Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia Mirena-kierukasta?

Vierailija
27.12.2023 |

Lääkäri on suositellut minulle Mirenaa anemian hoitoon, olen yli 40-v.synnyttänyt nainen. 

Tiedän, suurin osa on tyytyväisiä, mutta tyytymättömien tarinat ovat kyllä sellaisia, että aloin perua ajatusta...:(

Jospa käyttäisin vaan Caprilonia jatkossakin eli menkkavuotoa hillitseviä tabletteja. 

Kannattaako Mirena?

Vaihtoehdot

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oireet lievittivät"=Oireet lievittyivät

T:Ap

Vierailija
2/26 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta puuttuu vaihtoehto "kyllä, ei sivuoireita."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei....onko sulla ollut niinkin onnellinen tilanne?

Vierailija
4/26 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas mirena, ollut nyt 13vuotta siis käytössä. Ei kuukautisia. Alkuun jotain vatsan kipuilua ja tiputtelua. Samoin 5-6 vuoden kohdalla vähäistä tiputtelua.

Olen ollut todella tyytyväinen. Lääkäri suositteli pitämään tätä laittamaan uuden tarvittaessa, auttaa myös mahdollisiin vaihdevuosiin ja sisältää sitä jotain mitä tarvitaan lisäksi kuitenkin jos vaihdevuosiin tarvitaan joskus hormonihoitoa.

Ota särkylääke ennen laittoa niin ei muuta ku nippase.

Vierailija
5/26 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla Mirena ollut käytössä yli 10v.. vaihdevuosi oireita ei oo, oon 56 v. Lääkäri suositteli jatkamaan sillä. Menkkoja ei oo ollut melkeinpä kymmeneen vuoteen. Suosittelen. 

Vierailija
6/26 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmas mirena, ollut nyt 13vuotta siis käytössä. Ei kuukautisia. Alkuun jotain vatsan kipuilua ja tiputtelua. Samoin 5-6 vuoden kohdalla vähäistä tiputtelua.

Olen ollut todella tyytyväinen. Lääkäri suositteli pitämään tätä laittamaan uuden tarvittaessa, auttaa myös mahdollisiin vaihdevuosiin ja sisältää sitä jotain mitä tarvitaan lisäksi kuitenkin jos vaihdevuosiin tarvitaan joskus hormonihoitoa.

Ota särkylääke ennen laittoa niin ei muuta ku nippase.

En tiedä, joillakin ei ole asentaessa Buranatkaan auttaneet...

Vierailija
7/26 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan Mirenaa on pakko pitää, vaikkei olisikaan tyytyväinen? 

Vierailija
8/26 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirena ollut 3 vuotta. Ekan vuoden vuotoa joka päivä. Sitten sain estrogeenikuurin lisäksi, jonka jälkeen menkat ollut tyypillisesti kaksi kertaa kuussa. Vuoto on onneksi suht niukkaa. Anemian takia laitettiin. Toinen vaihtoehto on kohdun poisto. 

Vierailija
9/26 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas Mirena menossa, pitkälti yli kymmenen vuotta sitten laitettiin ensimmäinen. Menkat kokonaan poissa alusta alkaen mikä on ihan parasta. Uuden vaihdon myötä hetkellisesti iho-oireita (finnejä) mutta sekin rauhoittuu muutamassa kuukaudessa. Laittaminen tuntuu inhottavalle, lisäksi koko päivän kramppaa, verrattavissa koviin menkkakipuihin. Senkin sietää jos tarvii kestää vain kerran 5-6 vuodessa. Gyne sanoi että nyt +40 ikäisenä tämä voi olla jopa 7 vuotta.

Vierailija
10/26 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos epäilyttää niin kannattaa kokeilla ensin vähemmän hormoneja sisältävää ja pienikokoisempaa kierukkaa. Minulla asentaminen ei sattunut juurikaan, mutta sen jälkeen tuli pyörryttävä olo. Puoli vuotta rinnat tajuttoman kipeät, pari vuotta melko kipeät. Kaksi Mirenaa asennettu, kolmatta ei tule. Vaihdevuosissa on hyvä muistaa, että Mirenassa on paljon keltarauhashormoneja, mikä kylläkin suojaa kohtua, mutta voi olla riski rinnoille, ainakin jos käy kuten minulle, että koko keho reagoi hormoneihin. Runsaat kuukautiset jäi pois mirenan myötä. Kokeile uudempia kierukoita. 

Vierailija
11/26 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tämä ketju vielä aktiivinen? Mirena kierukasta ja näppylöistä näin 45vuotiaan näkökulmasta. Miten kauan menee ennen kuin voi odottaa että keho tottuu kierukkaan ja näppyjen tulo naamaan kenties rauhoittuu? Oon siis syönyt yhdistelmäehkäisypillereitä aina, ihon hoitoon pääasiallisesti aloitettu aikoinaan teininä, mutta päänsärkyjen vuoksi sitten lopetin 1,5v. sitten. Akne/ näpyt eivät palanneet pillerin lopetuksen jälkeen, mitä ihmettelin isosti. Meni hyvin tähän saakka. Nyt elämäni ensimmäinen Mirena asennettu n.2kk sitten ja koko ajan tulee vaan enemmän ja enemmän näppyjä. Miten kauan siis tätä kestää, ennen kuin tasoittuu tai otatan kierukan pois?

Lisäksi menkat kestivät sen 4-5pv kun olin ilman ehkäisyä, tosi säännöllinen kierto, mutta nyt alkaa jo viikkoa aiemmin tiputella ja menkat päälle, eli sellainen pari viikkoa menee näiden kanssa. Helpottuuko tämäkin ja missä vaiheessa? 

Vierailija
12/26 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei....onko sulla ollut niinkin onnellinen tilanne?

Itsellä myös tuo. Alussa jotain pientä tuntemusta mutta vuosia ollut täysin näkymätön. Välillä olen miettinyt onko siellä mitään. Gyne totesi että on. En voi kun suositella, tuolla lähti pms-oireilu eli nyt viiskymppisenä elämä mukavampaa kuin nelissäkymmenissä.

Vierailija
13/26 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme vuotta jaksoin epäsäännöllistä mutta kuitenkin jatkuvaa tiputtelua. Kaksi viikkoa saattoi välillä olla vuodottomia päiviä putkeen, sitten taas tiputteli. Muita ongelmia ei ollut mutta pää ei kestänyt jatkuvaa vuotoa. Poistatin. 

Vierailija
14/26 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen asennettiin Mirena, jotain 12 tuntia asennuksesta alkoi kohtu supistella (asennuksen aikana toki myös supisteli, mutta sitten se vain loppui ja oli pois tuon 12 tuntia). Yllätävän vähän vuotoa (kuparikierukan asennuksen jälkeen vuosin kuin seula varmaan 5 päivää ja suurinpiirtein jokaisesta liikahduksesta kohtu alkoi supistella voimakkaasti). Nyt tänään on alavatsa selvästi turvoksissa ja pinkeä sekä kipeä, päänsärkyä, mutta kaikki tuntuu silti ihan ok.

Kävin kaupassakin äsken ja lakon takia kannoin kotiin painavat kauppakassit eikä kohtu ärsyyntynyt siitä. Caprilon on monista apteekeista loppu (tajuan kyllä, että tämä on vanha ketju, mutta joku muu, joka ko lääkettä käyttää voi hyötyä tiedosta), lääkäri kirjoitti sitä, jos alkaakin kova vuoto (minulla anemia runsaiden kuukautisten vuoksi enkä saisi vuotaa yhtään ylimääräistä, muuten uhkaa rautakuuri tai rautainfuusio), mutta tuskin tuo vuoto nyt muuttuu runsaammaksi - ainakin toivon niin. Kuten myös sitä, että seuraavia menkkoja ei tule. Mierena aennettiin aika alussa kiertoa, joten saattaa jopa vaikuttaa.

Vierailija
15/26 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirena laittettiin hysteroskopian yhteydessä. En tiedä johtuuko siitä, mutta ei minkäänlaisia ongelmia edes alkupäivinä. Vuoto oli hyvin hillittyä (poislukien hysteroskopian 1. päiväi): pärjäsin pikkuhousunsuojilla ja vuoto loppui 4 päivässä.... Kohtu supisteli 1. päivänä, mutta saattoi johtua hysteroskopiastakin. EI mitään muita oireita, siis kertakaikkiaan ei mitään. Joskus kierukan narut kuttitteli emättimessä (ne lyhennettiin vasta 1. kierukkakontrollin yhteydessä ja tämän tiesin ennalta). Ja jos niitä naruja en olisi voinut itse tunnustella, olisin epäillyt, että onko siellä kierukkaa ollenkaan, kun mitään oireita ei ole.

Mutta siis voi elämä miten ihana kapistus. Minuakin jänitti huonot kokemukset kierukasta, jota täältakin luin ihon kukkimisineen ja tukan lähtemisineen ja painon nousuineen ja hirveine kipuineen (kiitos niistäkin, sillä oli ainakin minulle tärkeä lukea ja valmistautua siihen, että ongelmiakin voi tulla), mutta ainakin toistaiseksi ei minulla mitään noista (ollut nyt jotain 4 kuukautta).  Ja kuukautiset jäivät pois. Hallelujaa! Itkin vähän 1. kierukkakontrollissa, kun gyne kysyi, että miten on mennyt, kun olin ihan vain niin onnellinen. Ainoa mikä harmittaa on se, että koitin kärvistellä kuukautisteni kanssa ihan liian pitkään.

Vierailija
16/26 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla ei mirenasta ole kuin hyvää sanottavaa. Sain sen polyypin poiston yhteydessä hoitona runsaisiin kuukautisiin. Ei ole vuotoja näkynyt 1. kuukauden jälkeen. Mirenan asennuksen jälkeen oli muutama päivä tiputteluvuotoa. 1. kuukauden aikana oli muutamaa päivää ennen menkkoja todella pahoja supistelukipuja. 

Luoja, että elämä voikin olla helppoa näin. En tiedä mikä siinä on, että kaikille mirena ei sovi ja tulee kaikenlaisia sivuvaikutuksia hiustenlähdöistä finneihin ja ties mihin parran kasvuun, mutta minulle ei tullut mitään. Olo on mainio senkin vuoksi, että rautavarastot ovat alkaneet täyttyä ja taas jaksan mennä ja olla. Posketkin taas punoittaa enkä näytä enää kalkkilaivan kapteenilta. Seksihalut ovat palanneet ja paikat kostuu helpommin. ja ehkäisykin hoituu sitten tässä sivussa.

Vierailija
17/26 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut Mirena kohta 5kk. Mitään erityisempiä oireita ei ole ollut, tiputteluvuoto tosin loppui vasta neljännen kuukauden jälkeen. Hiuksissa ei ole ollut muutoksia, iho ja mieliala normaalit, kunnon kuukautisia ei ole tullut kertaakaan. Kipujakaan ei ole enää ollut, pari ensimmäistä kuukautta oli melkein joka päivä sellaista outoa vihlovaa kipua, mutta sekin onneksi rauhoittui. Kaikista eniten pelkäsin hiustenlähtöä, aknea ja painonnousua, mutta mitään näistä ei ole vielä mulla ilmennyt. Kierukka laitettiin hoitamaan runsaita ja kivuliaita kuukautisia, ja on tämä kyllä parantanut elämänlaatua huomattavasti!

Vierailija
18/26 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytössä ollut sen 10 vuotta, minkäälaisia negatiivisia sivuoireita, kuukautiset poissa. Nyt kun on estrogeenihoito esivaihdevuosiin, niin Mirenasta saa tarvittavan keltarauhashormonin. Todellakin suosittelen.

Vierailija
19/26 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekat kuukaudet jatkuvaa tiputteluvuotoa. 1,5v nyt kierukan asennuksesta ja menkat säännölliset ja pikkuhousunsuojat riittää. Vuoto siis niukentui huomattavasti. Olen lukenut että joillain jää vuodot jopa kokonaan pois.

Muita sivuvaikutuksia en huomaa, lihonut olen 10kg tuosta, mutta tuskin on kierukan syy. Imetysen lopetus ja liika syöminen todennäköisempää.

Vierailija
20/26 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asentaminen on ollut kauheaa. Joka kertaa pahempaa. Viimeisellä kerralla kesti puoli tuntia ja sattui puudutuksesta huolimatta. Minulla ilmeisesti kohdun asento on vaikeuttanut asentamista. Muuten mitä ihanin juttu. Ei kuukautisia ollenkaan. Vaihdevuodet ovat olleet huomaamatta jossain vaiheessa. Enää ei siis ole kierukkaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan