Kamppailu tasapainohäiriön kanssa- kohtalotovereita?
7 vuotta sitten se alkoi ja heti perässä myös sydämen lisälyönnit. Kävin itse Virossa muutamalla kardiologilla sillä tk lääkäriltä en saanut apua eikä lähetettä kunnon tutkimuksiin. Lisälyönnit ovat rauhoittuneet mutta toi tasapainohäiriö piinaa edelleen.
Muutama viikko sitten olin Prismassa kun yhtäkkiä tunsin päässä paineen tunnetta ja tasapainon horjumista. Koskaan aiemmin ei ole ollut sellaista tilannetta että ihan tyhjästä tulee sellainen tunne että kohta taju lähtisi. Säikähdin kunnolla. Ja sitten kotiin ajaessa taas auton ratissa tuli päähän paineen tunne ja myös paniikki iski. Avasin ikkunat ja kylmä ilma paransi oloni. Ja nyt onkin niin, että kun pysähdyn nimenomaan risteykselle sitten tunnen miten päähän tulee taas paineen tunnetta ja adrenaliini alkaa virrata ja paniikki iskee. Mutta kun kukaan muu ajaa autoa niin ei ole mitään outoja oireita. En tiedä miten pärjään kun tammikuussa alkaa myös ammattikouluopinnot. Lääkärillä kävin mutta en saanut mitään apua, vain laboratorioon lähetteen. Niska-hartiaseudun lihakset ovat tosi kireät. Verenpaine on ollut kunnossa. Koko tämä tilanne on niin uuvuttava kun en tiedä mistä tarkalleen minun oireet johtuvat ja lääkäri vain sanoo, että minulla on asentohuimausta. En saanut edes pään magneettikuvausta ( kuka sitä tietää, onko mun aivoissa jotain tai ei ).
Kommentit (4)
No ootko kokeillut fysioterapeutin neuvomaa niska-hartiaseudun jumppaa ja venytyksiå kolme krtaa påivåssä vähintäån kuukauden ajan?
kun oireet on jatkuneet 7vuotta, voi todeta, että aivoissa ei ole mitään. Eikä sydämessäkään.
Ja siis vaikka alkusyy johtuu ihan siitä niskajumista niin tuosta saa helposti paniikkikohtauksen aikaiseksi kun alkaa turhaan pelätä jotain vakavaa. Tulee hyperventilaatiota säikähdyksestä jne.
Valmistauduin nuorena judokisoihin kun aloin tuntea askeleissani horjahtelua. Koko ajan tuntui että tasapaino oli kadoksissa. Samaan aikaan valmistauduin myös mustan vyön kokeeseen ja tuo kisasuoritus ja vyönoe olivat sidoksissa toisiinsa.
Horjahtelin kuin juopunut merimies mutta en ymmärtänyt mistä on kyse. Olin silloin armeijassa laskuvarjojääkärinä joten terveydenhuolto oli huippukantimissa ja valitin asiaa lääkärille. Kävi ilmi että kaulasuoneni olivat pingoittuneiden lihasten vuoksi menettäneet virtauskykyään- olin jännittänyt kaulaa liikaa laskuvarjohypyissä.
Meillä oli sellainen "lääkintämajuri" joka määräsi minua tekemään neljä kertaa päivässä 30 leuanvetoja JA riippumaan noiden leuanvetojen välissä tangossa, näin suoneni jälleen vetreytyisivät. Nuo suonet olivat lähes tukkeutuneet lihasten puristuksissa ja niiden verenkuljetuskapasiteetti oli vakavasti häiriintynyt- tasapainoelimeni eivät saaneet hapekasta verta ja tuon tasapainosäätelymekanismin häiriön myötä kehoni oli myös liian viileä, noiden oireiden uskottiin liittyvän toisiinsa!
Paranin sitten tuolla riiputushoidolla, sain sen mustan vyönkin ja voitin tuon judokisan ärhäkkällä kuristuksella kun riipuskelu tuotti ihan tajuttoman kovat vetovoimat käsiin.
Tuo hartiaseudun kireys todennäköisesti syynä. Mullakin tulee huimausta juuri siitä syystä helposti ajaessa. Lisälyöntejä on myös. Helpottaa kun tietää että vaiva johtuu ihan vain tuosta etkä oikeasti ole mitään sydäriä saamassa. Mutta kannattaa hoitaa tuo niska-hartiavaiva.