Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin kovilla pakkasilla nautin kerrostaloasumisesta

Vierailija
01.01.2024 |

Ei tarvitse huolehtia lämmityksestä, pelätä vesiputkien  jäätymisestä tai pihatöistä kylmässä. Nautin vain lämpimän viltin alla.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä kerrostalossa lumi tuli sisään makuuhuoneen nurkasta. Siinä oli varmasti asumisen ihanuus kaukana.

Itse ole asunut parikymppisestä rivarissa ja alle kolmekymppisestä omakotitalossa. Nytkin on vuolukiviuunissa tuli. 

Apua! Miten tuo on edes mahdollista! 😮

Vierailija
42/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on jatkuva sisäinen ristiriita, sillä rakastan maaseudulla olemista mutta en ole koskaan ollut kova tekemään ulkohommia tai remontteja. Päivittäinen lumenluonti ja auton skrapauskin saattaisi tuntua ikävältä. Muuttaisin, kun olisi kätevä kumppani tai niin paljon rahaa että pystyisi maksamaan tarpeen tullessa. Kaupungissa on helpompaa, mutta tylsää. Ehkä joskus vaakakuppi kääntyy niin että tuntuu, ettå selviää työläistä puolista.

Naapuri käy traktorilla auraamassa pihan, veloittaa siitä satasen per talvi. Auton taas kun ajaa aamulla suoraan omasta tallista niin ei sitä mitään skrapata tarvitsee, toisin kuin useimman kerrostalon pihasta lähdettäessä. 

Mutta matka töihin kestää. Kaupungissa työmatka kestää 10 minuuttia. 

Mulla kestää sen 5min kun herää ja avaa koneen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa on mukavaa kun voi käydä näppäämässä lisää lämpöä jos tulee kylmä. Kerrostalossa isännöitsijä on vääntänyt hanikat nollille säästääkseen energiaa, joten viltti, villasukat, toppahousut ja villapaita on oltava päällä sisälläkin.

Mitä juttelet?😅 Asun kaupungin vuokra kerrostalossa ja istun t-paidassa ilman sukkia sohvalla. 24c sisällä ja lattianrajassa 23c. Ei kyllä tarvitse villasukkia ja toppahousuja kun on yhtä lämmintä kuin kesällä.

Minä puolestaan ihmettelen, että miksi siinä villapaidassa oleminen on ongelma. 

Sorry villapaita on mulle vähän liikaa kun on 24c. Ei muuten mitään ongelmaa voin laittaa takin alle kun lähden ulos.

Vierailija
44/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas nautin kun voi lämmittää takkaa. Kerrostaloasuminen oli kamalaa. 

Ja putket voi jäätyä myös kerrostalossa,  onkin sitten vähän useamman tyypin elämä hankalaa ja lasku sen mukainen. 

Molemmissa n. 16v asuneena, okt se tapahtui noin kerran talvessa keskimäärin ja kerrostalossa ei ole koskaan tapahtunut.

Missähän mörskässä lie asunut, en ole koskaan kuullut että kenelläkään tutullakaan olisi putket jäätyneet. 

Viimetalvena kävin kolmesta talosta vesijohtoja sulattamassa.  Vanhinkin niistä alle 10v vanha, uusin oli ensimmäistä talvea.  Kahteen laitoin sulanapito kaapelin ja yhteen lisä eristettä.

Vierailija
45/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on jatkuva sisäinen ristiriita, sillä rakastan maaseudulla olemista mutta en ole koskaan ollut kova tekemään ulkohommia tai remontteja. Päivittäinen lumenluonti ja auton skrapauskin saattaisi tuntua ikävältä. Muuttaisin, kun olisi kätevä kumppani tai niin paljon rahaa että pystyisi maksamaan tarpeen tullessa. Kaupungissa on helpompaa, mutta tylsää. Ehkä joskus vaakakuppi kääntyy niin että tuntuu, ettå selviää työläistä puolista.

Naapuri käy traktorilla auraamassa pihan, veloittaa siitä satasen per talvi. Auton taas kun ajaa aamulla suoraan omasta tallista niin ei sitä mitään skrapata tarvitsee, toisin kuin useimman kerrostalon pihasta lähdettäessä. 

Mutta matka töihin kestää. Kaupungissa työmatka kestää 10 minuuttia. 

Kestää kestää, minulla maalla noin kolme minuuttia.

Vierailija
46/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ajattelepa, me asutaan mökissä jonne tulee vain kylmä vesi, jossa pääasiassa puulämmitys, ulkohuussi pihan perällä myös näin -26 pakkasella ja ainoana peseytymispaikkana vanha pihasauna jonne vedet kannetaan navetalta ja vesiämpärit jäätyy jos ei puukiuasta lämmitä joka päivä - aamuisin käydään siellä aamupesuilla ja hampaita huuhdellessa tulee jääpaloja suuhun...

Ja mä nautin niin paljon, ettei enempää elämästä voi nauttia! 😍 

Vierailija
47/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja putket voi jäätyä myös kerrostalossa,  onkin sitten vähän useamman tyypin elämä hankalaa ja lasku sen mukainen. 

Molemmissa n. 16v asuneena, okt se tapahtui noin kerran talvessa keskimäärin ja kerrostalossa ei ole koskaan tapahtunut.

Missähän mörskässä lie asunut, en ole koskaan kuullut että kenelläkään tutullakaan olisi putket jäätyneet. 

Omakotitalossa voi hiirulainen rouskutella tunnelin villoihin. Katoaa eriste putken ympäriltä.

Vierailija
48/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne katolta tippuvat lumet kannattaa siirtää. Siis niin vanhoissa taloissa missä ei ole salaojia . Jos on kunnon rossipohja niin ei välttämättä niin nuukaa.  Ja jos ne on helposti siirrettävissä.

Ennenvanhaan oli tapana kasata kaikki lumet talon/kivijalan ympärille,jotta lämmittäisi/eristäisi taloa.

Nykyään noin ei tehdä, ettei seiniin tule kosteutta ja homeita. Leveillä räystäillä pidetään ulkoseinätkin kuivina ja johdetaan sadevedet kauas talosta.

Tehdään kyllä edelleen, lunta kasataan lämmikkeeksi talvella kivijalan viereen. Keväällä vasta kun alkaa plussakelit, siivotaan lumet pois. Ei tule kosteutta eikä hometta.

Vierailija
49/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan lämmin tämä kerrostalo on ja aina auratut ja hiekotetut tiet.

Eikä änkeile ilmakuvakauppiaat, remppakauppiaat ja murtoporukat tontille.

Ei kuulu edes ilotulitus sisälle, saati että tarvitsisi rakettien aiheuttamaa tulipaloa pelätä.

Vierailija
50/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä aina "hauskaa" miten taloyhtiöiden isännöitsijöitä tai hallitusta syytetään nuukailusta. Sitten kun eletään kuluista välittämättä ja yhtiövastikkeet nousevat, haukutaan isännöitsijää tai hallitusta. 

Itse asun nyt rivitalossa ja ei haittaa lumityöt tai pakkaset, mutta muuttaisin omakotitaloon, jos olisi yhdelle hengelle sopivia taloja myynnissä, koska vihaan taloyhtiöasumista. Kerrostaloon en muuta enää kuin pakon edessä.

Vierailija
51/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mäkin. Mutta takka olisi kieltämättä tunnelmallinen. 

Vierailija
52/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! T-paidassa ja leggareissa kotoilen, suomalaisessa lämpimässä kerrostalossa. Ei koskaan enää Espanjan kylmiä koteja talvella. Talvella kodin pitää olla lämmin ja kuiva.

ohis, mutta totta todella espanjalaisessa talossa on talvella KYLMÄ. Vaikka osais säännöt: verhot pois kun paistaa jne

Vierailija
53/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä kerrostalossa lumi tuli sisään makuuhuoneen nurkasta. Siinä oli varmasti asumisen ihanuus kaukana.

Itse ole asunut parikymppisestä rivarissa ja alle kolmekymppisestä omakotitalossa. Nytkin on vuolukiviuunissa tuli. 

Erikoista kun esim. tätä kommenttia ei voi peukuttaa.

Vierailija
54/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoista kun esim. tätä kommenttia ei voi peukuttaa.

No ei mua haittaa. T. tuon kommentin kirjoittaja 😄

Vierailija
55/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pymppy löytyy, ei käytetä enää. Vievät sähköä siinä missä patterit, ei vaikuta. Haittana niiden jatkuva jäähdytys ja vedontunne. Silmät kuivaa sata varmasti päähän, repullinen tippoja apteekista.

iImastointilaitehan se on. 

Äänet kanssa alkaa häiritä ja jatkuva säätäminen. Ihanan vapaa, huoleton, hiljainen koti taas kun toosa pysyy kiinni."

Eli ei yhtään mitään kokemusta nykylaitteista 😂 ei tsiisus näitä "tietäjiä"

Vierailija
56/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimetalvena kävin kolmesta talosta vesijohtoja sulattamassa.  Vanhinkin niistä alle 10v vanha, uusin oli ensimmäistä talvea.  Kahteen laitoin sulanapito kaapelin ja yhteen lisä eristettä.

Niin varmasti.  Edelleenkään en tunne ketään jolla olisi talosta putket jäätynyt. 

Vierailija
57/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kerrostalo vastaan omakotitalo keskustelut on aina huvittavia. Tästäkin aloituksesta tulee mieleen joku katkera Provo, joka kuvittelee että omakotiasujille tulee nyt hirmuisen paha mieli kun niillä on niin rankkaa. 

Noin yleisesti, minä pidän siitä omakotitalon puuhastelusta. En jaksa istua kauaa paikallani, joten on kiva hakea puita, sytytellä tulisijoja, lämmitellä ulkosaunaa, ruokkia lintuja, puuhailla pihalla (läpi vuoden). En koe raskaaksi auton ikkunoiden rappaamista tai mitä  näitä on viimepäivinä puhuttu. Pidän myös siitä, että voin omalla toiminnallani vaikuttaa asumiseni kuluihin. 

Minä poltan puita päivittäin takassa. Pidän siitä niin paljon. Ei sitä pelkän lämmityksen vuoksi tarvitse tehdä. Toki nyt voin pattereita kääntää pienemmälle. Pidän niin kovasti takan luomasta lämmöstä. 

Edes näin pakkasilla (täällä -30) ei minusta ole kamalaa mennä ulos. On kuva, kun on syy käydä vähän ulkona välillä. Eihän siellä tuntikausia tarvitse olla. 

Mitä tuohon kylmyyteen tai vesiputkien jäätymiseen tulee, ei minulla oli yli 40 vuoden aikana yhdessäkään asumassani talossa putket jäätyneet. Ja jos ne jostain syystä jäätyisivät, sen jälkeen asia korjataan. Tehdään jotain, ettei jäädy toiste. 

Ei täällä myöskään ole kylmä, vaikka tämä on purueristeinen rintamamiestalo. Katto on täynnä lunta, ei näy lämpövuotoja, seinät on tasaisen kuurassa ja sisällä on niin lämmin kuin haluaa. Tosin säädän patterit +20 asteeseen, se on ihan riittävä lämpö. Ja se takka lämmittää lisää. 

Kesällä tämä talo pysyy mukavan viileänä. Vain toinen yläkerran kamari lämpeää kuumaksi, kovimmilla helteillä, koska on eteläänpäin, ja aurinko paistaa siihen päivän.  toinen kamari pysyy viileänä, kun on pohjoiseen.  Alakerrassa on myös viileää läpi kesän. Mitään ilmalämpöpumppuja tai muita puhaltimia ei minulla ole.

Minä pitkästyn kerrostalossa. Nuorena siellä asuin, ja varmaan vanhanakin joudun asumaan, joten nautin tästä talostani ja pihastani nyt. En haluaisi elää ilman tulisijoja, ne ovat minulle yksi tärkeimpiä asioita kodissa. 

Vierailija
58/61 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin nukuin yön omakotitalon lämmössä.

Vierailija
59/61 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla myös, mutta niin päin, että asun vanhassa ok-talossa. Talvella sitä aina miettii, että ei tässä ole mitään järkeä, mutta kun ajatus muuttamisesta alkaa kypsyä niin tulee kevät ja ihana oma piha missä kyllä viihdyn. 

Vierailija
60/61 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset jaksaa tästäkin vängätä. Jokainen on kuitenkin valinnut oman asumismuotonsa ihan itse, niin miten sitä jaksaa päätänsä vaivata sillä miten joku muu asuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme