Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko kaksiossa sähkönkulutus kk ?

Vierailija
29.12.2023 |

Onko sauna, sähkölämmitys, lämminvesivaraaja ?

Ite asun kerrostalossa jossa suora sähkölämmitys. Kyllä, näitäkin on.. jos joku tulee väittää muuta. Mulla lämpö on siinä 20 asteen paikkeilla, kylppärin lattialämmitys 25. Sauna lämpiää noin kerran viikossa ja oma vesivaraaja. Näin talvella kulutus reippaasti tuplaantuu, noin 700-900 kwh kuukaudessa. Tuntuu todella suurelta.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap puhuu puhdasta paskaa.

Kerrostaloissa on kaukolämpö, tai öljy tai nykyisin myös maalämpö.

Erittäin, erittäin, siis korostan ERITTÄIN harvoin kerrostaloissa on suora söhkölämmitys.

Aloitus on keksitty tarina.

Et sitten ole asunut vuokrakaksiossa jossa pattereissa tiettyyn lämpötilaan lukittu termostaatti, jolloin pakosta lämmität sitten sähköllä itse kokonaan koska se termostaatti sulkee vesikierron sitä mukaa kuin sähköpatteri nostaa lämpöä.

Vierailija
42/63 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alle 40 m okt, puut ja ilmalämpöpumppu lämmityksenä. Kesäisin sähkönkulutus 80-100 kWh/kk, talvisin 200-300 kWh/kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei mene noin paljon sähköä kuukaudessa 135 neliöisessä omakotitalossa. Sauna tosin lämpiää puilla.

Vierailija
44/63 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 kWh kk 38 neliötä

Vierailija
45/63 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jääkaappi-pakastin (uusi) on käytössä, ei suinkaan kuluta sähköä merkittävästi. Kokonaiskulutus on tuo, 50 m2, yksi asukas.

Vierailija
46/63 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jääkaappi-pakastin (uusi) on käytössä, ei suinkaan kuluta sähköä merkittävästi. Kokonaiskulutus on tuo, 50 m2, yksi asukas.

Tämä siis tuolle tietäjälle, jonka käsitys on, että kylmälaite kuluttaa 55 kWh/kk.

Vierailija
47/63 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivarikolmio, sähkölämmitys, vesivaraaja ja sauna. Lämmitys suurimmaksi osaksi ilmalämpöpumpulla. Kylppärissä lattialämmitys, pidän suurin piirtein saman lämpöisenä kuin muun asunnon eli 20-22 astetta. Saunon kerran viikossa. Kulutus samaa tasoa kuin aloittajalla. 

Vierailija
48/63 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämminvesivaraaja vie käsittääkseni aika paljon sähköä. Meillä säästyy iso summa kun varaajaa ei ole. Aiemmassa asunnossa säädettiin varaajaa vähän viileämmälle koska ei ollut tarpeen että se posottaa täysillä ... ja sitä aiemmassa varaaja lämpeni yösähköllä. 

Vierailija
49/63 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkönkulutuksen seuraaminen on aika mielenkiintoista. Kun näkee että klo 10, 14 ja 18 on ollut iso piikki ja muistaa että klo 10 laitettiin uuni päälle, klo 14 pesukone ja klo 18 auto lohkolämmitykseen. Kaikelle löytyy selitys.

Vierailija
50/63 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan liikaa, muuta yksiöön heti. Ajattele nyt vähän ilmastoa. Ylimääräiset rahat voit sitten laittaa sotalapsille ja eläintensuojeluun. Miksi pitää ehdoin tahdoin kerskakuluttaa, kun keinot ja tiedot on. Halu vaan puuttuu.

Vierailija
51/63 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vuosikulutus noi 900kWH. Yksin asun. 42 neliötä. Tytär usein kyllä kylässä. En lämmitä sähkösaunaa. Lämmitys kuuluu vuokraan. 

Vierailija
52/63 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut kerrostalokaksiossa jossa keskuslämmitys liki 17 vuotta ja kertaakaan vuotuinen sähkönkulutus ei ole mennyt yli 1 000 kWh:n - eli laskekaapa siitä.

Vierailija
53/63 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä siis tuolle tietäjälle, jonka käsitys on, että kylmälaite kuluttaa 55 kWh/kk.

Jos on suora sähkölämmitys niin keittiön kylmälaitteiden  sähkönkulutus on muutenkin talvella melko yhdentekevä koska sen minkä jääkaapin/pakastimen kulutuksessa säästät joudut sitten sähköpattereilla lämmittämään. Kesällä tietysti sitten päinvastoin eli mitä vähemmän muut sähkölaitteet kuluttaa, sitä vähemmän pitää ilpillä viilentää.

Vierailija
54/63 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa taloyhtiössä naapurilla kaksio, kulutus 100kwh/kk, asuu yksin.

Asun myös yksin yksiössä, kulutus 30kwh/kk.

Keskuslämmitys, ei saunaa, eikä kylppärissä säädettävää lattialämmitystä. Veden töpselit irti aina jos en tule käyttämään jotain laitetta lähipäivinä. Lepotilassakin kuluttaa vähän sähköä.

Vierailija
55/63 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksio rivarissa asun. Sähkölämmitys on ja lämminvesivaraaja.

Kesällä sähkö maksaa jonkun 50e/kk ja talvella lämmityskaudella 100-150 euroa kuukaudessa. 

Sähköä en säästele yhtään ja saunon varmaan 3 kertaa viikossa keskimäärin. 

Soppari on 10snt/kwh ja siirto.

Vertailuksi, minulla uudehko rivarin päätykolmio 77 m2, kaukolämpö, vastike 267 €/kk, sis. lämmön, veden ja kaiken muun. Sähkö, kulutus 15-20 €/2 kk, siirto n. 50 €/2kk. Sähkösauna on, mutta en tykkää saunoa. Hirmun lämmintä on, nytkin päällä vain pikkarit ja hihaton yöpaituli. Kulutusta en muista kun en sitä koskaan katso. 

Vierailija
56/63 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla OLI alle 100 kwh/kk, mutta just huomasin yllätykseksi että kun huoltomies kävi vaihtamassa iv-koneen suodattimen, hän oli ilman minulle kertomista säätänyt sitä tehonappulaa niin että kulutus ollut nyt 400 kwh/kk luokkaa!?! Ei siis sähkölämmitystä vaan joku kaukolämpö tms. mulla. 

Vierailija
57/63 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 m2, yksi asukas, kaukolämpö, 52-59 kWh/ kk

Vierailija
58/63 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis sähköpatterit vai?

Mulla on kaksio, jossa ilp:llä peruslämpö (nyt -16 ja hyvin lämmittää) ja ensi viikolla varmaan tarvitaan myös kattolämmittimistä lisää. Tän kuun kulutus n. 700 kWh ja kesäsin 300. Eihän tollanen ole paljon, kun meneehän sitä; lämmitys, vesivaraaja, suihkun&saunan lattialämpö, vessan patteri, koneellinen iv, kodinkoneet ym.

Vierailija
59/63 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis sähköpatterit vai?

Mulla on kaksio, jossa ilp:llä peruslämpö (nyt -16 ja hyvin lämmittää) ja ensi viikolla varmaan tarvitaan myös kattolämmittimistä lisää. Tän kuun kulutus n. 700 kWh ja kesäsin 300. Eihän tollanen ole paljon, kun meneehän sitä; lämmitys, vesivaraaja, suihkun&saunan lattialämpö, vessan patteri, koneellinen iv, kodinkoneet ym.

No voi v... tää piti tulla sen okt-asukin perään

Vierailija
60/63 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksio 53neliötä, keskuslämmitys eikä lattialämmitystä, mutta saunassa käyn 3krt/vko. Rivitalo ja 1,5höä (lapsi joka toinen vk). Kulutus 160-200 kWh/kk ollut jo vuoden ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän