Lastensuojelun jälkihuollon ikärajaa lasketaan. Kuinka tämä vaikuttaa juuri Sinun elämääsi?
Kommentit (13)
Käsittääkseni aikuinen lapseni siirretään johonkin palveluun missä saa tehostetumpaa tukea. Kyllä se vähän vaikuttaa, koska joutuu muuttamaan kauemmas kaikista palveluista ja omaisistaan.
Veroeurojani voi käyttää johonkin tärkeämpään kuin 24v kossin paapomiseen.
Ei mitenkään, mutta siitä huolimatta tämä on typerä ja lyhytnäköinen muutos.
Koskelan tapaus ym, onhan näitä.
Katellaan. Luetaan uutisia.
Jopa nyt taas aihe erikoinen, mistä yhteiskunta säästää.
Asumistuki ja tämä edellämainittu. Ei voi ymmärtää.
Tuo 24 vuoden ikä on korkea. Riittäisi jälkihuolto 21 ikään asti. Jos ei kolmen vuoden jälkihuolto riitä elämän kohenemiseen niin ei mikään. Olen itse lastensuojelussa töissä ja tätä mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo 24 vuoden ikä on korkea. Riittäisi jälkihuolto 21 ikään asti. Jos ei kolmen vuoden jälkihuolto riitä elämän kohenemiseen niin ei mikään. Olen itse lastensuojelussa töissä ja tätä mieltä.
Eihän siinä enää elämän kohenemisesta puhuta. Siihen 18 ikävuoteen pitäisi olla jo kohentunu. Toki riippuu minkä ikäisenä sijoitettu. Tämä mahdollisuus jälkihuoltoon 25 asti ois hyvä.
-sijaisvanhempi
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Meilläkin on olemassa kuitenkin erilliset nuorten palvelut, joten kyllähän nuo jälkihuollonkin nuoret olisivat nopeammalla kaistalla palveluihin kuin muut aikuiset. t: lasussa myös
Mielestäni hyvä laskea ja on oikea toimenpide. Tukea ei voi loputtomiin ja jos ei tuohon mennessä selviydy ilman tukea niin ei selviydy myöhemminkään.
No siten että vastaan tulevilla teineillä ei ehkä tulevaisuudessa olekaan uusinta IPhonea ja suurinta taulu-tv:ta, mitä Gigantista löytyy.
Jälkihuollosta saa tukea harrastukseen ja suunnitelmallisesti annettuna sijoituksen aikana kertyneet itsenäistymisvarat. Lisäksi jälkihuolto auttaa, jos sössii asioitaan uudestaan. Käytännössä harva lastensuojelussa kasvanut nuori mitään harrastaa. Mahdollistettaisiin kyllä ja maksettaisiin, mutta harva siihen kykenee. Itsenäistymisvarat useimmat pistävät lihoiksi heti kun täyttävät 18, useat yrittävät sitä jo alaikäisinä. En oikein ymmärrä mikä se oleellinen funktio jälkihuollolla on. Vaikka lastensuojelu olisi tehnyt mitä tahansa, niin kyllä se tuohon ikään mennessä se vanhemman elämänhallinnan ongelmat ovat jo tarttuneet jälkikasvuunkin.
Miten ihmeessä tuo jälkihuollon ikä 25 vuoteen asti on perusteltu? Aivan järjetöntä.
Jälkihuollon asiakkaat saavat melkoisia etuja esim ns tavallisiin opiskelevien nuoriin verrattuna. Esim heillä on oikeus toimeentulotukeen eli opintolainaa ei ole pakko ottaa. Sehän passivoi, koska töihin ei ole syytä mennä opiskelun ohessa.
Yläikäraja on 23 ens vuodesta. Onko ns pakollista roikkua siihen asti? Tuntuu ettei oikein kukaan saa mitään millään spekseillä.
Ei mitenkään.