se niin surku, kun ei nälkä ole näyttänyt vaivaavan.

Talvella ei voi olla ulkona kun on kylmä. Kesällä ei voi olla ulkona kun on itikoita ja kuuma. Syksyllä tuulee ja keväällä on muuten vain mälsää.

Kyllä maalla on sentään mukavaa, terveellistä ja ihanaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä Muumimaailmassa!! Sinne tullaan retkelle ympäri Suomen joten joka lähtöön on porukkaa. Siellä näkee ne pyöräilyshortsit ja reilut T-paidat kainalot hiestä märkänä...

Vierailija
4/29 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiseudulla piipahtaessa huomaa vanhojen sinne jääneiden tuttujen paisuneen armottomasti. Helsingissä kukaan kaverini ei ole lihava parinkaan lapsen jälkeen.

Vierailija
5/29 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopten sen takia ei oikein tule lähettyä salille kun lapsia ei voi ottaa mukaan, eikä kukaan tule hoitamaankaan heitä. Kaupungissa et tarvitse autoa, mutta pikkupaikkakunnalla tarvitset, koska kauppa voi olla ihan muutaman km päässä ja sieltä silloin tuskin raahataan muutamaa raskasta ostoskassia yms yms.

Vierailija
6/29 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja kukaan sisaruksistani emme olleet lihavia asuessamme vielä kotona maalla. Tuli liikuttua ja ulkoiltua paljon enemmän, ja syötyä terveellisemmin. Kasviksia ei tarvinnut ostaa kun ne kasvatettiin itse. Kaupunkiin muuton jälkeen joka iikka on lihonut ja veltostunut. Lienemmekö jotain kummajaisia sitten.

Vierailija
7/29 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka onhan Tamperekin virallisesti kaupunki... Silti siellä on ehkä vähän eri meininkin kun täällä pk-seudulla.

Vierailija
8/29 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin sen artikkelin tännekin...

Ap

Vierailija
9/29 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOULUTUSEROT selittävät ison osan painoeroista: koulutettujen elämäntavat ovat keskimäärin parempia. TÄMÄ SELITTÄÄ myös eroa kaupunkien ja maaseudun välillä: kaupungeissa asuu enemmän koulutettua väkeä.

SE ETTÄ ASUT KORSOSSA, EI SINÄNSÄ TEE SINUSTA LAIHAA.

Vierailija
10/29 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupungin löysäpillut!

Vierailija
11/29 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkonäkö, pukeutuminen tärkeitä asioita kun liikutaan paljon " ihmisissä" , harrastukset myös paljon enempi " ykkösjuttuja" , monissa maaseudun kunnissa tosi rajallisesti liikuntamahdollisuuksia: talvella hiihto tai jääkiekko, kesällä jalkapallo tai yleisurheilu.....

Maalla myös tehdään fyysisesti raskasta työtä (maanviljelijät, kirvesmiehet jne) ja nk. " raskasta" ruokaa syödään että " jaksetaan" . Ehkä vanhanaikainen ajattelutapa, mutta totta..

Itse olen maalta kotoisin, kotona maatila ja ruokavalio on oikeasti tosi " raskasta" , olen asunut yli 10 kaupungissa ja huomaan muuttuneeni ajatustavaltani ja käytöstavaltani enempi kaupunkilaiseksi. Ulkoiset asiat muuttuneet tärkeämmiksi, ennen maalla nyt ei paljon jaksanut panostaa itseensä jne. Toki riippuu myös ihmisestä...

Joten cityihmiset relatkaa vähän!

Vierailija
12/29 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis asunut 10 v kaupungissa, ja pinnallisuudella tarkoitan sitä, että kaupungissa kiinnitetään enempi ulkonäköön kuin maalla.

Vierailija
13/29 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotta " pysyvät" lihavina! Siis ihan oikeasti! Kun ajattelee, että he läpi pitkän päivän touhuavat koko ajan jotakin, niin ei sitä energiamäärää ihan noin vaan syödä takaisin kiloja tuplaten.

Vierailija
14/29 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkennatko vähän? mä en tajunnut sun pointtiasi.

Vierailija
15/29 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vireää urheiluseuratoimintaa, kuntosaleja yms. On se aika tylsää kävellä tai pyöräillä samaa kylänraittia. Kaikkihan ei ole maanviljelijöitä vaan käyvät vaikka 20 km päässä töissä.

Vierailija
16/29 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en siis ole laiha, mutten lihavakaan, koulutustaso amk ja naapurit sanoo mua pieneksi. Kaupungissa en olisi muihin verrattuna pieni vaan normaalipainoinen.

Uskon kyllä että maalla ollaan pääsääntöisesti tuhdimmassa kunnossa, mut hankala ajatella että erityisen paljon sairaampia oltaisiin. Aktiviteetit on täällä " pikkasen" harvassa.

Jokin aika sitten oltiin häissä, jossa oli koulutettua väkeä vieraana pääkaupunkiseudulta. Ja tottavieköön yhtään lihavaa ei ollut joukossa, mut muuten viinan kanssa örveltäjiä ja riidan haastajia löytyi sieltäkin.

Vierailija
17/29 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungeissa syödään enemmän kasviksia, hedelmiä ja juodaan enemmän täysmehuja kuin muualla. [b] Perunaa syödään eniten Pohjanmaalla ja niukimmin Itä- ja Etelä-Suomessa. [/b] Viljatuotteita ja ruisleipää suositaan eniten Itä-Suomessa ja vähiten Varsinais-Suomessa.

Hoikimmat ihmiset olivat siellä missä perunaa syödään vähiten..

Vierailija
18/29 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä Suomi oli jaettu ruutuihin ja painoindeksien perusteella tehty värillinen kartta, jossa varsin hyvin näkyy missä ollaan pullaita ja missä ei. Tosin kaikkialla Suomessa ollaan keskimäärin lievästi ylipainoisia.

Linkki juttuun:

http: //www. hs. fi/kotimaa/artikkeli/Suomalaiset+keskim%C3%A4%C3%A4rin+ylipainoisia+kaikilla+alueilla/1135224137096

Vierailija
19/29 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen Helsingistä maalle muuton jälkeen lihonnut 10 kg. Ainakin. Puoliso on lihonnut 10 kg tänä vuonna, eikä ole tullut oikein sinuiksi vielä mahansa kanssa. Urheilu- ja liikuntamahdollisuudet ovat mainiot, tosin autolla tulee liikuttua aivan liikaa. Kuoriperunat juuri keitin ja niitä syötiin kanankopien kanssa.

Vihannekset ja hedelmät maksavat älyttömästi ja ovat jokseenkin kehnoja. Juurekset ovat onneksi edullisia. Maalla.

Mumma tuumi esikoisestani, että oli kaikista laihin ikäisistään pojista (oli synttärit). Mielessä oli ilmeisesti pottuvoi tms. tukevoittava ruoka :-)

Asenteista kaikki on kiinni! Vartalopeilit on maalla harvassa, muotikuosia ei tarvitse olla koko ajan päällä. Asenteista on kyse tässäkin tredissä.

Lihava/laiha -yleiskuvasta, tsunamista kertovasta draamassa oli lentokenttäkuvaa ja mietin, missä mätti. Kaikki olivat niin hoikkia/normaalipainoisia! Toista on kyllä seuramatkoilla :-)

Vierailija
20/29 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungithan ovat jo itsessään eräällä tavalla näyttäytymispaikkoja, kun taas jonkun maaseutupitäjän kylänraitilla tuntisi itsensä vain typeräksi viimeisen päälle pukeutuneena ja laittautuneena. Olen asunut niin Helsingissä, isoissa kaupungeissa ulkomailla kuin pienessä maaseutukunnassa, josta oli 100 km. lähimpään kunnon kaupunkiin, ja siellä asenteeni ulkonäköasioihin todellakin muuttui. Muualla en olisi kuvitellutkaan näyttäytyväni julkisesti verkkareissa tai muuten huolimattomasti pukeutuneena, mutta maalla hetken asuttuani en jaksanut juurikaan enää panostaa pukeutumiseeni erityistilanteita lukuunottamatta, kun eivät muutkaan panostaneet. Korkokengätkin jäivät kaappiin, vaikka aikaisemmin kuljin aina korkkareilla. Eli uskon, että tietty sosiaalinen paine saa kaupunkilaiset tarkkailemaan painoaan enemmän, maalla on niin rento meininki ettei siihen ole tarvetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän