Onko normaalia että vanhus laitetaan lepositeisiin vanhainkodissa?
Käytetäänkö vanhainkodeissa lepositeitä?
Jos siis vanhus käyttäytyy sekavasti
Kommentit (84)
Ei käytetä mikä on välillä sääli kun vanhus hakkaa hoitajat ja muut asukkaat tai putoilee sängystä lonkkansa murtaen kun ei enää ymmärrä että jalat ei kanna ja putoamisessa käy hullusti. Myöskään lääkkeitä ei usein enää saa tarpeeksi ja ympärivuorokautisessa sekoillaan enemmän kuin ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän hva:lla osastoilla niitä käytetään tarvittaessa, mutta hoivakodissa ne on kielletty kokonaan. Periaate tuntuu olevan se, että hoitaja on ammattitaidoton, jos ei pärjää aggressiivisen asukkaan kanssa ilman lääkkeitä tai lepareita. Vielä ei ole tullut viranomaisilta tai pomolta vinkkejä, miten kaksi hoitajaa voi vahtia aggreja sillä aikaa, kun pitäisi hoitaa ne kaksikymmentä muuta. Sitten kun tapahtuu näitä käsirysyjä ja joku vammautuu, se on hoitajan syy. Varmaan sanomattakin selvää, että olen vaihtanut alaa.
Jep, tuohon se on mennyt. Pattitilannehan se on, ettei saa lääkitä eikä aina sitoakaan, pitää yrittää "hoidollisin keinoin". Oikeasti, mulla on tullut viha lääkärikuntaa kohtaan siitä syystä että he kyllä pitävät vanhukset elossa ja toimintakuntoisina, mutteivat anna kättä pidempää siihen hoitotyöhön. Jos täysin muistisairas mutta riski pappa päättää lyödä niin sehän lyö. Myös irtaimistoa on tullut päin näköä oven raosta. Tämän vuoksi olen vaihtanut työpaikkaa, mutta hoitoalalla olen edelleen.
T. Sama sairaanhoitaja, joka perusteli mg-vöitä ja on laittanut päitä tikattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei käytetä mikä on välillä sääli kun vanhus hakkaa hoitajat ja muut asukkaat tai putoilee sängystä lonkkansa murtaen kun ei enää ymmärrä että jalat ei kanna ja putoamisessa käy hullusti. Myöskään lääkkeitä ei usein enää saa tarpeeksi ja ympärivuorokautisessa sekoillaan enemmän kuin ikinä.
Näin se on. Minun työpaikassani sattui silleen, että asukas lähti kävelemään ilman apuvälinettä, kaatui ja kuoli aivoverenvuotoon. Siitä aloitettiin tutkinta ja loppupäätelmä oli se, että ne kaksi vuorossa ollutta hoitajaa olivat toimineet huolimattomasti, kun olivat hoitamassa tapahtuma- aikaan muita asukkaita. Yksikössä oli silloin yhteensä 25 asukasta.
Väkivaltatilanteissa on tullut murtumia, tikkejä vaativia haavoja jne. Nämäkin on ihan vain hoitajien vika, kun eivät voi olla monessa paikassa samaan aikaan. Ei ihme, ettei hoitoalalle ole ryntäystä.
Voi olla että korkeat laidat ajaa saman asian. Päivystyksessä on kyllä käytetty lepateita..
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että korkeat laidat ajaa saman asian. Päivystyksessä on kyllä käytetty lepateita..
Laidat ei kyllä pidättele yhtään levotonta henkilöä. Se on pikemminkin vaaraksi, kun kiipeävät sen yli.
Vierailija kirjoitti:
Ilman rauhottavia lääkkeitä tulevat usein sieltä laitojen yli ja putoavat lattioille. Näin ainakin meillä. Sitten on todettu esihenkilöiden toimesta et laitaa ei saa käyttää. Pahimmillaan siellä kylmällä lattialla sit makaavat ja satuttavat itseään.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö siihen olla lääkärin lupa?
Minulta omaisena kysyttiin saako käyttää,ja eihän siihen ollutkaan niin helppo vastata . On ihan oikeasti aika vaikea antaa lupaa,ja myös kieltää . Ei niitä huvikseen saa laittaa mutta jos on vaaraksi itselle tai muille niin mielestäni kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Laitonta. Voi tukehtua tmv. Puuttumista itsemääräämisoikeuteen. Omaiset saattaa suuttua ja nostaa rikossyytteen.
Lääkäri voi kyllä määrätä lepositeisiin. Ja ei siihen kukaan tukehdu kun makaa sängyssä kiinni, et taida tietää mitä lepositeet on. Jos joku laitetaan lepositeisiin käydään kyllä tiuhaan tarkistamassa. Pakko paitoja ei ole enää käytössä
Vierailija kirjoitti:
Miksei käytetä? Miksi sitten mielisairaalassa käytetään?
Todella harvoin sielläkään. Vain jos ihminen on vaaraksi itselleen tai muille.
Somatiikan puolella,jos ihmisen pitää olla vuodepotilaana esim jonkun suuren toimenpiteen jälkeen ( liikkuminen voi aiheuttaa vahinkoa),ja ihminen menee sekaisin, eikä meinaa pysyä sängyssä, voidaan laittaa lepositeet. Mutta päätös tehdään yhdessä hoitavan lääkärin kanssa, ja jos muuta keinoa ei ole käytettävissä.
Ei voi käyttää. Meille otetaan pysyvien asukkaiden lisäksi lyhytjaksoille kriisiasukkaita, jotka joskus voivat olla olla levottomia ja väkivaltaisia. Siis vanhuksia, jotka ovat siihen asti asuneet kotona, mutta tilanne on kriisiytynyt äkillisesti. Esimerkiksi iäkäs omaishoitaja on viimein saanut väkivallasta tarpeekseen. Meillä ei ole lupaa lepositeisiin tai magneettivöihin, eli sellaisten tarpeessa soitetaan poliisi (ambulanssi ei tule ilman poliisia, jos on väkivallan uhka) hakemaan henkilö sopivampaan hoitopaikkaan. Ei vanhusta saa edes lukita omaan huoneeseen, ellei häntä siellä joku koko ajan vahdi.
Vierailija kirjoitti:
psyykenääkkeillä "autetaan" yhteistyökykyiseksi niin hoitajilla on helpompaa.
Joskus on ollut potilaita, joita on neljäkin hoitajaa pitänyt kiinni ja yksi on yrittänyt hoitaa. Jos turpaan tulee tai meinaa tulla hoitajille harva se päivä, niin etkö salli heille yhtään helpotusta? Pienikokoinen mummokin voi olla vaarallinen oikein aggressiivisena, saati sitten iso mies. Hoitajien lisäksi vaarassa tietysti usein ovat muut potilaat.
Vierailija kirjoitti:
Magneettivyöt, ei lepositeet. Lääkärin luvalla ja valvonta 30-45 min. välein. Aina kirjattava, miksi laitettiin, mikä oli vointi, kuka/ketkä hoitajat laittoivat, kuka lääkäri antanut luvan ja potilasn vointi.
Itse olen ollut tk-sairaalan vuodeosastolla, jossa magneettivöitä käytettiin. Palvelukodeissa en niihin törmännyt, voisiko olla, ettei niissä lääkäri anna lupaa sitoa? Ja onko henkilökuntaa valvomaankaan tarpeeksi? Vai voiko erikoistapauksessa lääkäri antaa luvan? Kysy hoitajilta ja jos mietityttää niin keskustele lääkärin kanssa.
Syy sitomiseen voi olla ihan se, että loukkaisi itsensä takuuvarmasti jos lähtis liikkeelle. Kävely on niin huteraa. Mun työpaikalla lääkäri ei antanut lupaa sitoa yhtä vanhusta, niin välittömästi kaatui, käsi poikki ja sitä kipeää murtumaa sitten hoideltiin. Muistisairas, joten ei muistanut eikä ymmärtänyt miksei saa liikkua yksin. Vaikea päätös, koska vyöt ahdistavat vanhuksia, t
Olin perehdytyksessä vanhusyksikössä, en jäänyt keikkalistalle. Kahdella asukkaalla magneettivyö öisin juuri sen takia, ettei putoa sängystä. Valvonta 2 tunnin välein! Ei kirjauksia.
Säädettävä sänky, niin oman järjen perusteella olisin sen laskenut lattiatasoon yöksi.
Vierailija kirjoitti:
Meidän hva:lla osastoilla niitä käytetään tarvittaessa, mutta hoivakodissa ne on kielletty kokonaan. Periaate tuntuu olevan se, että hoitaja on ammattitaidoton, jos ei pärjää aggressiivisen asukkaan kanssa ilman lääkkeitä tai lepareita. Vielä ei ole tullut viranomaisilta tai pomolta vinkkejä, miten kaksi hoitajaa voi vahtia aggreja sillä aikaa, kun pitäisi hoitaa ne kaksikymmentä muuta. Sitten kun tapahtuu näitä käsirysyjä ja joku vammautuu, se on hoitajan syy. Varmaan sanomattakin selvää, että olen vaihtanut alaa.
Lisää hoitajia ja aikaa asiakkaalle.
Eniten käytetään somatiikan puolella sairaaloissa, etenkin erikoissairaanhoidossa. Psykalla vähän ja hoivakodeissa varsinaisia magneettivöitä hyvin vähän.
Laitojen ylösnosto on se tavallisin rajoittamistoimenpide hoivilla, usein myös asukkaan oma tahto, kun pelkäävät, että tippuisivat yöllä sängystä. Aika yleisiä ovat myös turvavyöluvat pyörätuoliin estämään putoamista tai joskus seisomaannouduyrityksiä, kun ei enää muista, että jalat eivät enää kanna tai ne on esim. amputoitu. Magneettivyölupia sänkyyn on lähinnä sellaisilla, joilla jo useita vakavampia sängystä putoamis/kaatumisonnettomuuksia ja jotka eivät pysty kävelemään enää millään apuvälineelläkään, mutta laidasta pääsevät yli.
Sairaalahoidossa somatiikalla käytetään enemmän, koska itse potilaan lisäksi varjellaan potilaaseen kiinnitettyjä letkuja, jotka ovat edellytys mahdolliselle toipumiselle ja joita muistisairaat tai sekavuuteen muista syistä ajautuneet itse pyrkivät poistamaan tilassa, jossa heidän ei katsota pystyvän tekemään ratkaisua hoidosta kieltäytymisestä. Toki sairaalassa sekavuustila voi myös aiheuttaa väkivaltaisuutta hoitajia ja muita potilaita kohtaan, koska yleinen ja ymmärrettävä ja järkeväkin tulkinta omista harhoista ja sekavuudesta on, että minut on varmaan myrkytetty. Ja myrkyttäjä järkevästi ajatellen on tietysti juuri se hoitaja, joka antaa vaikkapa suonensisäistä antibioottia tai muuta lääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi käyttää. Meille otetaan pysyvien asukkaiden lisäksi lyhytjaksoille kriisiasukkaita, jotka joskus voivat olla olla levottomia ja väkivaltaisia. Siis vanhuksia, jotka ovat siihen asti asuneet kotona, mutta tilanne on kriisiytynyt äkillisesti. Esimerkiksi iäkäs omaishoitaja on viimein saanut väkivallasta tarpeekseen. Meillä ei ole lupaa lepositeisiin tai magneettivöihin, eli sellaisten tarpeessa soitetaan poliisi (ambulanssi ei tule ilman poliisia, jos on väkivallan uhka) hakemaan henkilö sopivampaan hoitopaikkaan. Ei vanhusta saa edes lukita omaan huoneeseen, ellei häntä siellä joku koko ajan vahdi.
Mun kokemuksen mukaan vanhukset eivät pääse mt-puolen palvelujen piiriin. Hienoa, että edes jossain asia toimii noin niinkuin kuvasit.
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanopa se noille päättäjille.
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole seurannut uutisia? Hoitajia EI tulee lisää ja itseasiassa vähenee jos päättäjien tahto läpi menee.
Rauhottavia että eivät karkaile... vaikee yhden perässä kokoajan olla kun on muitakin hoidettavia... vc-käynnit, pesut, vaatteet, syönnit ja hoitajia vähän...
En ole se edellinen kirjoittaja mutta olen ollut hoitoalalla töissä, mitään sellaista palkkaa mitä mainitset olen saanut. Olen kielitaitoinen ja sain jonkun maininnan ja korvauksen siitä ja siitä sitten helvetti alkoi kun 5 vaille eläkkeelle lähtevät ummikkoämmät sai tietää siitä. Ja kyllä hoitajat istuvat liian paljon kahvihuoneessa. Itse jouduin tekemään 2 ja 3 henkenä työt ja sitten oli opiskelija mukana vielä. Never again!!! Tai oikeastaan ei siinä työssä mitään vikaa on mutta hoitajat voivat suksia helvettiin.