Yks tuttu saanut joululahjoja meiltä esimerkiksi ja nyt se myy niitä facebookin osto ja myynti palstalla.
Saanut meiltä heseen lahjakortin, petivaatteita ja sen lapselle ostettiin pelejä ja se myy niitä nyt. Haukuin sen alinpaan helvettiin ja kirjoitin siihen kommentti kenttään myös että toivon ettei kukaan ostaisi niitä. Pistin myös oman ilmoituksen jossa sen henkilön nimi ettei kukaan osta niitä lahjoja jotka annettu meiltä. Ikinä emme osta enää mitään lahjoja.
Kommentit (62)
Todella harmillista, että joku voi käyttää tosia näin törkeesti hyväkseen. Te olette tehneet hyvän työ lahjoittaessanne nämä tavarat, olette sydämellisiä. Sitten tulee tällänen typeryys jonka joku tekee... ymmärrän, että se saa ajattelemaan ei enää ikinä mitään lahjoituksia...kaikki eivät kuitenkaan tee näin kun tämä henkilö. Joku toinen olisi varmasti ollut todella kiitollinen antamastanne lahjoituksesta.
Taivaan isän siunausta teille. Hyvää tulevaa Uutta Vuotta.
T. Tuula
Vierailija kirjoitti:
Todella harmillista, että joku voi käyttää tosia näin törkeesti hyväkseen. Te olette tehneet hyvän työ lahjoittaessanne nämä tavarat, olette sydämellisiä. Sitten tulee tällänen typeryys jonka joku tekee... ymmärrän, että se saa ajattelemaan ei enää ikinä mitään lahjoituksia...kaikki eivät kuitenkaan tee näin kun tämä henkilö. Joku toinen olisi varmasti ollut todella kiitollinen antamastanne lahjoituksesta.
T. Tuula
Peti vaatteita tutulle? Ei ole kovin fiksua eikä tyylikästä, ei. Miten voisi semmoisia antaa yleensäkään ja jos ei tiedä toisen makua, kirjavaa suurilla kuvioilla vai tosi kirjavaa pikkusyhryä vai yksivärisiä vai moniväristä ja minkä väristä. Onko tarvetta uusille peti vaatteille, niitäkin tarvitaan vain rajattu määrä. Samoin lelut, oliko tarvetta ja ikätasolle sopivaa? Ei todellakaan pidä ostaa mitään lahjoja perheeseen kuulumattomille, kukka ja ehkä suklaarasia on ok. Eipä juuri muuta ylläriä tarvita joulunakaan, peti vaatteet on jo noloa.
Etkö sä antanut niitä hänelle omiksi ap?
Ei kellään ole velvollisuutta mennä syömään roskaruokaa siksi, että saa lahjakortin Heseen.
Kellään ei ole velvollisuutta käyttää tai varastoida kotiinsa mitään kenenkään antamaa tavaraa mitä ei itse halua.
Sen verran kannattaa olla itsetuntoa, että tekee omat päätöksensä tavaran, rahan ja ruoan suhteen - oli köyhä tai kipeä tai mitä tahansa.
Kuka ylipäänsä ostaa enää lahjoja ja varsinkin tuttaville? Yksi lahja perheenjäsenelle riittää.
Olisit kysyt mitä tarvitsee tai antanut lahjakortin ruokakauppaan tai ihan rahaa . Jotenkin paistaa sun itsekeskeisyys ja , että tuttavasi pitäisi olla kiitollisuuden velassa sinulle. Annetulla lahjalla jokainen voi tehdä mitä haluaa .
Niinpä. Rahalahja on hyvä saa ostaa mitä haluaa.
Entäpä jos näiden tavaroiden saaja olisi pitänyt ne, haudannut vaikka kaapin perälle, vienyt keräykseen tai hankkiutunut niistä salaa eroon vaikka myymällä myöhemmin. Olisitko lahjoittaja vienyt ensi jouluna taas säkillisen tavaraa luullen tekevänsä oikein hyvänkin lahjoituksen. Nyt on tavarakierre lopetettu, vaikka ei kovinkaan tyylikkäästi. Olisihan ne voinut antaa heti takaisin, kiitos paljon mutta me ei tarvita näitä, anna jollekin tarvitsevalle- tähän tyyliin kiitellen.
Neuvon, että lopettakaa joutavat lahjojen ostamiset ja antamiset. Niin on meillä tehty siitä on saatu iso helpotus.
Itse kuulostelin ennen joulua mitä läheiset tarvitsee ja ostin sen perusteella lahjan. Mutta minulle on aivan sama mitä niillä tekevät, jos eivät tykkää niin antaa vaikka naapurille.
Kerrotko miten tuttava käyttää hyväksi? Onko pyytänyt näitä lahjoja vai ? En ymmärrä ? Asia onkin toisin päin lahjan antaja käyttää hädässä olevaa tuttava hyväksi saadakseen mainetta hyväntekijänä?!
Nimenomaan siks myy kun on köyhä! Mä en ainakaan tee petivaatteilla mitään jos on vaikka joku lasku maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Kuka ylipäänsä ostaa enää lahjoja ja varsinkin tuttaville? Yksi lahja perheenjäsenelle riittää.
Eikö ystävää ole ?
Vierailija kirjoitti:
T. Tuula
Ei ollut kyse "lahjoituksesta", vaan joululahjan antamisesta tutulle.
Kaksi eri asiaa.
Miksi on alettu sotkemaan keskenään nämä asiat? Tässäkin ketjussa jo muutama kirjoittaa lahjoituksesta, vaikka aloituksesta käy ilmi ihan muuta.
Mitä tulee joululahjan antamiseen tutulle, niin ihmettelen todella kuka antaa 80 euron petivaatteita, pelejä lapselle, ym.? Itse en antaisi TUTULLE (käsittäen koko perhe) kuin kahvipaketin ja makeisia tai kukan, koska todennäköisesti tämä ei ole kovin läheinen henkilö, esim. naapuri tai jossain kerhossa/liikuntaharrastuksessa kohdattu ja pidetty yhteyttä satunnaisesti.
Jos taas kyse olisi ystävästä, niin jotain henkilökohtaisempaa, ehkä, riippuu siitä mitä olemme sopineet lahjoista.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Sopii ihmetellä kun oli juttua kuinka vaihtorumba lahjoista on alkanut joulun jälkeen. Miksi ihmeessä annetaan lahjoja, jotka eivät sovi jostain syystä. Ei miellyttä väri , materiaali ym.... hullujen hommaa täysin. Meillä ei onneksi ole ongelmaa kun ei olla ostettu ei annettu / saatu lahjoja vuosikausiin.
Itse sanon että kiertoon vaan jos ei tarvi.
Tänä Joulun ei edes läheiset saaneet Suklaata..Ruuatkin hankittiin nyyttikestit periaatteella. Kaikilla silti sopuisa Joulu. 18
Harvoin vaate tai tavara lahja kysymättä ensin saajalta osuu mieleiseksi. Jos on pakko lahjoa niin lahjakortti johonkin järkevään tai syötävää/juotavaa tai muuta nopeasti "häviävää"
Näillä teoilla saatoit syyllistyä rikokseen eli kunnianloukkaukseen
Vierailija kirjoitti:
No kai ne nyt sentään sen hesen lahjakortin itse käyttää ? Mitä väliä muutenkaan, jos joku myy lahjoja. Olen kuullut siitäkin että ostat jonkun lahjan jollekulle ja vuosien päästä saat sen lahjana takaisin.
Jos eivät syö roskaruokaa niin pitäisikö velvollisuudesta käyttää lahjakortti?
Jos ne eivät ole omaan makuun niin miksei voisi hankkiutua eroon. Se tuossa vähän särähtää että lapselle ostetut pelit, ehkä ne olisi voinut lapselle jättää, jos kiinnostaa vaikka myöhemmin.
Itse sain kierrätyslahjoja exältä, hänen äitinsä varmaan ostanut sukkia ja pyyhkeitä, jotka toi minulle. No eipä siinä, minulla onkin tarvetta molemmille.