Kävin auttamassa yhtä sukulaispappaa ja kerron mitä hän oli saanut ruokajakelusta
Tämä ei siis todelllakaan ole pro vo vaikka nyt tähän av:n tapaan tulee joku sellaista väittämään. Harmittaa, etten ottanut kuvaa.
- Guagamolea
- Tortilla sauce hot
- jotain kakun koristeita, lisää vain vesi niin saat puristaa joku Dr. Oekter tms. en niin tarkkaan katsonut
- wasabia lasipullossa, en edes tiennyt että tällaista on
- salaattikastikkeita pari erilaista (hän syö salaattia ja ostaa kaupasta valmissalaatteja, mutta heittää niissä mukana tulevat kastikkeet aina pois).
Mitäpä luulette papparaisen, yksin elävä, vähän sellainen reppana peräkammarin poikamies, joka osaa jopa keittää makaronit ja lämmittää vettä, tekevän näistä? Siinä oli ollut jotain muutakin, mutta yksi naapuri, ihan hyvätuloinen oli käynyt läpi mitä itse käyttää ja ottanut, antanut tilalle jotain leipää ja juustoa mitä pappa osaa käyttää.
Miksi kerron tämän on se, että noista pitäisi todellakin saada jättää pois ne, mitä ei itse tarvitse koska joku muu voisi ottaa, menee turhaan roskiin nämä. En minäkään noita tarvitse joten en ottanut. Kerran hän oli saanut munakoisoa ja syönyt sitä raakana, kun ei tiennyt mikä se on. Oli siinä ollut ihan hyviäkin tuotteita, kuten rinkeleitä ja paahtoleipää ja ne menivät käyttöön. Oli tuossa muutakin kaapissa, mutta en enää muista muita.
Kommentit (246)
Kerran hain syksyllä työttömien ruokakassijakelusta. Meitä oli n. 30. Pääosin vanhoja suomalaisukkoja, muutama ulkomaalainen. Kassit oli jaettu valmiiksi, omassa kassissa ei ollut mitään syötäväksi kelpaavaa. Naurettavaa toimintaa, kuskataan pilaantumassa olevia ruokia edes takaisin-sitten lopulta kodin roskikseen. Parasta olisi että kaupat myy ilta-alessa! Omassa kassissa oli mm. pari pussia vanhaa leipää-maistuivat vanhalta! roskiin meni. Päiväysvanhaa, 3 päivää, graavikalaa- haisi-roskiin. Kilon purkki keinomakeutetttua päiväysvanhaa vaniljanmakuista Skyr-roskiin. Ei muuta siis. Lisäksi siellä jaettiin maanantaina viikonlopulta ravintolasta yli jäänyttä perunaviipaletta (olikohan pakasteesta sulanutta tai sellaista liemessä ollutta) näytti ihan limaiselta-en ottanut, Peruna nyt on muutenkin halpaa.
Aiemmin kun jakoivat niitä EU-avustuksia, ihmiset hamstrasi kaapit täyteen. Ei siis menneet kulutukseen vaan hampstraukseen.
Onko poikamies jo kolmannessa polvessa?
Vierailija kirjoitti:
Ruokajakelun idea on että ruokajakelun järjestäjä tienaa tuhansia euroja kk ja avustettavat saa halpaa huonoa ruokaa. Siinä on ruokajakelun bisnes idea eikä mikään laki vahdi sitä.
Ruotsissa taivaisiin kehuttu Vid din sida .Niillä oli niin kalliit nahkasohvat ja muut kalusteet että mies joka sinne meni sanoi, että ei uskaltanut istua niille uusille sohville.
Itsellä oli ruokabisnes ja kun suljin sen soitin ja sanoin että oisi vaikka huru mycket ruokaa ja säilykkeitä yli.Ei täällä ole paikkaa missä säilyttää, sanoi vastaaja.
Että on se merkillistä että näin huonosti hoidetaan , eikö se vanha mies ois voinut saada vaikka hernekeitto ym purkkiruokaa.
Ja sinä joka ilmeisesti olit mukana.Eikö sinulla ollut suuta aukaista ja sanoa että oisko muuta tarjolla vanhalle miehelle?
Mä sain päiväysvanhan salaatinkastike kanisterin jolla on painoa 2,5kg. Asun yksin, ja syön kyllä salaattia silloin kun sitä on varaa ostaa, mutta 2,5kg on aika suuri määrä käyttää kastiketta. Laitan sitä nyt sitten leivän päälle :D
Kuulemma jossain ruokajakelussa annettiin kaikille koiranruokaa eikä yhtään kysytty että onko hänellä koiraa vai ei.
Jos ilmasiks saa niin ei saa valittaa. Mustakin ois kiva saada ilmasiks. Heittäsin sitte pois ne mitä en käytä.
Eiköhän noita kaikkia kastikkeita voi käyttää keitetyn makaronin kanssa tai leivän päällä. Olisiko papparaisen aika vihdoin opetella tai jonkun opetettava taloustaitoja. Jos ei kykene, niin tarvitsee apua joka tapauksessa muutenkin kuin tässä asiassa.
Muuten ymmärrän kyllä, että ei kannata antaa väkisin jotain, mikä menee kuitenkin roskiin.
Meidän kylällä ylijäämäruoan jakelua hoiti koulun keittiö. Keittiön emäntä vihaa itseään köyhempiä yli kaiken ja keksi huhun että ruokajakelun asiakkaat myyvät huumeita koululaisille hakiessaan ruokia oppituntien aikaan. Ruokajakelu piti lopettaa - kiitos tämän yhden valopään.
Olen vapaaehtoisena seurakunnan ruokajakelussa. Meillä tehdään niin että maustekastikkeet, mausteet, kakkukoristeet, pesuaineet, sekä kissanhiekat, eläintenruuat ym." Erikoiset" jutut laitetaan erilliselle pöydälle, josta asiakkaat saavat ottaa halutessaan mitä tarvitsevat. Kun kaikki eivät leivo eikö kaikilla ole lemmikkejä.
Meillä varsinaisissa ruokakasseissa on aina leipää sekä pullaa/kakkua, einesruokaa, lihoja, sekä paikallisten koulujen ylijäämäruokaa annosrasioissa, joista syö tyyliin kaksi kertaa, esim. kanaa ja riisiä. Lisäksi on vaihtelevasti hedelmiä, esim. banaaneja ja kuivatuotteita, esim.kolhiintuneita säilyketölkkejä. Mutta onhan tässä vielä kehitettävää: välillä kaupasta tulee isoja täytekakkuja, voi olla 10-12 hlö pakastettu kakku, ja suurin osa kävijöistä on yksinasuvia. On käynyt mielessä jakaa kakku rasioihin, ja rasia per kassi/asiakas. Mutta siinä on ongelmana kaikki allergiat... kun sitten ei ole kakun tuoteselostetta niissä rasioissa.
Tyhmät eivät tajua elintarvikkeiden merkintöjä.
On eri asia, lukeeko pakkauksessa:
- viimeinen käyttöpäivä
- vaiko PARASTA ENNEN
Suomessa on erittäin tiukka elintarvike lainsäädäntö. Ollaan ruokamyrkysten ja vatsatautien suhteen ruuasta, TODELLA ENNAKOIVIA.
Todellisuudessa myös niitä elintarvikkeita, joissa on merkitty se viimeinen käyttöpäivä, voi surutta syödä pari kolme päivää päiväyksen jälkeen.
Ilman mitään seurauksia. Vain kalan ja lihan suhteen kannattaa olla varovainen, ja niiden vanhentumisen tuntee jo hajusta ja usein ulkonäöstä.
Tuotteet, joissa lukee parasta ennen, ovat käytettävissä, jopa lähes puolivuotta / vuosi, päiväyksen jälkeen.
Nämä jutut on todettu testauksilla.
Leipä on täysin käyttökelvotonta vasta sitten, jos se on homeessa.
Vanhahkoa leipää voi paahtaa paahtumessa, lämmittää ja tehdä voileipiä uunissa, tai paistaa pannulla.
Myös leivän SÄILYTTÄMISESSÄ on oltava tarkka. Milloinkaan leipää ei tule säilyttää jääkaapissa. Eikä missään, missä se joutuu kosteuden kanssa tekemisiin.
Sellaista se on. Tarvitsijoita on paljon ja kaupat tehostaneet toimintaansa hävikin pienentämiseksi.
Vaihtelee mitä on jaettavaa. Enemmän juuri kaikkia erikoisia tuotteita, jotka ei ilmeisesti ole käynyt kaupaksi. Vegejuttuja on tullut paljon, erilaisia majoneeseja ja valmiskastikkeita sekä karkkeja ja muita herkkuja.
Harvemmin mitään järkevää syötävää tai oikeaa ruokaa. Joskus tulee, minkä takia kannattaa käydä.
Ei ole poikamies kolmannessa polvessa. Jos hänen aikanaan olisi jaettu diagnooseja, jonkin adhd-diagnoosin olisi saanut. Hän on kuulemani mukaan vammautunut synnytyksessä, ei ole kehitysvammainen, mutta vaikea keskittyä, tavarat hukassa ja toinen käsi ei toimi. Hän oli nuorena jonkin aikaa töissä, joku 30-40 välillä sai eläkepäätöksen, en tarkkaan tiedä kun olin itse silloin niin nuori. Äitini auttoi häntä ja auttaminen periytyi minulle. Kyllä hän on paljon oppinut, ei se makaroninkaan keitto joku aika sitten onnistunut, ei osannut pestä pyykkejäkään takavuosina, minkä nyt osaa kun pistettiin tekemään itse. Ts. vanhemmat passasivat. Ap.
Jaettaisiin ruokakassien sijasta ruokalahjakortteja, joilla saisi itse käydä valikoimassa punalaputettuja tuotteita kaupasta oman makunsa mukaan ja hävikkikin vähenisi entisestään kaupoissa.
Yksi tuntemani todella vähävarainen (myös sos.toimen asiakas) sai joulun alla seurakunnalta diakonin tuomana ruokakassin jossa oli kahvipaketti, paketti kaakaojauhetta, paketti teetä, paketti puurohiutaleita, kilo puuroriisiä, näkkileipää, hapankorppuja, hernekeittotölkki, lihapullakastiketölkki, pari tölkkiä tonnikalaa, pari pussia makaronia, Italianpatapussi, perunamuusijauhepakkaus, tölkit ananasrenkaita ja hedelmäcocktailia, suklaakeksejä, suklaalevy ja pussi pähkinäsekoitusta. Sanoisin että varsin hyvä sisältö josta riittää syötävää useammaksi kerraksi.
olisiko enemmän hyötyä oikeast vanhan kunnon soppakeittiöistä/päiväkeskuksista josta saisi aamupuuroa ja lounaalla keittoa, ruokajakelusta saisi sitten vaikka näkkäriä, säilykkeitä tms. Näissä tietty olisi kanssa vaarana että joku elämäntapapihi menisi syömään vaikkei sitä tarvitsisikaan. Voiskohan nämä toimia yhteistyössä kirkonkanssa/näitä on kuitenkin vähän joka kulmalla eikä arkisin ole tilat täynnä. Totuus kun on että kaikille ei näitä rahana voi jakaa, mutta mikä voisi olla hyvä keskitie ettei ne pelkällä riisilläkään elää.
Diakonin eväät: oletko maistanut purkkilihapullia-minä olen-ei kelpaa koirallekaan. Ostapa heti huomenna ja testaa. HIrveitä ovat. Makaronit,puurohiutaleet,puuroriisi,hernekeittö ei paljon maksa kaupassakaan. En kehtaisi lahjaksi antaa. Italianpatavalmissekoitus ja perunamuusijauhe ovat ihan kauhujuttuja-kokeile. Siinä menee aikaa ja vaivaa kun niitä valmistaa suoraan roskikseen-koettu on.
Vierailija kirjoitti:
Diakonin eväät: oletko maistanut purkkilihapullia-minä olen-ei kelpaa koirallekaan. Ostapa heti huomenna ja testaa. HIrveitä ovat. Makaronit,puurohiutaleet,puuroriisi,hernekeittö ei paljon maksa kaupassakaan. En kehtaisi lahjaksi antaa. Italianpatavalmissekoitus ja perunamuusijauhe ovat ihan kauhujuttuja-kokeile. Siinä menee aikaa ja vaivaa kun niitä valmistaa suoraan roskikseen-koettu on.
Tämä kassin saanut ihminen on aivoinfarktipotilas, jolla elämänhallinta luisui alamäkeen sairastumisen ja alkoholiongelman myötä. Hänellä on edunvalvonta, varallisuus puhdas 0 ja rahaa ei todella ole yhtään ylimääräistä kun kaikki liikenevä menee ulosottoon. Ei ole varaa parturiin, ateriapalveluun eikä siivoojaan, kotihoito käy 0-maksupäätöksellä. Luuletko tosiaan ettei lihapullakastiketölkki ole hänelle mieluisa, toisin kuin sinun kaltaisellesi kermaperseelle.
Vierailija kirjoitti:
Niin kait jos on varaa valita. Jos on nälkä, ja vaihtoehdot haussa niin voivat oikeasti olla ihan maukkaitakin. Ainakin nälkä lähtee ja yks päivä taas eteenpäin.
Ruokajakelun idea on että ruokajakelun järjestäjä tienaa tuhansia euroja kk ja avustettavat saa halpaa huonoa ruokaa. Siinä on ruokajakelun bisnes idea eikä mikään laki vahdi sitä.