Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin kovilla pakkasilla nautin kerrostaloasumisesta

Vierailija
01.01.2024 |

Ei tarvitse huolehtia lämmityksestä, pelätä vesiputkien  jäätymisestä tai pihatöistä kylmässä. Nautin vain lämpimän viltin alla.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on jatkuva sisäinen ristiriita, sillä rakastan maaseudulla olemista mutta en ole koskaan ollut kova tekemään ulkohommia tai remontteja. Päivittäinen lumenluonti ja auton skrapauskin saattaisi tuntua ikävältä. Muuttaisin, kun olisi kätevä kumppani tai niin paljon rahaa että pystyisi maksamaan tarpeen tullessa. Kaupungissa on helpompaa, mutta tylsää. Ehkä joskus vaakakuppi kääntyy niin että tuntuu, ettå selviää työläistä puolista.

Oletko miettinyt mökin ostamista? Talvet kaupungissa, kesät mökillä. Mökeillä on muutenkin rakennusmääräykset höllemmät, joten ei remonteistakaan tarvitse niin paljon huolehtia. Ja mökki tarpeeksi läheltä (alle 100~ km välimatka) niin sieltä voi töissäkin käydä.

Vierailija
22/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo kerrostalo luukussa asuminen on todellinen nautinto.muistan vieläkin sen nautinnon kun nuorena jouduin asumaan luukussa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä kerrostalossa lumi tuli sisään makuuhuoneen nurkasta. Siinä oli varmasti asumisen ihanuus kaukana.

Itse ole asunut parikymppisestä rivarissa ja alle kolmekymppisestä omakotitalossa. Nytkin on vuolukiviuunissa tuli. 

Vierailija
24/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko ikäni asunut omakotitaloissa ja kertaakaan ei ole putket jäätyneet. 

no, vasta 41v että ehtinee sitä vielä. 

Vierailija
25/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas nautin kun voi lämmittää takkaa. Kerrostaloasuminen oli kamalaa. 

Ja putket voi jäätyä myös kerrostalossa,  onkin sitten vähän useamman tyypin elämä hankalaa ja lasku sen mukainen. 

Molemmissa n. 16v asuneena, okt se tapahtui noin kerran talvessa keskimäärin ja kerrostalossa ei ole koskaan tapahtunut.

Olen asunut 35 vuotta omakotitalossa ja koskaan ei ole putket jäätyneet. Missäköhän mörskässä asuit?

Vierailija
26/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on jatkuva sisäinen ristiriita, sillä rakastan maaseudulla olemista mutta en ole koskaan ollut kova tekemään ulkohommia tai remontteja. Päivittäinen lumenluonti ja auton skrapauskin saattaisi tuntua ikävältä. Muuttaisin, kun olisi kätevä kumppani tai niin paljon rahaa että pystyisi maksamaan tarpeen tullessa. Kaupungissa on helpompaa, mutta tylsää. Ehkä joskus vaakakuppi kääntyy niin että tuntuu, ettå selviää työläistä puolista.

Naapuri käy traktorilla auraamassa pihan, veloittaa siitä satasen per talvi. Auton taas kun ajaa aamulla suoraan omasta tallista niin ei sitä mitään skrapata tarvitsee, toisin kuin useimman kerrostalon pihasta lähdettäessä. 

Mutta matka töihin kestää. Kaupungissa työmatka kestää 10 minuuttia. 

Vierailija
27/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä keleillä saa vihdoinkin asunnon mukavan viileäksi kun avaa ikkunat ja parvekkeen oven.

Vierailija
28/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne katolta tippuvat lumet kannattaa siirtää. Siis niin vanhoissa taloissa missä ei ole salaojia . Jos on kunnon rossipohja niin ei välttämättä niin nuukaa.  Ja jos ne on helposti siirrettävissä.

Katolta ei tähän aikaan vuodesta tipu lunta. Katsellaan sitten maalis-huhtikuussa, kun tulee suojakelit.

Vierailija
29/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa onkin aina kylmä tai aina kuuma. Riippuu vuoden ajasta. Ei koskaan hyvä lämpötila. Tälläinen lämpötila saisi olla kesällä ja kun avaa ikkunan kuumaa ilmaa virtaa sisään. Nyt täytyy palella kerrostalossa. Täytyy palella ensi kevääseen asti. Ulkona on kuuma on lähtee kävelylle. Voi kävellä melkein shortsit jalassa kauppaan.

Vierailija
30/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa on mukavaa kun voi käydä näppäämässä lisää lämpöä jos tulee kylmä. Kerrostalossa isännöitsijä on vääntänyt hanikat nollille säästääkseen energiaa, joten viltti, villasukat, toppahousut ja villapaita on oltava päällä sisälläkin.

Mitä juttelet?😅 Asun kaupungin vuokra kerrostalossa ja istun t-paidassa ilman sukkia sohvalla. 24c sisällä ja lattianrajassa 23c. Ei kyllä tarvitse villasukkia ja toppahousuja kun on yhtä lämmintä kuin kesällä.

Vierailija
31/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja putket voi jäätyä myös kerrostalossa,  onkin sitten vähän useamman tyypin elämä hankalaa ja lasku sen mukainen. 

Molemmissa n. 16v asuneena, okt se tapahtui noin kerran talvessa keskimäärin ja kerrostalossa ei ole koskaan tapahtunut.

Olen asunut 35 vuotta omakotitalossa ja koskaan ei ole putket jäätyneet. Missäköhän mörskässä asuit?

joo joka vk jäätyy ja työttömien mielestä putki remonttiki tehtävä joka torstai

Vierailija
32/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne katolta tippuvat lumet kannattaa siirtää. Siis niin vanhoissa taloissa missä ei ole salaojia . Jos on kunnon rossipohja niin ei välttämättä niin nuukaa.  Ja jos ne on helposti siirrettävissä.

Ennenvanhaan oli tapana kasata kaikki lumet talon/kivijalan ympärille,jotta lämmittäisi/eristäisi taloa.

Nykyään noin ei tehdä, ettei seiniin tule kosteutta ja homeita. Leveillä räystäillä pidetään ulkoseinätkin kuivina ja johdetaan sadevedet kauas talosta.

Vierailija
33/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joo joka vk jäätyy ja työttömien mielestä putki remonttiki tehtävä joka torstai

Jaa-a. Aika myrskyssä ihmiset vissiin sitten asuu. Meillä töissä 10/12 omakotitaloasujaa ja joka talvinen puheenaihe kahvitilassa. Juuri viime talvena työkaveri oli sulatellut kuumailmapuhaltimella putkia itse. Eikä ole ainut kenellä on ollut putket jäässä.

Vierailija
34/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi olla huolissaan ja peloissaan? Kaikki toimii, eikä putket ole kertaakaan jäätyneet.

Tässä olen nautiskellut takkatulen äärellä tämän päivän.

Ei ole tullut luntakaan, joten pihalla ei ole tarvinnut tehdä mitään.

Vierailija
35/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reilu 20 vuotta kahdessa eri omakotitalossa eikä ole tapahtunut kertaakaan.

Meillä 26v/3 okt eikä mitään ongelmia tai jäätymisiä koskaan. Toki uudet, hyvin tehdyt talot. 

Taloissa on lämmitys mitä ei tarvitse väsäillä sen enempää kuin kerrostalossakaan, päällä marras-huhtikuu. Takka on ihana plussa! 

Vierailija
36/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! T-paidassa ja leggareissa kotoilen, suomalaisessa lämpimässä kerrostalossa. Ei koskaan enää Espanjan kylmiä koteja talvella. Talvella kodin pitää olla lämmin ja kuiva.

Vierailija
37/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa on mukavaa kun voi käydä näppäämässä lisää lämpöä jos tulee kylmä. Kerrostalossa isännöitsijä on vääntänyt hanikat nollille säästääkseen energiaa, joten viltti, villasukat, toppahousut ja villapaita on oltava päällä sisälläkin.

Justhan joku tuossa valitti kuinka kerrostalossa on niin kuuma, ettei voi olla ja nauttii enemmän omakotitalonsa viileydestä :D Yrittäkää nyt päättää.

Vierailija
38/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä juttelet?😅 Asun kaupungin vuokra kerrostalossa ja istun t-paidassa ilman sukkia sohvalla. 24c sisällä ja lattianrajassa 23c. Ei kyllä tarvitse villasukkia ja toppahousuja kun on yhtä lämmintä kuin kesällä.

Minä puolestaan ihmettelen, että miksi siinä villapaidassa oleminen on ongelma. 

Vierailija
39/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hekan kerrostalossa pikku kämppä ja lämpö nippa nappa alle +19. Siitä se ei muuttunut ole syksy -22 jälkeen, jolloin lämmönrajoitin asuntoon liimattiin..

paitsi, kun kevät ja kesä koittaa, saa nauttia sisätiloissamme liki +30 mahtavasta lämpöputkesta. 

Vierailija
40/61 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 v kaupungeissa ja keskustoissa ja 25 v maalla asuneena minä "herään henkiin" normaaleista poikkeavissa olosuhteissa. Eli kun pitää lämmittää taloa, tehdä lumitöitä, huolehtia siitä ja tästä, että arki sujuu ja systeemit pysyy kunnossa. Kaupungissa elämä oli mulle liian helppoa. Vaikka siellä on kaikenlaista rientoa helposti saatavilla, niin ei niitä sitten määräänsä enempää jaksanut. Jossain kohtaa huomasi, ettei tule enää käytyä oikein missään. Kaipasi tekemistä, jolla on joku merkitys, kuten nyt vaikka se talon lämmittäminen. Ja muutenkin tätä elämän ja askareiden rytmittymistä vuodenaikojen ja säidenkin mukaan. Täältä tulee jopa lähdettyä niihin kaupungin rientoihin useammin kuin silloin kaupungissa möllötellessä. Tarvitsen "pakollista" tekemistä pysyäkseni aktiivisena. Passivoidun, jos ei ole muita velvollisuuksia kuin työ. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme