Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaaliturvajärjestelmä tuhosi ja pilasi Suomen 90-luvulla

Vierailija
03.01.2024 |

Suomen alamäki ja työttömyyden kasvu voidaan jäljittää takaisin 1990-luvun alussa tehtyyn sosiaaliturva uudistukseen, jonka jälkeen ihmiset alkoivat jäämään tarkoituksella työttömiksi ja sulkea pienyrityksiään ilmaisen sossu- ja Kela-rahan takia. Lopulta ysäriltä alkanut kehitys jopa johti 2010-luvun alkuun mennessä siihen että menestykseksi noussut Nokia kaatui ja tuhoutui sosiaaliturvajärjestelmän  takia koska työntekijät veltostuivat ja laiskistuivat eikä työ tehtaissa ja liukuhihnalla enää kiinostumut. Moni yritys on sen vuoksi siirtänyt tuotantoaan Suomesta Aasiaan ja muualle missä ihmisiä vielä kiinostaa työnteko.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja watut. Älä kirjoita aiheesta mistä et ymmärrä mitään.

Vierailija
2/13 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

OIkeistopuudeli taas räksyttää, hau, hau, hau.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun lama ja leikkaukset pilasi Suomen ja nyt tehdään samat virheet uudestaan. 

Vierailija
4/13 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan hölmö aloitus. Mietipä uudestaan 90-lukua. Sosiaaliturvajärjestelmä pelasti monen perheen ja lapsen tulevaisuuden kun monelta vanhemmalta meni lamassa kaikki.

Vierailija
5/13 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, meillä isä ajoi yrityksensä konkurssiin, antoi pankin ulosmitata ja takavarikoida talon ja hyppäsi sitten rautatie sillalta sekä jätti äidin yksinhuoltaja leskeksi pelkän sosiaaliturvan takia.

Vierailija
6/13 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsemurhissa saavutettiin ennätys -se siitä sossutuilla elämisestä

Vierailija
7/13 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri näin, sossusta pitää leikata ja rajusti. 

Vierailija
8/13 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahallisen hölömö aloitushan tuo vaikutti olevan 😆 elekää tosissaan kaikkea ottako 

Vierailija
9/13 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

juuri näin, sossusta pitää leikata ja rajusti. 

Älä sitten vingu, kun tulet joku päivä kotiisi tai mökillesi ja kaikki on myllätty ja arvotavarat viety. Sait, mitä halusit.

Vierailija
10/13 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sosiaaliturva/työttömyysturva muutokset 90-luvulla kannusti ihmisiä jäämään työttömäksi ja tukien varaan, kun niitä heikennettiin. 

Sosiaaliturvalla on pitkät perinteet Suomessa ja tukia maksettiin jo 1920-luvulla, ensimmäinen eläkeuudistus v. 1930 ja työttömyysturvaa maksettiin jo 50-luvulla. 

Sivistäpä ap. itseäsi ja tutustu tukien ja sos.turvan historiaan

https://sosiaalivakuutus.fi/sosiaaliturvan-historia-vaivaishoidosta-nyk…

Vierailija
11/13 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on pahasti riidassa niin Eu:n kuin YK kanssa

https://www.ku.fi/artikkeli/4834212-suomi-sai-jo-kolmannen-kerran-moitt…

Vierailija
12/13 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuori kouluttamaton aikuinen 90-luvun laman alkaessa. Olin työssä kunnalla ja laman myötä kouluttamattomat työntekijät pistettiin pois. Minä jäin työttömäksi. Olin kuulunut liittoon, joten sain työttömyyskorvauksen sitä kautta. Ihmetykseni oli suuri, kun huomasin sen vastaavan lähes täysin sitä summaa, jonka työnteolla olin saanut. Mietin silloin miten saan olla kaksi vuotta lomalla täydellä palkalla. Se tuntui käsittämättömältä.

Ensimmäisen kaksivuotisen tultua täyteen tein työtä tai olin tekevinäni työtä tuttavani yrityksessä muistaakseni puoli vuotta. Sinä aikana liiton rahat nollaantuivat ja uusi kaksivuotiseni alkoi. Tuttava sai tältä jaksolta, jona olin olevinani työssä valtiolta korvauksen, jonka minä sain ns palkkana.

Myöhemmin jättäydyin pois tästä liitto-oravanpyörästä ja aloin saada työmarkkinatukea ilman minkäänlaista työvelvoitetta. Koko aikuisuuteni meni valtion piikkiin. Minun ei missään vaiheessa tarvinnut haastaa itseäni tai vaatia mitään itseltäni. Totuin hyvinkin siihen tuen määrään, jonka sain. Se oli täysin sopiva ja mahdollisti kelpo elämän.

Olen usein miettinyt millaista elämäni olisi voinut olla, jos olisin joutunut ottamaan sitä itse vastuun.

Tällä palstalla monet ihmiset puhuvat siitä miten työmarkkinatuella tai kelan muilla tuilla ei tule toimeen. Se ei pidä paikkaansa ja ihminen usein haluaa päästä asioissa eteenpäin mahdollisimman helpolla. Sosiaaliturvajärjestelmä pitää huolen siitä, että näin myös tapahtuu. Puhun tässä omakohtaisella 30 vuoden kokemuksella.

Aloittajan kirjoitus on ok lukuunottamatta Nokia-höpinöitä.

Sinä, joka et jaksanut lukea - sori siitä.

Vierailija
13/13 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä "voittaja" kokkare luulee olevansa "voittaja", kun pellepalstalla kommentoi ja trollaa.

Todennäköisesti köyhästä perheestä ja heikko itsetunto sieltä lähtöisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän