Miksei työnantaja pyyttänyt työsopimuksen yhteydessä näyttämään verokorttia?
Sanoi kyllä että tuosta menee sitten verot yms mutta ei edes pyytänyt? pitääköhän minun se itse toimittaa vai miten?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viet sen esihenkilöllesi ja hän ohjaa sen tilitoimistoon josta maksetaan palkat. Ei työnantaja sillä mitään tee.
Meillä työnantaja maksaa palkat, ei joko kolmas taho. Kansalaisen tulorekisteri kun on käytössä, niin ei tarvita työnantajalle verokorttia erikseen.
Älä taas puhu palturia.Vero.fi sivuilla on selkeä oli selkeä ilmoitus 27.11.2023.
TYÖNANTAJA EI SAA TYÖNTEKIJÄN ENNAKONPIDÄTYS
PROSENTTEJA SÄHKÖISESTI.
Työntekijän on itse ilmoitettava prosentit työnantalle.
Eikä työnantaja saa karsealla työntekijän tulorekisteriä.
&nb
Vero.fi: Kysy työnantajalta, miten verokortti pitää toimittaa
Tarkista työnantajalta tai muun tulon maksajalta, millä tavalla tämä tarvitsee verokortin tiedot. Monet työnantajat ja muiden tulojen maksajat saavat verokorttien tiedot sähköisesti suoraan Verohallinnolta. Silloin sinun ei tarvitse itse huolehtia asiasta.
Jos maksaja ei saa verokorttitietoja sähköisesti, sinun pitää itse antaa ne eli esimerkiksi näyttää tai lähettää verokortti. Tarkista maksajalta, miten sinun tapauksessasi toimitaan ja milloin maksaja tarvitsee tiedot. Esimerkiksi työnantajasi saattaa tarvita verokortin tiedot jo noin 2 viikkoa ennen palkanmaksupäivää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sun pitää se itse toimittaa ellet halua maksaa 60 % veroa. Eihän nyt kenenkään pitäisi aikuista ihmistä paapoa.
No ihmettelin vain, miksei työnantaja mitään siitä maininnut yms. Kuitenkin puhui veroista. Jos olisin itse työnantaja niin kyllä muistuttaisin työntekijää että toimitappa verokortti.
Vierailija kirjoitti:
Saavat alkuperäisen automaattisesti.
Ei joka paikassa haeta pitkin vuotta verokortteja verottajalta.
Vierailija kirjoitti:
Jos pidätykset on samat mitä verokortissa, niin ei tarvi toimittaa, ne näkee sen verotiedoista suoraan.
Suomessa on vertailuun käytettävä sana: kuin.
Mitä on kysymyssana eikä kuulu tuohon lauseeseen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sun pitää se itse toimittaa ellet halua maksaa 60 % veroa. Eihän nyt kenenkään pitäisi aikuista ihmistä paapoa.
No ihmettelin vain, miksei työnantaja mitään siitä maininnut yms. Kuitenkin puhui veroista. Jos olisin itse työnantaja niin kyllä muistuttaisin työntekijää että toimitappa verokortti.
Kullakin on oma tapansa ilmaista asia ja mikset itse kysynyt siitä, jos se jäi epäselväksi. Noita tapoja on niin monia, että ihan hyvin voi itse kysyä, mihin toimitat verokortin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä hoksaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis MISTÄ saavat.?Ei verottaja tiedä, missä työntekijä työskentelee, jos esim.
kesken vuoden vaihtaa työpaikkaa. Tai työtön menee töihin.
Ei työnantaja saa noita tietoja automaattusesti.
Kyllä se itse pitää ilmoittaa työnantajalle ennakonpidätys
prosentit. Tai muutoin palkasta menee pidätetään veroa 60 %.
Verokirjan voi toimittaa myös palkanlaskijalle / palkkatsoon.
Kysy
Verottajalta ja sieltä tulorekisteristä saavat. Verokirjasta on puhuttu joskus 70-luvulla, joten tämä vastaaja ei taida nykytilanteesta olla ihan ajantasalla.
Automaatio verohallinnosta työnantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei joka paikassa haeta pitkin vuotta verokortteja verottajalta.
Tässä työpaikassa varmaan hakevat kuukausittain, jos kerran työnantaja ei sitä pyytänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viet sen esihenkilöllesi ja hän ohjaa sen tilitoimistoon josta maksetaan palkat. Ei työnantaja sillä mitään tee.
Meillä työnantaja maksaa palkat, ei joko kolmas taho. Kansalaisen tulorekisteri kun on käytössä, niin ei tarvita työnantajalle verokorttia erikseen.
Älä taas puhu palturia.Vero.fi sivuilla on selkeä oli selkeä ilmoitus 27.11.2023.
TYÖNANTAJA EI SAA TYÖNTEKIJÄN ENNAKONPIDÄTYS
PROSENTTEJA SÄHKÖISESTI.
Työntekijän on itse ilmoitettava prosentit työnantalle.
Eikä työnantaja saa karsealla työntekijän tulorekisteriä.
&nb
Veron sivuilla on ihan yhtä selkeästi, että "Työnantajana pyydät vuoden 2024 perusverokortin ennakonpidätystiedot Verohallinnolta suorasiirtomenettelyllä viimeistään 15.2.2024." Ihan kiinni työnantajasta, haluaako toimia noin vai ei, sinun kannattaisi lukea koko sivu asiasta eikä vain tuota kieltokohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin useimmilla työnantajilla on järjestelmä, joka hakee automaattisesti verottajalta tiedot työntekijöiden ennakonpidätysprosenteista. Minunkaan ei ole tarvinnut toimittaa verokorttia työnantajalle moneen vuoteen. Edes muutosverokorttia ei tarvitse omassa työpaikassani nykyisin enää toimittaa.
Ei voi oleettaa noin. Meillä iso pörssiyritys eikä haeta mitään muutakuin 1.2. voimaantuleva verokortti verottajalta. Kaikki muut pitää toimittaa itse ja uuden työntekijän aina.
Lopettakaa se jankkaaminen automaatiosta! Fakta on se, että KAIKKI TYÖNANTAJAT EIVÄT SAA VEROKORTTEJA AUTOMAATTISESTI. Ap saa faktan omalta työnantajalta ja toimii sen mukaan. Äläkä ihmettele, että miksi ei sanonut mitään. Esihenkilöillä on tuhat asiaa, eikä verokortit varmastikaan ole se ihan tärkein asia mielen päällä, vaikka hyvähän se olisi toki siitäkin mainita.
P.S. Toivottavasti pyysi myös toimittamaan tilinumeron, ettei tarvitse avata uutta keskustelua, että palkka ei tullut tilille, koska kukaan ei käskenyt toimittaa tilinumeroa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin useimmilla työnantajilla on järjestelmä, joka hakee automaattisesti verottajalta tiedot työntekijöiden ennakonpidätysprosenteista. Minunkaan ei ole tarvinnut toimittaa verokorttia työnantajalle moneen vuoteen. Edes muutosverokorttia ei tarvitse omassa työpaikassani nykyisin enää toimittaa.
Ei voi oleettaa noin. Meillä iso pörssiyritys eikä haeta mitään muutakuin 1.2. voimaantuleva verokortti verottajalta. Kaikki muut pitää toimittaa itse ja uuden työntekijän aina.
Ja meillä noin 10 hengen yritys, jossa netti toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pidätykset on samat mitä verokortissa, niin ei tarvi toimittaa, ne näkee sen verotiedoista suoraan.
Mistä helvetistä uusi työnantaja tietää täysin uuden työntekijän
veroprosentit ?
Ja juuri yksityisiä työnantajia on Suomessa on paljon, kaikki esim
palvelualan ja teollisuuden työpaikat ovat yksityisiä.
Ei tarvitse helvettiin asti mennä, verotoimiston nettipalvelu riittää. Sieltä näkevät. Oletan että työntekijä on nimensä ja henkilötietonsa työnantajalle kertonut, eikä ole näitä "en uskalla edes vastata puhelimeen"- tyyppejä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on vertailuun käytettävä sana: kuin.
Mitä on kysymyssana eikä kuulu tuohon lauseeseen mitenkään.
Viestistäsi puuttuvat välimerkit.
Mitäs se työnantajalle sun verotusasiat kuuluu?
Pyydätkö toimaria pyyhkii perceen vessaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja meillä noin 10 hengen yritys, jossa netti toimii.
Toimii meilläkin netti mutta haepa 10 tuhannen ihmisen muuttuvia verotietoja ajallaan, kun palkanmaksupäiviä on todella monia kuukauden aikana riippuen tessistä.