Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko turhaan huolissani läheisen lapsesta?

Vierailija
27.12.2023 |

9-vuotias tyttö, joka on kasvatettu niin, että mitään rajoja ei ole ja on saanut aina kaiken haluamansa ja enemmänkin. Eli periaatteessa kasvatus jäänyt tekemättä. Leluja on kuin roskaa. On todella nirso ruuan suhteen, ei syö mitään hedelmiä, kasviksia, ei puuroa. Tämä juontuu siitä, että niitä ei kotona tarjota. Meillä on tarjottu, mutta ei edes maista. Käyvät paljon perheensä kanssa esim. ABClla syömässä ja ottaa sieltä sitä mistä tykkää. Aamupalaksi aina sellaisia 30 % sokeria sisältävää muroja. Syövät paljon kotona mm. ranskalaisia. Oli meillä joulupöydässä ja söi pelkästään vähän limppua ja piparia. Otti lautaselle perunaa, sotki sitä ja sanoi, että hyi on pahaa. On laiha ja mielestäni myös kalpea. Ei taatusti saa ravinnosta tarvitsemiaan ravintoaineita. Se on ihan selvä. Eli veikkaisin olevan aliravittu. Hampaissa on ollut reikiä jo 3-vuotiaasta saakka. Käytös on mennyt viime aikoina huonoon suuntaan. Kitisee paljon ja saattaa mennä jonnekin huoneeseen mököttämään. Isänsä hakee tämän aina sitten mököttämästä pois ja lapsi hymyilee tyytyväisenä. Putosi pulkkamäessä pehmeään lumeen ja alkoi itkemään siitä. Äitinsä on sanonut että on lyönyt tätä ja alkanut kiroilemaan. Vanhemmille on puhuttu, että ihan oikeasti, jotain teidän pitää tehdä, mutta ei mene perille. Alan olemaan todella huolissani enkä ole ainoa. Mököttää nykyään todella paljon kaikesta. Eihän tämä ole enää normaalia?

Ja siis lapsi on ollut helppo lapsi pienenä, rauhallinen, mutta reipas, mutta kasvatus on nyt tehnyt näin. Kertokaa minulle, mitä minun pitää tehdä? Koen velvollisuudeksi puuttua, olen lähisukulainen, mutta kehottaako täällä nyt kumminkin joku "pitämään huolen omista asioista?" ajatuksia, apua?? 

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilattu jo.

Vierailija
2/35 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet turhaan huolissasi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet turhaan huolissasi

Niin että on ihan ok kasvattaa lapsi ilman rajoja ja syödäkin saa mitä haluaa? 

Vierailija
4/35 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopin ei pidä puuttua miniänsä kasvatustyyliin. Sitäpaitsi on ihan ok, jos lapsi ei syö puuroa.

Vierailija
5/35 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole turhaan huolissasi. Jos mitään ei tehdä, tilanne pahenee entisestään. Perheneuvola on oikea osoite. Vanhemmuustaidot ovat täysin retuperällä.

Vierailija
6/35 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita hoitaa omat asiasi kuntoon ensin 😅

Vierailija
7/35 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten koulussa menee lapsella? Sieltä kyllä puututaan jos ei sääntöjä noudata. En tekisi lastensuojeluilmoitusta noilla tiedoin, mutta suosittelisin vanhemmille perheneuvolaan hakeutumista. 

Vierailija
8/35 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaa. Sen vaan sanon, että puuttua pitää. 

Mutta se on ikuisuuskysymys, miten ihmisen saa haluamaan itse omaa parastaan. Ja tässä vielä pitäisi saada vanhemmat tajuamaan lapsensa paras ja samaan aikaan myöntämään omat virheensä. 

Vaikeaa on. 

Mikä sun suhde perheeseen on? Etenkin jos olet anoppi/toisen vanhemman vanhempi, niin varo. Voitko käyttää välikättä tukena? 

Mutta tosiaan tällaista pientä, mutta jatkuvaa ja kaikenkattavaa laiminlyöntiä on varmasti paljon, ja siinä pilataan lapsen fyysistä ja psyykkistä terveyttä kovaa kyytiä. 

Vierailija
9/35 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä puutu ,saat vaan ongelmia. Valitettavasti.Itse ollut samassa jamassa, ja nyt tyttö 30 vuotta ei laske minua minän.Olen antelias ja lahjoittanut rahaa ja muita upeita tavaroita.Nyt taidan jätää väliin.Ostin YSL n laukun joululahjaksi mutta taidankin myydä eteenpäin. 

Vierailija
10/35 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et voi asialle yhtään  mitään. Vain silloin voit puuttua asiaan, jos lapsi on sinun luonasi, eli laittaa tavanomaisia rajoja.

Vierailija
11/35 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan ole nirso, kun pystyy ABC:llä jotain syömään. ABC ruoka on aivan luokatonta!

Vierailija
12/35 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on taas ollut pojan lapset mummin katselmoitavina ja huonoksi havaittu... miniän syytä. Miksi lapsen isä ei pidä huolta lapsesta? 

Vierailija
13/35 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole anoppi, vaan olen tämän lapsen isän siskopuoli ja lapsen kummi. Meillä on kuitenkin velipuoleni kanssa 16 vuotta ikäeroa joten ei olla hirveän läheisiä oltu koskaan ja välit on sellaiset asialliset.

Eihän tämä minulle kuulu ja ollaan pysytty kasvatusasioista kyllä erossa 9 vuotta. Ollaan paljon autettu, hoidettu, vahdittu lapsia. Mutta kun näkee, että kummilapsi jo henkisestikin alkaa voimaan huonosti, niin ihan oikeastiko suljen vaan silmät? Eikös sekin ole välinpitämättömyyttä? Mulle on ihan sama miten lapsen kasvattaa, mutta se että ennen niin kiltti lapsi alkaa lyömään, itkee ja kitisee, kiroilee, niin ei ole ok. 

Vierailija
14/35 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina tätä samaa, kun ei kotona jotain anneta niin ei syö muuallakaan. Pidetäänkö lapsia tyhminä? Kyllä yhdeksän vuotias tietää mitä haluaa syödä ja jos ei syö niin miksi vanhemmat tuputtaisi ? En minäkään lapsilleni tarjonnut sellaista mitä eivät syöneet, miksi olisin ? Tuon lapsen vanhemmat ovat viisaita muutenkin miksi tehdä kotona ruokaa kun voi mennä ulos syömään, ihan sama onko se ABC vai mikä paikka missä syö kunhan syö.

Vierailija
15/35 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet turhaan huolissasi

Niin että on ihan ok kasvattaa lapsi ilman rajoja ja syödäkin saa mitä haluaa? 

Ei välttämättä, mutta mitä sitten jos se ei ole ok. Vaikka olisit kuinka huolissasi ei siitä mitään hyötyä ole joten ihan turhaan sinä siitä huolta kannat. Huolesi ei mihinkään johda.

Vierailija
16/35 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsi edes lukea. Kyylä.

Vierailija
17/35 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole anoppi, vaan olen tämän lapsen isän siskopuoli ja lapsen kummi. Meillä on kuitenkin velipuoleni kanssa 16 vuotta ikäeroa joten ei olla hirveän läheisiä oltu koskaan ja välit on sellaiset asialliset.

Eihän tämä minulle kuulu ja ollaan pysytty kasvatusasioista kyllä erossa 9 vuotta. Ollaan paljon autettu, hoidettu, vahdittu lapsia. Mutta kun näkee, että kummilapsi jo henkisestikin alkaa voimaan huonosti, niin ihan oikeastiko suljen vaan silmät? Eikös sekin ole välinpitämättömyyttä? Mulle on ihan sama miten lapsen kasvattaa, mutta se että ennen niin kiltti lapsi alkaa lyömään, itkee ja kitisee, kiroilee, niin ei ole ok. 

Ennen niin kiltti lapsi alkaa kiroilemaan, käyttäytymään huonosti, välillä itkemäänkin. Sitä kutsutaan murrosiäksi.

Vierailija
18/35 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksipuolinen ravitsemus vaikuttaa mielenterveyteen. Jos lapsella on puutostiloja vitamiineissa ja hivenaineissa niin totta kai se näkyy terveydessä ihan kaikinpuolin. Tuo on asia, joka kiinnostaisi lastensuojeluakin.

Vierailija
19/35 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen niin kiltti lapsi alkaa kiroilemaan, käyttäytymään huonosti, välillä itkemäänkin. Sitä kutsutaan murrosiäksi.

9-vuotiaat eivät ole vielä murrosiässä. Käyttäytymisen muutokset alkavat nostaa päätään 11 ikävuoden tienoilla.

Vierailija
20/35 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina tätä samaa, kun ei kotona jotain anneta niin ei syö muuallakaan. Pidetäänkö lapsia tyhminä? Kyllä yhdeksän vuotias tietää mitä haluaa syödä ja jos ei syö niin miksi vanhemmat tuputtaisi ? En minäkään lapsilleni tarjonnut sellaista mitä eivät syöneet, miksi olisin ? Tuon lapsen vanhemmat ovat viisaita muutenkin miksi tehdä kotona ruokaa kun voi mennä ulos syömään, ihan sama onko se ABC vai mikä paikka missä syö kunhan syö.

Vanhemmilla on velvollisuus pitää huolta lapsen terveydestä, johon kuuluu monipuolinen ruokavalio vitamiinien ja tärkeiden hivenaineiden saamiseksi. Purkista syödyt vitamiinit eivät aja samaa asiaa ja suolistokin tarvii monipuolisesti kuituja ollakseen terve. Vanhemmat laiminlyövät lasta, jos he eivät pidä huolta tarpeeksi monipuolisesta ruokavaliosta. Ihan sama miten se lapsi pistää hanttiin niin vanhemman velvollisuus on saada lapsi syömään kunnolla.