Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten aiotte tukea opiskelevia lapsianne?

Vierailija
28.12.2023 |

Laskeskelin, että hallituksen leikkausten jäljiltä asumistuki ja opintoraha ei välttämättä kata yhteenlaskettuna edes opiskelijan vuokraa. Muusta elämisestä puhumattakaan.

Kovin isoa opintolainaakaan en haluaisi nuorelle.

Jos tekee osa-aikatyötä, asumistuki pienenee tulevaisuudessa paljon enemmän kuin nyt.

Säästättekö lapsille opiskelurahaa, maksatteko jotain menoja vai meinaatteko auttaa muilla tavoilla?

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole ketään opiskelijan tai tulevan opiskelijan vanhempia linjoilla?

Vierailija
2/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin maksaa samoja menoja, mitä maksan lapsen kotona asuessaankin, esim. puhelin, vakuutus jne. sekä käyttö/talousrahaa 100-200 kuukaudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en valitettavasti voi auttaa niin paljoa kuin haluisin, jouduin pitkälle sairaslomalle. Ehdin kuitenkin auttaa vuokravakuuden, YTHSn, ylioppilasliiton jäsenmaksut sekä annoin ruokarahaa ja junalippuihin koko syksyn. Tosi tiukille menee kun asumistuki pienenee. Kaikki tärkeä on onneksi asuntoon jo ostettu, huonekalut ja ruoanlaittovälineet.

Vierailija
4/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en valitettavasti voi auttaa niin paljoa kuin haluisin, jouduin pitkälle sairaslomalle. Ehdin kuitenkin auttaa vuokravakuuden, YTHSn, ylioppilasliiton jäsenmaksut sekä annoin ruokarahaa ja junalippuihin koko syksyn. Tosi tiukille menee kun asumistuki pienenee. Kaikki tärkeä on onneksi asuntoon jo ostettu, huonekalut ja ruoanlaittovälineet.

Puhelimen netteineen maksan myös ja vakuutukset.

Vierailija
5/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla kuin aiemminkin. Toisen vuoden lukiolainen saa 200e kuussa ja ensimmäisen vuoden amislainen 50e kuussa. Jos jatkavat yliopistoon, niin voisin siitäkin maksaa.

Vierailija
6/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ota lainaa, jää myös siihen liittyvä "ilmainen raha" saamatta. Jos siis valmistuu normaalisti.

Vierailija
7/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty tukemaan rahallisesti. Luotan kuitenkin että nuoreni pärjää. 

Vierailija
8/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi vasta lukiossa, mutta mietin, että ekana opiskeluvuotena hän voisi maksaa pakollisia ostoksiaan rinnakkaiskortilla mun laskuum. Saa nähdä. 

Vierailija
9/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonekalut ja vastaavat kodintarvikkeet. Ruokaa saa kotoa hakea niinkuin tarvitsee.

Vierailija
10/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson että on ruokarahat ja ostan ruokia 

Vierailija
11/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rupesin säästämään lapsille opiskelurahaa kun vanhempi oli tokaluokkalainen ja nuorempi viisivuotias. Oli ihan paras päätös minkä tein. Siinä vaiheessa, kun vanhempi oli jo opiskelemassa ja nuorempi oli lukion viimeisellä, minulta lähti työpaikka alta. Niillä rahoilla he pärjäsivät monta vuotta ilman opintolainaa.

Vierailija
12/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi asuu omistamassamme asunnossa pääkaupunkiseudulle. Vuokra peritään paperilla kelan maksimien mukaan ja asumistuen osuus palautetaan käteisenä lapsen käyttöön.

Vierailija
13/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin ilman lainaa kukaan opiskelee, ellei vanhemmat sitten ole valmiita kustantaa paljon lapsensa tarpeita.

Vierailija
14/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolaina on turvallinen ja hyvä ratkaisu 

Vierailija
15/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettamalla kantamaan itse elämästään vastuun eli 0 eurolla. Paras oppi ikinä, kun ei käytä säästöjään ja varojaan siten, että oletuksena on vanhempien kukkaro aina. 

Vierailija
16/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa vielä, ovatko meneviä j ännäpoikia- tai tyttöjä?

Vierailija
17/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettiin kaikille kaksio ja muuten tuettiin tarvittaessa. 

Vierailija
18/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelukaupungissa on meidän omistama huoneisto ja nuorella on oma työ ja tuemme häntä rahallisesti sekä on rinnakaisluottokortti. Opiskelee ulkomailla.

Vierailija
19/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö on vielä alle kolmevuotias, mutta osakkeita on hänelle kertynyt jo 20k€ edestä. Ehkä ostetaan kämppä opiskeluita varten, mutta varmasti pärjää omilla rahoillaankin opiskeluajan.

Vierailija
20/59 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minimieläkkeellä, joten kauheasti en pysty auttamaan. Joskus olen ostanut esim. hävikkiruokaa, nyt laitoin vähän erääseen pakolliseen laskuun, joka kyllä sapettaa kun on lasten isän tavallaan, muttei se saamarin paska pysty, joten opiskelevalle lapselle lankesi.

Lapsi on nytkin joululomalla töissä, mutta ei kiva jos voimat loppuu, kun muutenkin väsynyt.