Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaakonketään muuta tuo Pallastunturin tapaus?

Vierailija
04.01.2024 |

Minua ahdistaa sen lapsen puolesta, että hänet on viety tuollaiseen paikkaan.

Kommentit (349)

Vierailija
21/349 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käsitä, kuinka olettivat pysyvänsä lämpöisenä teltassa yön yli. Vaikka kuinka olisi pakkasen kestävät makuupussit. Onhan tuo nyt järjettömän haasteellista kokeneellekin retkeilijälle saati 12v lapselle. 

Tokkopa niillä on telttaa ollut edes, sillä reitillä kuitenkin autiotupia päivämatkan päässä. 

Käsitin että oli useamman päivän vaellus, jossa yövyttiin teltassa. Ainakin sellaisen olivat vuotta aiemmin tehneet Kilpisjärvelle.

Vierailija
22/349 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ahdistaa ajatus siitä hädän tunteesta, jota äiti ja poika on kokeneet siinä kohtaa, kun ovat tajunneet, että nyt käy huonosti.

Samoin ahdistaa omaisten tuska siitä, kun poikaa ei löydy etsinnöistä huolimatta.

Toivon myös, ettei isommat sisarukset päädy lukemaan näitä lukuisia keskusteluita, jossa äitinsä ja harkintakykynsä lynkataan täysin. On kamalaa menettää äiti ja sisarus, vielä kamalampaa on, että kaikella kansalla on siitä oma näkemyksensä ja se on luettavissa netistä.

Toivon paljon voimia omaisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/349 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen se yksi nainen, joka vaelsi taaperonsa kanssa. Hehkutti, kuinka helppoa on kun lapsi tulee rinkassa eikä kävelekään vielä. Joku Susanna, intassa tili.

Vierailija
24/349 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistushullu vauhdissa. Poistoon vaan.

Vierailija
25/349 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ahdistaa, varsinkin se että toinen uhreista on 12-vuotias nuori joka lähti reissuun luottaen vanhempansa arviointikykyyn. Tosi surullista.

Vierailija
26/349 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei lue, koska on ruotsinkielinen mutta varmasti löytää omalla kielellään samanlaista kirjoitettua tekstiä

Vierailija kirjoitti:

Mua ahdistaa ajatus siitä hädän tunteesta, jota äiti ja poika on kokeneet siinä kohtaa, kun ovat tajunneet, että nyt käy huonosti.

Samoin ahdistaa omaisten tuska siitä, kun poikaa ei löydy etsinnöistä huolimatta.

Toivon myös, ettei isommat sisarukset päädy lukemaan näitä lukuisia keskusteluita, jossa äitinsä ja harkintakykynsä lynkataan täysin. On kamalaa menettää äiti ja sisarus, vielä kamalampaa on, että kaikella kansalla on siitä oma näkemyksensä ja se on luettavissa netistä.

Vierailija
27/349 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yhdeksänvuotias kysyi uutisen nähdessään, että olisiko tuo yksi tapa lisää  dumb ways to die -biisiin. No, onhan se. 

Täysin vastuutonta tuossa kelissä lähteä hiihtovaellukselle alaikäisen lapsen kanssa. Jumppakärpäsen päässä ei ole tainnut liikkua mitään. 

Vierailija
28/349 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuollutta ei voi lynkata. Tilanteen voi tulkita toisinkin.

Moni vanhempi kokee surua, koska samaistuu äitiin. Joskus tehdään vanhempina vähemmän fiksuja valintoja, mutta onneksi niillä ei yleensä ole näin kamalat seuraukset.

Eiköhän äiti halunnut mahtavan luontoelämyksen poikansa kanssa. Nyt meni vain hirveästi pieleen.

Ja tällaisen tapauksen jälkeen on ihan hyvä vähän jäädä pohtimaan, että mitä olisi kannattanut tehdä toisin.

Vierailija
29/349 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te vouhkaatte samalla tavalla jos joku kuolee liikenneonnettomuudessa? On todella huonoa tuuria kuolla lumivyöryssä lapissa. Ehkä huonossa säässä on myös eksytty paikalle, jossa lumivyöryriski on suurempi.

Ymmärrätte varmaan, että mikäli tuota lumivyöryä ei olisi tullut, ei mitään todellista henkeä uhkaavaa hätääkään olisi ollut? Oletan tässä toki, että heillä on ollut kaikki tarvittavat varusteet mukanaan, koska jos näin ei ole ollut, niin silloin toki on ollut kyse vastuuttomasta toiminnasta josta on nyt maksettu korkein hinta. 

Aina pitää olla sellainen varustus matkassa, että jos eksyy huonossa säässä, voi pystyttää leirin ja on mahdollista odottaa sään paranemista.

Vierailija
30/349 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kohtalo ahdistaa. 12-vuotias kuoli äitinsä vastuuttomuuden vuoksi.

Vierailija
31/349 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista, mutta harmittaa aivan turha kuolema ja etenkin lapselle. Itseensä ja taitoihinsa  liika luottaminen luonnossa vuodenaikana ja säässä, josta paikalliset varmasti osaisivat antaa varoituksen sanan, kannattaisi ennen retkeä ottaa huomioon. Hyväkuntoinen aikuinen voi vielä jotenkin yrittää  yksinselvitä, mutta jos on vastuu lapsesta se vie eri tavoin voimia .Ymmärrän seikkailumielen ja elämyksien hakemisen, mutta jos alue ei ole aivan tuttu parempi pehmoilla varovaisuudella.

Vierailija
32/349 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan kukaan muu tänään hakenut puita liiteristä.  Olenkohan ainut?

Olen kohta menossa! :)

Vierailija
33/349 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan iittävästi on prosessointia,  kun äiti on niin ääliö, että omaa suorituskeskeisyyttään tapatti itsensä lisäksi myös pikkuveljen. 

Vierailija
34/349 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karmea kuolema molemmilla tukehtumalla ja paleltumalla.

Vierailija
35/349 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista mutta surettaa äidin yltiöpäisyys mikä aiheutti kaksi turhaa kuolemaa. Edes Lapissa asuvat tuttavani, jotka harrastavat aktiivisesti vaellusta eri vuodenaikoina, eivät lähde näillä keleillä useamman päivän hiihtovaellukselle, vaan pysyvät kodin lähimaastoissa turvallisuussyistä. 

Vierailija
36/349 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse Lapista kotoisin. Koskaan ei ole tullut mieleenikään lähteä hortoilemaan tuntemattomiin maisemiin kovalla pakkasella. Millä ihmeen mielentilalla tämmöiseen tilanteeseen päätyy, kun ei ole pakko paeta mitään.

Vierailija
37/349 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset suree näitä mutta kun vaikkapa kaverin läheinen kuolee niin siihen ei tunneta mitään empatiaa. Surkaa myös nälkämaan kuolevia lapsia!

Vierailija
38/349 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua lähinnä ihmetyttää, kuinka tyhmiä nykyopettajat on.

Tzadilainen, se kertoo jo kaiken

Vierailija
39/349 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on kyllä extremeä, jos todella ovat olleet telttailemassa. Majoitteet, varavaatteet ja ruoat painavat ja vaikeuttavat hiihtoa. Pallaksella on lunta 70 senttiä, joten teltan pystyttämiseen menee voimia ja aikaa. Käytännössä siihen tarvitaan myös lapiota. Lämpötila ja tuuliolot ovat olleet tiedossa jo paljon etukäteen.

Rohkenen uskoa, että olivat päiväretkeilemässä. Eihän Pyhäkurulta ole kuin alle 3km tielle, eikä paljon enempää hotellillekaan.

Vierailija
40/349 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista, ei minkäänlaista vaikutusta mun elämään. Uutisia ja minfoa olen aiheesta lukenut ihan mielenkiinnolla. En hetkeäkään usko että poika olisi sinne väkisin viety, eiköhän ole ollut reissusta innoissaan.

Enempiä jäänyt miettimään some-elämää. Miten koko elämäsi rääpitään keskustelupalstoilla heti, olet sitten väkivallan tai onnettomuuden uhri tai tekijä. Kaikki kaivetaan esiin ja julkaistaan uusiksi linkkien kera, myös sukulaisista ja ekaluokan koulukavereista. Ja jos jotain tiliä ei löydy, niin sehän vasta epäilyttävää onkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi