Kokemuksia Mirena-kierukasta?
Lääkäri on suositellut minulle Mirenaa anemian hoitoon, olen yli 40-v.synnyttänyt nainen.
Tiedän, suurin osa on tyytyväisiä, mutta tyytymättömien tarinat ovat kyllä sellaisia, että aloin perua ajatusta...:(
Jospa käyttäisin vaan Caprilonia jatkossakin eli menkkavuotoa hillitseviä tabletteja.
Kommentit (26)
Mulla oli tiputtelua ja kramppeja useita kuukausia ensimmäisen Mirenan asennuksen jälkeen. Kun sen kesti, pelkkää hyvää. Vuodot loppui kokonaan ja varma ehkäisy. Kun vaihdettiin uuteen, ei tullut mitään oireita, onneksi. Pelkäsin uusia kramppeja. Nyt mietityttää, uskallanko ottaa kolmannen. Syöpäriski kuitenkin kasvaa, mitä useamman vuoden käyttää putkeen. Ehkäisyn tarvetta kuitenkin on vielä kymmenisen vuotta.
Minulle asennettiin 2 viikkoa sitten ja edellen supistelee. Pelottaa lihominen ja hiustenlähtö.. endometrioosin hoitoon laitettiin
Aluksi oli tiputteluvuotoa, mutta kun se loppui, ei ole ollut sivuoireita. Nyt jo toinen Mirena käytössä.
Minulla oli aikanaan vaihtoehtoina joko sterilisaatio tai kierukka. Luin kauhukertomuksia sterilisaatiosta (sitä menetelmää ei enää käytetä, joka minulle olisi tehty), ja aloin epäilemään. Lääkäri ehdotti kierukkaa, ja otin sitten sen, koska sen voi aina ottaa pois, enkä ole kuullut, että kenellekään olisi jäänyt siitä ainakaan pitkäaikaisia jälkioireita enää poistamisen jälkeen.
Minä jännitin ihan älyttömästi ja sitten en edes huomannut, kun lääkäri pisti sen. Samana päivänä oli hetken kramppimaisia vatsakipuja muutaman kerran, mutta sen jälkeen ei mitään. Viikon verran tiputtelua ja sen jälkeen kuukautiset ovat olleet poissa 9 vuotta todella satunnaisia yhden päivän pari tippaa menkkoja lukuunottamatta. Ennen kierukkaa oli aivan järkyttävät menkat.
Vierailija kirjoitti:
Käytössä ollut sen 10 vuotta, minkäälaisia negatiivisia sivuoireita, kuukautiset poissa. Nyt kun on estrogeenihoito esivaihdevuosiin, niin Mirenasta saa tarvittavan keltarauhashormonin. Todellakin suosittelen.
Siis sulla on erikseen estrogeenihoito? Mulla on jo se ja gyne tuputtaa mirenaa. Olen ymmärtänyt, etten sitten enää tarvitsisi muuta.
Jos ei olekaan näin, en ymmärrä mikä järki mirenassa olisi. Eikä vakuuta, jos syöpäriski kohoaa.
asennettiin tänään toinen mirena ja nyt illalla aivan infernaalisia supistelukipuja. Ei ollut tällaisia ensimmäisen asennuksen jälkeen. En tiedä vaikuttiko tähän, että ennen kierukan asennusta gyne päätti tehdä hysteorsonografian, kun ultrassa paljastui ilmeisesti polyyppi ja siitä piti ottaa mitat ja kuvat mahollista jatkohoitoa varten. Mutta siis aivan järkyttävät kivut, asennus itsessään vain vihlaisi pari kertaa, mutta nämä kivut siis jotain ihan muuta. Jos olisin aamulla tiennyt, niin varmaan olisin kaksi kertaa miettinyt, että asennetaanko ollenkaan vai menenkö apteekin särkykääkehyllyn kautta kotiin.