Kävin auttamassa yhtä sukulaispappaa ja kerron mitä hän oli saanut ruokajakelusta
Tämä ei siis todelllakaan ole pro vo vaikka nyt tähän av:n tapaan tulee joku sellaista väittämään. Harmittaa, etten ottanut kuvaa.
- Guagamolea
- Tortilla sauce hot
- jotain kakun koristeita, lisää vain vesi niin saat puristaa joku Dr. Oekter tms. en niin tarkkaan katsonut
- wasabia lasipullossa, en edes tiennyt että tällaista on
- salaattikastikkeita pari erilaista (hän syö salaattia ja ostaa kaupasta valmissalaatteja, mutta heittää niissä mukana tulevat kastikkeet aina pois).
Mitäpä luulette papparaisen, yksin elävä, vähän sellainen reppana peräkammarin poikamies, joka osaa jopa keittää makaronit ja lämmittää vettä, tekevän näistä? Siinä oli ollut jotain muutakin, mutta yksi naapuri, ihan hyvätuloinen oli käynyt läpi mitä itse käyttää ja ottanut, antanut tilalle jotain leipää ja juustoa mitä pappa osaa käyttää.
Miksi kerron tämän on se, että noista pitäisi todellakin saada jättää pois ne, mitä ei itse tarvitse koska joku muu voisi ottaa, menee turhaan roskiin nämä. En minäkään noita tarvitse joten en ottanut. Kerran hän oli saanut munakoisoa ja syönyt sitä raakana, kun ei tiennyt mikä se on. Oli siinä ollut ihan hyviäkin tuotteita, kuten rinkeleitä ja paahtoleipää ja ne menivät käyttöön. Oli tuossa muutakin kaapissa, mutta en enää muista muita.
Kommentit (246)
Sotkee noi soossit keskenään ja lisää kakunkoristeita päälle ja woolaa:D maistuva herkullinen soossisotku valmis:3 nams!!
Vierailija kirjoitti:
miksi täällä pohjoisessa on joka päivä ilmainen aamupala jossa on graavilohileipää ja puuroa, 2 kertaa viikossa ilmainen lounas ja 2 kertaa viikossa niin suuri ruokajako että 2 säkillistä saa kantaa ruokia ja kanaileitä kotiin ihan pakasteeseen saakka?
eikä ole jonossa kuin 60 ihmistä
tää on pummin paratiisi ja osa toki ajaa audilla pihaan hakemaan ruokaa
Mikä paikkakunta?
Hyvin te taas vääristelette. Kyse aloituksessa oli siitä. että voisi jättää HETI pois ne mitä ei tarvitse. Kirjoitin kyllä että kassissa on ollut hyviäkin tuotteita. Joku voisi ottaa kakunkoristeita ihan mielellään mutta ei ne nälkään käy kellekään. Tiedoksenne että wasabi on erittäin tulinen sushin lisuke. Ei sitä voi syömällä syödä. Ap
Jos annetaan puuroa ja jauhoja niin itketään että aina näitä halvimpia. Jos annetaan tuoreita kasviksia (esim munakoiso mainittu kommenteissa) ja salsatarvikkeita niin itketään että liian kummallisia tuotteita. Kakkukoristeita en ihan ymmärrä mutta eihän niitäkään tarvitse heti sellaisenaan syödä mutta onpahan jemmassa valmiiksi kun tulee synttäreitä tms. (Ymmärsin että on sellaisia että säilyy).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö köyhälle saatana ilmainen ruoka kelpaa.
Älä nyt viitsi. Ei kaikki osaa kaikkea käyttää, ja ikävä jos menee hukkaan kun joku muu voisi käyttää.
Itse ainakin voisin wasabit ja salaattikastikkeet/majoneesit ottaa jos ruokajonossa kävisin ja vaikka sekoittaa ne keskenään, olen ostanut wasabimajoneesia joskus hävikkikaupasta ja oli hyvää jossain täytetyn leivän välissä. Ja nuo kastikkeet sopivat mielestäni miltei mihin ruokaan vain, vaikkei salaatteja söisikään.
Ei osaa käyttää? Pitäiskö sitä saatana olla valmiiksi kootut annoksetkin, jotta köyhät eivät vaan joutuisi itse näkemään yhtään vaivaa?
Joku vanhus varmaan tollasia ikinä nähnytkään.
Hyi hitto, minä en tuommoisia mönjiä kuten salaatinkastikkeita syö. Syön vain hedelmiä, vihanneksia, kasviksia, kalaa, kanaa, maitotuotteita ja täysjyvätuotteita. Ei tehdasruokaa ja vielä vähemmän kemiallisia turhia myrkkylitkuja. Olen eläkeläinen, eikä wasabit ja muut uudet lisäaineet ja ruoat ole tuttuja eikä tule olemaankaan. Haluan syödä monipuolisesti ja terveellisesti.
Guacamole, wasabi ja hot sauce olisi just sellaista mitä itse käyttäisin. Vaikka eipä noista kyllä nälkä lähde.
Vanhat liharuoat ja rumat rehut voi kuumentaen, 80 astetta, maustaen tehdä maistuviksi, jos on selkeä nälkä.
Lehtori yliopistossa neuvoi näin.
Kyllä ainakin Turussa A-killan jonossa on saanut vaihtaa tuotteita,tiedän koska olen kasseja ollut jakamassa,ihan vapaaehtoisesti ja ilman palkkaa!
Kauppaan sitten vaan, mitä kellään kuuluu mitä syöt oma valintasi!
Ruokajakelun järjestäjät eivät yleensä tienaa yhtään mitään siitä. Esimerkiksi seurakunta, johon itsekin kuulun, tekee tätä täysin ilmaiseksi. Ei mikään instanssi maksa tästä seurakunnalle, vaan kaikki toiminta perustuu talkootyöhön ja lahjoituksiin. Meillä tarjoillaan kerran kuussa ruokailu 150-200 henkilölle ja jaetaan ruokakassi. Seurakunta (ei olla ev.lut.) maksaa nämä. Mitään avustuksia ei meidän seurakunnalle makseta tästä.
Hävettää teidän, helvetin yksinkertaisten ihmisten, kirjoitukset ynnä ajatukset. Ihan totta, noinko paljon elämää olette nähneet ja ympärillenne katsoneet. Kysykääpä kauppaneidiltä kassalla, mitä vanhukset tai monilapsiset "vähempi varhaiset" perheet ostavat. Kun olette kysyneet ja vastauksen saaneet niin istukaapa miettimään, mitä hyvään tarkoitukseen tarkoitetuissa lahjoitus pusseissa olisi hyvä olla. Ihmettelen myös, miksi jonoissa seisoskelevat myös ne joilla olisi kyllä varaa ostaa kaupastakin ja silloin saisi juuri sitä mitä haluaakin.
Auttaminen on hyvä asia, mutta lahjoittajan ns utopistiset esim wasabitahnat voitaisiin laittaa erikseen johonkin esille ja ne jotka niistä hyötyvät saisivat niitä ottaa, tarvitseeko niitä joka kassiin laittaa.
Kierrätys kunniaan, mutta ei ne wasabit ja hot kastikkeet tuolla tavalla kierräty mutta kuin roskiksiin.
Voisiko näitä asioita edes yrittää miettiä toisella tavalla.
Niin tuttavapariskunta on ylijäämäruuan jakelussa. Kun kävivät kylässä kertoivat, että lähtevät kaupalle aamulla klo 8. Käyvät myös leipomossa ja joissain pienempiä tavaraeriä antavissa liikkeissä. Menevät jakelutilaan ja tarkastavat annetut tuotteet, etteivät ole pilalla. Vain vielä syötävät tavara kelpaa. Jakelevat tasan annetut tuotteet ja ovat mukana jakelussa. Pystyvät antamaan ohjeita, kuinka tehdä ruokaa annetuista aineista. Työpäivä loppuu myöhään iltapäivällä. Seuraavana päivänä sama uudestaan. Kunnioitan tätä pariskuntaa, jotka ovat lähemmäs 75-vuotiaita. Ei tulisi mieleenikään arvostella heidän tekemää työtä. Itse olen huomattavasti nuorempi, mutten pystyisi vastaavaan enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus tuntuu, että meillä Suomessa on niin vallalla "mulla on oikeus", ettei edes eroteta, koska joku käyttää omaa aikaansa ja rahaansa auttaakseen näitä kiittämättömiä. Aletaan sanomaan, että pitää olla valmisruokia, lahjakorttia ja sitä ja tätä. Hävetkää !!!
Toki on toimintaa hyvä kehittää, mutta lähes aina ne resurssit ovat todella rajallisia.
Niin, ne auttaa niitä toimijoita jotka haluaa päästä eroon hävikkiruuasta. Jos oikeasti olisi tarkoitus auttaa köyhiä, kartoitettaisiin mitä he tarvitsevat ja jotkut tahot lahjoittaisivat niitä tuotteita. Mutta en onnistu tässä ahneiden ja ilkeiden maassa.
Kaupat voivat hävikkiruokansa heittää suoraan roskikseen. He pääsevät siten eroon ylimääräisestä. Mutta tarkoitus on, ettei ruokaa mene hukkaan, vaan sen saa ne köyhät, jotta heillä olisi vähän helpompaa.
Sinäkin odotat, että joku (niin, kuka?) lahjoittaisi jotain, mikä aiheuttaisi hänelle paljon suurempia taloudellisia menetyksiä kuin hävikkiruuan antaminen. Ja jos näin ei tee, on ahne ja ilkeä.
Mielestäni se ahne ja ilkeä on se joka vaatii toiselta lisää, lisää, mulle, mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus tuntuu, että meillä Suomessa on niin vallalla "mulla on oikeus", ettei edes eroteta, koska joku käyttää omaa aikaansa ja rahaansa auttaakseen näitä kiittämättömiä. Aletaan sanomaan, että pitää olla valmisruokia, lahjakorttia ja sitä ja tätä. Hävetkää !!!
Toki on toimintaa hyvä kehittää, mutta lähes aina ne resurssit ovat todella rajallisia.
Niin, ne auttaa niitä toimijoita jotka haluaa päästä eroon hävikkiruuasta. Jos oikeasti olisi tarkoitus auttaa köyhiä, kartoitettaisiin mitä he tarvitsevat ja jotkut tahot lahjoittaisivat niitä tuotteita. Mutta en onnistu tässä ahneiden ja ilkeiden maassa.
Ahne on ihminen, joka ei kelp
No sitten pappa ei mene ruuanjakojonoon, vaan hankkii ruokansa vaikka ihan eläkkeellään. Ongelma ratkaistu.
Pappa ja muut voisivat myös ymmärtää, miten rahanjako toimii. Siellä jaetaan YLIJÄÄMÄRUOKAA, se voi siis olla ihan mitä tahansa.
Se joka kävi siitä kassista ottamassa niin otti varmaan parhaat päältä.
Kaupat mielummin näyttävät myyvän laputettuina tavarat kun antavan ruokajakeluihin joita ei edes ole kun suurimmissa kaupungeissa.Pienistä kaupoista ei tunnu löytyvän kuivattuja herneitä eikä oikein perus makarooneja juurekset ja vihannekset kun niin hintavia ettei työttömän rahat riitä maksalaatikkoa kalapuikkoja vaihtelevasti siinä tämän viikon menu
Vierailija kirjoitti:
Kaupat mielummin näyttävät myyvän laputettuina tavarat kun antavan ruokajakeluihin joita ei edes ole kun suurimmissa kaupungeissa.Pienistä kaupoista ei tunnu löytyvän kuivattuja herneitä eikä oikein perus makarooneja juurekset ja vihannekset kun niin hintavia ettei työttömän rahat riitä maksalaatikkoa kalapuikkoja vaihtelevasti siinä tämän viikon menu
Kuulehan, ruuanjakoja on kaikissa niissä paikoissa, mistä löytyy aktiivisia ihmisiä. Itse asun parin tuhannen ihmisen maalaiskunnassa ja meilläkin on ruuanjako 2 x vk.
Kiitos tästä keskustelusta.
Olen pienellä eläkkeellä kituuttava sairas eläkeläinen. Minusta ei enää ole vapaaehtoistyöhön ruuanjakeluun, siksi olen silloin tällöin laittanut rahaa tai ostanut tuotteita (säilykkeitä, lihatuotteita) jakeluun. Koska en halua olla ilkeä enkä ahne, lopetan sen tästä päivästä alkaen kokonaan ja pidän roponi itselläni.
Osa kommentoijista ei taida edes tietää, mitä wasabi on. 😁 Sitä ei kyllä tasan kukaan syö nälkään.