Voiko jalkaterä kasvaa aikuisena niin paljon, että joutuu ostamaan isompia kenkiä?
Olen kuullut näin tapahtuvan, mutta epäilen asiaa.
Kommentit (43)
Jalan kaari laskeutuu ja jalkaterä leviää.
Jalka leviää. Kyllä niin tapahtuu. Itsr käytin 38 nuorena, nyt 41.
Nelikymppinen tyttäreni juuri jouluna puhui, ennen käytti 36, pienikokoinen nainen, nyt 38.
Epäile vaan!
Kyllä se kasvaa tai leviää edellä kirjoitettukin syitä.
Itellä Levis 42-43 kenkä nykyään ostettava .😄
Oli kyllä jo nuorena iso, 40.
Minullakin on näin käynyt. Nuorena kengänkoko 38 tai 39, nykyään käytän kokoa 40.
Mulla on kasvanut välillä 20v-40v ainakin numeron
Kun laihduin 26 kiloa , kengäkoko pieneni nuoruuden numeroihin.
On kasvanut n 1,5 - 2 koon verran.
Minä en edes ole lihonut, niin kengänkoko kasvanut. Syynä oli tilapäinen raskausaikojen painonnousu. Paino tosin tuli alas, mutta kengänkoko jäi isommaksi.
Pitkän linjan koira-alan ammattilaisena voin sanoa, että myös koirilla käy usein näin. Nuorella koiralla voi olla kauniit pyöreät kissantassut, joista kynnet kuluvat lähes itsekseen. Vanhemmiten saman koiran tassuista tulee litteämmät, ja kynsiä joutuu leikkaamaan useinkin, kun eivät enää kulu.
Voi. Ihan samoin monet muutkin kärkiasemassa olevat ruumiinosat ihmisessä kasvavat ihmisen ikääntyessä.
Hanki kuitenkin oikean kokoisia kenkiä, vältyt monilta muilta seikoilta kuten nyt vaikkapa vaivaisenluilta.
Mulla kasvaa ainakin lihotessa (mulla lihoo muutrnkin alakroppa) ja pienenee jos laihtuu. Huomasin myös että kun treenasin paljon, niin jalka oli 1-2 nroa isompi suurinpiirtein ja nyt kun oon harrastanut vaan tanssia kerran viikkoon niin taas 1-2 nroa pienempi.
Olet vielä kovin nuori, et ole ollut raskaana eikä sinulla ole ollut jaloissa veritulppia eikä muitakaan ongelmia.
Laihoilla miehillä kengän koko voi säilyä samana vaikka satavuotiaaksi. Näin ainakin silloin, jos jo parikymppisenä on ollut koko 47.
Ei ellei paino nouse huomattavasti = pulleampi jalka tai sitten on jokin sairaus tai kehityshäiriö. Luuston kasvu normaali terveellä ihmisellä pysähtyy viimeistään 20-vuoteen mennessä, naisilla 99% aiemmin (noin 18v)
Vierailija kirjoitti:
Minä en edes ole lihonut, niin kengänkoko kasvanut. Syynä oli tilapäinen raskausaikojen painonnousu. Paino tosin tuli alas, mutta kengänkoko jäi isommaksi.
Jalan kaari laskeutui. Raskaudessa muutenkin löystyy nivelet jne. Eli liity suoraan liikakiloihin, vaikka onhan myös lisäpaino aina ylimääräinen rasitus jaloille.
Vierailija kirjoitti:
Olet vielä kovin nuori, et ole ollut raskaana eikä sinulla ole ollut jaloissa veritulppia eikä muitakaan ongelmia.
Laihoilla miehillä kengän koko voi säilyä samana vaikka satavuotiaaksi. Näin ainakin silloin, jos jo parikymppisenä on ollut koko 47.
Ainakin silloin kengän numero pysyy samana, jos on jo nuorena ollut lättäjalka. Silloin holvi ei pääse enää madaltumaan.
Totakai jalkaterät voi kasvaa, kasvaahan myös nenä ja korvanlehdet.
Itselläni kengän koko ei ole vielä muuttunut, olen 45v, mutta olen kyllä asennoitunut siihen että vanhemmiten tulen tarvitsemaan isompia kenkiä.
Seisoma- ja juoksematyöläinen täällä. Ei raskauksia, normaali paino, nuorena nro 37, nyt 38. N53
Ei. Näytät muutenkin ikuisesti 17 vuotiaalta, ihan niinkuin Aira Samulin.
Minulla on kasvanut 1,5 numeroa siitä, kun olin parikymppinen. Se kuulemma johtuu holven madaltumisesta, ei varsinaisesta kasvusta.
ensimmäinen numero kasvoi raskauksien yhteydessä. Nyt olen 55 v ja huomaan, ettei 10 vuotta sitten ostetut kengät enää oikein mene. Tai menee, mutta tuntuu vähän pahalta.