On mukavaa, kun sain töitä. Voi tehdä tällaista asioita:
- mennä kavereiden kanssa kahville ja joskus jopa ravintolaan
- voin viedä laoseni lomalla elokuviin, teatteriin tai jopa pienelle matkalle.
kun sain toimeentulotukea tuohon edellä mainittuun ei ollut varaa. Oli elämä melko ankeaa.
Kommentit (27)
Miettikää että orpo tulee leikkaamaan näistä pienistä etuuksista
Olen ollut pitkään työelämässä hyväpalkkaisissa töissä enkä enää muista koska viimeksi käynyt ravintolassa. Taisi olla jonkun polttarit. En oikeastaan myöskään käy elokuvissa tai matkoilla. Ihan päättömältä hommalta tämä tällainen elämä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut pitkään työelämässä hyväpalkkaisissa töissä enkä enää muista koska viimeksi käynyt ravintolassa. Taisi olla jonkun polttarit. En oikeastaan myöskään käy elokuvissa tai matkoilla. Ihan päättömältä hommalta tämä tällainen elämä tuntuu.
mitä sitten teet vapaa-aikana?
Sain tällä viikolla kutsun työhaastatteluun. Työ on mielenkiintoinen (uskoisin) että haastava, mutta matkoihin menisi joka päivä yli 4 tuntia. Olisi pakko muuttaa pois paikkakunnalta jota rakastan ja johon minulla on siteitä. Ahdistaa tyhjän päälle lähteminen. Toki ei paikkakaan ole vielä minun, ahdistun vain etukäteen 😂
Joo, kyllä se on mukava käydä töissä. Kaikkea kivaa voi tehdä ja voi toteuttaa unelmiaan. Sossun rahalla olisi aika surkeaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Sain tällä viikolla kutsun työhaastatteluun. Työ on mielenkiintoinen (uskoisin) että haastava, mutta matkoihin menisi joka päivä yli 4 tuntia. Olisi pakko muuttaa pois paikkakunnalta jota rakastan ja johon minulla on siteitä. Ahdistaa tyhjän päälle lähteminen. Toki ei paikkakaan ole vielä minun, ahdistun vain etukäteen 😂
Miten niin tyhjän päälle? Kyllähän aikuinen ihminen pystyy asumaan 4 tunnin matkan päässä vanhoista siteistään.
Onnea ap ! Kyllä raha tuo elämään iloa ja liikkumavaraa ja huomaan että näitä arvostat.
Poikani sai myös töitä. On opiskelija, tulot noin 600 ja jo vuokra 500 joten ilahduttaa ja helpottaa kovasti kun ei nyt tarvitse enää taloudellisesti tukea.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllä se on mukava käydä töissä. Kaikkea kivaa voi tehdä ja voi toteuttaa unelmiaan. Sossun rahalla olisi aika surkeaa elämää.
Ei ne ole mitään sossun rahoja vaan kela maksaa tt-tuen. Ihan sitä sanaa rahaa sinäkin saat tai olet saanut lapsilisän, opintotuen ym muodossa.
Minäkin sain töitä. Tajusin miten mukavaa on olla kotona villasukat jalassa ja olla menemättä mihinkään.
Entisen matalapalkkatyöni ansiosta pystyin mm.
-säästämään opiskeluun ja opiskelemaan ilman tukia (ei oikeutta opintotukeen toisella kerralla)
-syömään pikaruokia ja juomaan silloin kun huvitti
-käymään matkoilla
-ostamaan pyörän ja huollot
-maksamaan useita suoratoistopalveluita ja pelin kuukausimaksun
-ostamaan kellon, kännykän ja tietokoneen komponentteja
-hankkimaan lahjoja läheisille.
Nyt mediaanipalkalla olisi tarkoitus maksaa lapsi (tulossa tänä vuonna), kalliimpi vuokra-asunto, asp-säästöt ja tuleva asuntolaina, lemmikki (harkinnassa) ja auto (harkinnassa). Olen myös saanut ostettua vaatteita useammin kuin kerran vuodessa.
Oman kokemukseni mukaan aivan kaikki työt kannattavat. Yhteen aikaan tein kahta osa-aikatyötä päällekkäin. Mieheni on pienituloisempi mutta kuluja helpottaa paljon pelkästään se että ne jakaa toisen kanssa. Tämän tiesin jo nuorena joten hankin hyvän miehen aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä sitten teet vapaa-aikana?
Jääkö jollekin energiaa työpäivän jälkeen?
Muista kiittää persuja ja läskiä sikaa joka iltarukouksessa!
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo neljä tuntia siis kaksi tuntia per suunta ja julkisilla? Entä jos muuttaisit vaikka 30min päähän työpaikasta niin olisi vain 1.5h nykyiselle paikkkunnalle ja voisit käydä vaikka joka vklp.
Itse asuin ja tein töitä 5.5h päässä omalta paikkakunnalta ja olihan se hieman raskasta viiden vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan aivan kaikki työt kannattavat. Yhteen aikaan tein kahta osa-aikatyötä päällekkäin.
Olen eri mieltä. Minä teen kahta työtä, ja saan silti tukia, tosin kohtahan nekin viedään. Harkitsen tosissani toisen työn lopettamista, koska ei todellakaan kannata käydä siellä tienaamassa paria euroa, kun bussilippu vie ison osan palkasta.
Minäkin voin tehdä kaikkea kivaa 1500e bruttopalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Muista kiittää persuja ja läskiä sikaa joka iltarukouksessa!
Kepu ei ole hallituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan aivan kaikki työt kannattavat. Yhteen aikaan tein kahta osa-aikatyötä päällekkäin.
Olen eri mieltä. Minä teen kahta työtä, ja saan silti tukia, tosin kohtahan nekin viedään. Harkitsen tosissani toisen työn lopettamista, koska ei todellakaan kannata käydä siellä tienaamassa paria euroa, kun bussilippu vie ison osan palkasta.
Parin euron tuntipalkalla ei varmasti kannatakaan. Sain siivoojana hieman alle 12e tunnissa, ja se teki merkittävän muutoksen elintasoon niin opintojen aikana kuin muulloinkin.
Lisäksi jos saat työssäkäyvänä tukia niin epäilen että asut yksin. Parisuhteen kautta saisit myös tuntuvan korotuksen elintasoon. Nykyään sinkkuja on monikertainen määrä aikaisempiin vuosikymmeniin verrattuna ja se on yksi tekijä minkä vuoksi nuoremmilla sukupolvilla esiintyy niin paljon köyhyyttä verrattuna vanhempiensa sukupolveen. Näen tämän myös kaveripiirissäni, jossa sinkut ovat velkaantuneet pahasti ja elävät kädestä suuhun palkkapäivää odottaen.
Onnea!