Niin väsynyt siihen, että mies ei tee mitään joulunkaan eteen
Valmis pöytä, kauniisti laitettu koti ja muistamiset ja muiden suunnittelema ohjelma kyllä kelpaavat. Olen ihan poikki kaikkeen tekemisiin ja valmisteluihin, jotka tulevat normaalin arjen ja töiden päälle. Itselläni vielä vaativampi työ kuin miehellä. Mies makaa sohvalla tai sängyssä läppärin tai kännykän kanssa. Huutaa kuin syötävä, jos pyytää jotain pientä tekemään. Tämä ei varmasti muutu tästä parempaan, ollaan kuitenkin jo lähes viiskymppisiä. Lasten ja itseni vuoksi olen jaksanut, mutta tuntuu, että monesti olisi helpompaa ilman tuota ärripurria. Mitä tekisitte, onko mitään keinoa muuttaa tilannetta tai esimerkkejä, joissa tilanne olisi muuttunut parempaan?
Kommentit (55)
Mitenpä olisi naiset jos ette ottaisi ihmis lemmikkejä vaan ihan kumppanin? Vähän käyttäkää järkeä kun pariudutte, onko se pakko ottaa eka poitsu joka kivasti katsoo? Opettakaa pliis edes lapsillenne vähän maalaisjärkeä !
On täällä meitä miehiä jotka tekee kotitöitä sanomattakin... Älkää toistako äitienne virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tee minunkaan mieheni mitään, jollen pyydä ja ohjeista. Inhottaa käskyttää aikuista ihmistä kuin jotain vajaajärkistä mukulaa, joten teen yksin sen, mitä teen. Siinäpä sitten appivanhemmat ihmettelevät, miksei heitä koskaan kutsuta meille jouluna, vaikka minun lapsuudenperheeni kutsutaan. Vastaus: en ala laittamaan pöytää koreaksi miehen sukulaisille, koska hänkään ei ole laittanut minun sukulaisilleni.
Jos meillä olisi lapsia, olisin eronnut jo aikaa sitten. En taatusti jaksaisi katsella tietokoneensa ääressä kaiket illat ja vknloput kököttävää ukkoa samalla, kun hoidan yksin kaiken kotiin ja lapsiin liittyvän. Ja jos mieheni olisi kuin aloittajan mies, tiuskisi, kun pyydän jotain tekemään, olisin laittanut hänet luiskaan kauan sitten. Hän kyllä tekee, kun käsketään, mutta minusta aikuisen, täysijärkisen ihmisen pitäisi
Suomessa on ihan tavallista, että nainen on sekä joulujen maksaja että toteuttaja, mutta silti mies kitisee sekä tarjoiluista että lahjoista.
Jotkut miehet tarvitsevat konkreettisen listan asioista jotka pitää tehdä. Esim. jouluun liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Kerro miehelle ajoissa ensi vuonna miten ja milloin edellytät hänen osallistuvan jouluvalmisteluihin. Muistuta asiasta vielä joulukuun alkupuolella. Jos mitään ei siitä huolimatta tapahdu, niin älä tee puuttuvia asioita hänen puolestaan. Esim. mies hoitaa kuusen haun, kinkun paiston, joulusaunan ja lahjat seuraaville henkilöille x, y z.
Päteekö tuo myös, jos se ukko ei pidä joulua tärkeänä ja toivoo, ettei emäntäkään paljon mitään asian eteen tekisi?
Elämä on valintoja. Sinä olet valinnut miehen, joka röhnöttää sohvalla, ja olet myös valinnut kaiken tekemisen itse.
Voit muuttaa tilannetta sillä, että hankit itsellesi oman sohvan, jolla sinä röhnötät ja jätät myös tekemättä ne samat hommat kuin mieskin.
Aaah, kyllä taas kannatti olla lapseton sinkku, niin saa rakentaa sellaisen joulun kuin itse haluaa. Itse valitsin stressittömän vaihtoehdon, enkä tehnyt muita jouluvalmisteluja kuin joulusiivouksen.
Kuulostaa ihan tyypilliseltä parisuhteelta - naisella on miehille vain välineellinen ero. Sorry, mutta on aika naiivia kuvitella, että yksikään mies kykenisi mihinkään enempään, koska sellaisiksi heidät on kaikki kotona kasvatettu ja yhteiskunta antanut vielä siunauksensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro miehelle ajoissa ensi vuonna miten ja milloin edellytät hänen osallistuvan jouluvalmisteluihin. Muistuta asiasta vielä joulukuun alkupuolella. Jos mitään ei siitä huolimatta tapahdu, niin älä tee puuttuvia asioita hänen puolestaan. Esim. mies hoitaa kuusen haun, kinkun paiston, joulusaunan ja lahjat seuraaville henkilöille x, y z.
Päteekö tuo myös, jos se ukko ei pidä joulua tärkeänä ja toivoo, ettei emäntäkään paljon mitään asian eteen tekisi?
Jos kotona asuu lapsia, joille joulu on tärkeä, niin sen pitää olla tärkeä myös lasten isälle.
Kiva siisti koti, ruoka pöydässä, puhtaat vaatteet päällä ja sitä seksiä. Sano yksikin hyvä syy miksi ponnistella?
Ei minunkaan mieheni paljoa tehnyt, mutta odotan sen sijaan, että hän maksaa kaiken. Se riittää kompensaatioksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kotona asuu lapsia, joille joulu on tärkeä, niin sen pitää olla tärkeä myös lasten isälle.
Ei kaikki lapsetkaan jaksa sitä joulustressiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen eri, mutta miten voit sanoa, että joulun PITÄÄ olla tärkeä jolle kulle? Jos ei joulusta piittaa, niin se ei muutu törkeäksi, vaikka olisi sata lasta.
Täysin ilmiselvä provo jota työtön aloittaja itse nostelee vastailemalla itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki lapsetkaan jaksa sitä joulustressiä.
Ei ehkä stressiä, mutta lahjoja ja joulukoristeita kylläkin. Ei lapset ymmärrä stressiä samalla tavalla kuin aikuiset.
Vierailija kirjoitti:
Moni perheenisä kuvittelee että jouluvalmisteluiksi riittää kun ostaa kuusen. Tai paistaa kinkun.
En katselisi tuollaista miestä edes lasten takia.
Mulle kyllä riittää, paitsi että kuusta ei laitettu, kynttelikön hain varastosta. Kysyin porukoilta, mies ja kaksi poikaa että haluatteko laittaa kuusen ja kaikki sanoivat että epä tarvii. En minä tehnyt joulun eteen muuta kuin kävin kaupassa ostamassa vähän ruokia, leivoin yhden kakun, eikä kukaan valita. Ruoka lämmitettiin porukalla. Joulu on kiva kun ei stressaa eikä yritä tehdä siitä mitään lomapäiviä ihmeellisempää. Mun lapsuudenkodissa oli aina kauhea häslinki. Päätin että minun kodissa ei ole. Vieraita ei omia lapsia lukuunottamatta kutsuta eikä oteta vastaan.
Ihmeen kauan olet jaksanut katsella. Itse toivoin, että lasten synnyttyä voisimme rauhoittua jouluksi kotiin eikä tarvitsisi ajella ympäri Suomea sukuloimassa. Yritin varmaan parina vuonna, mutta luovutin, koska lasten isän mielestä joulun laittamiseksi riitti kinkun paisto. Kaikki muu syöminen, lahjat, koristeet ja lasten hoitaminen jäi minulle. Lasten isästä oli kiva mennä sukuloimaan, koska sai mennä valmiiseen pöytään. Itseäni nolotti mennä ja tuntui muutenkin ärsyttävältä, ettei jouluna voinut rentoutua yhtään vieraissa nurkissa. Lasten isää ei haitannut yhtään olla täysihoidossa. Hän ei myöskään huolehtinut lasten asioista yhtään, vaan hävisi isänsä tai veljensä kanssa saman tien, kun pääsimme perille. No, mies on ex nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen eri, mutta miten voit sanoa, että joulun PITÄÄ olla tärkeä jolle kulle? Jos ei joulusta piittaa, niin se ei muutu törkeäksi, vaikka olisi sata lasta.
Olen myös eri, mutta lasten takia sitä nyt tehdään paljonkin asioita, jotka ei kiinnosta.
Mulle riittää, että mies hakee kuusen ja laittaa sen jalkaan, kantaa ruokakassit kotiin ja maksaa kaiken. Jos minun pitäisi maksaa puolet ja tehdä kaikki, niin sitten ei riittäisi.