Syyhy-ahdistus
Olen kärsinyt 3 kuukautta erikoisista iho-oireista. Se alkoi rintojen ihon kutinalla ja jatkui selkäpuolelle. Imetän kohta 4kuukautista vauvaa.
Olen käynyt nyt kahdesti lääkärissä joista toinen oli ihotautilääkäri kaksi viikkoa sitten joka määräsi keskivahvaa kortisonia kahden viikon kuurin. Iho tuntuu kyllä joka puolelta aika kuivalta, mutta mitään erityistä ihottumaa ei ole.
Nyt selän ihon vaivaa lähes koko ajan ja sitä kirvelee ja polttelee melkein koko ajan. Tuntuu että ihoa polttaa ja välillä tuntuu jääkylmälle kädelläkin. Kihelmöintiä menee niskaan ja päänahkaan asti.
Sairastettiin viime talvena syyhyä, ja olen aivan ahdistunut tästä syyhy-ajatuksesta vieläkin, tai sen lähinnä sen uusimisesta, ajattelen kohta jo että nämä iho-oireet on psyykkistä. Syön allergia-lääkettä että saan yön edes nukuttua tältä ahdistukselta.
Mitään rakkuloita tai käytäviä ei löytynyt ihotauti-lääkärin laitteella ja hän oli sitä mieltä että ei ole syyhyä vaan ihan atopiaa, jota en ole aiemmin sairastanut kyllä.
Kuulostaako atopialta tai joltain muulta? Miten pitkään täytyy odotella rakkuloita, näppylöitä ja käytäviä, jos vaikka onkin syyhyä. Kenelläkään perheenjäsenistä ei ole oireita, vauva ei tietysti osaa kertoa tuntemuksiaan.
Kommentit (5)
Imetyksen vuoksi estrogeenitasot on kuin vanhuksella, joten iho oireilee eli on rutikuiva. Hoida kuin atopiaihoa.
No, suoraan sanottuna ennen tätä en olevinaan ehtinyt hoitaa mitenkään vauvan hoidolta. Nyt kortisoni-kuuri 2 viikkoa ja perusvoiteilla.
Kuulostaa vaan kuivalta talvi-iholta. Miten hoidat sitä?