Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nukun tosi vähän

Vierailija
26.12.2023 |

Nukkuuko täällä kukaan alle 10h viikossa/tosi vähän. Nukuin ennen lääkityksiä keskimäärin 2-4h per vuorokausi (aamuisin lähes kellontarkasti) ja joskus kunnon yönkin. Nyt olen lopettanut lääkitykset ja nukun alle 10h viikossa. Tasaantuuko tämä tästä edes hiukan (edes 14h viikossa). Tekisi mieli kuolla. 

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä lääkärisi ja terapeuttisi on sanonut sinulle?

Olen jälkeenpäin tajunnut, ettei lääkärilläni ole ollut juuri lainkaan osaamista unettomuuden hoidosta, sillä hän määräsi kahden vuoden ajan lääkkeitä, joita ei edes saisi määrätä unettomuuteen. Terapeuttia ei ole. 

Sitten toiselle lääkärille tai psykiatrille suoraan ja alat myös selvittää mitä kautta saat terapeutin. Mindfullnessia, melatoniinia ja liikuntaa toki olet jo kokeillut, kun olet asiaa niin monta kertaa kysynyt. Unettomuuteen ei oikein ole kun huonoja lääkkeitä. Kaikki aiheuttaa helpolla riippuvuutta ja toleranssi kasvaa. Joskus kuitenkin näitäkin on pakko ottaa ja suurin osa niistä pääsee eroon, kunhan mieli on kunnossa. 

Vierailija
22/50 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksaisiko joku uneton kertoa itsestään vertaistukena. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suksi suolle spämmäri.

Vierailija
24/50 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jälkeenpäin tajunnut, ettei lääkärilläni ole ollut juuri lainkaan osaamista unettomuuden hoidosta, sillä hän määräsi kahden vuoden ajan lääkkeitä, joita ei edes saisi määrätä unettomuuteen. Terapeuttia ei ole. 

Tuntuu, etten enää palaudu edes lähtötilanteeseen. ):

Lähtötilanne: 2-4h vuorokaudessa. 

Älä puhu paskaa.

Vierailija
25/50 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten toiselle lääkärille tai psykiatrille suoraan ja alat myös selvittää mitä kautta saat terapeutin. Mindfullnessia, melatoniinia ja liikuntaa toki olet jo kokeillut, kun olet asiaa niin monta kertaa kysynyt. Unettomuuteen ei oikein ole kun huonoja lääkkeitä. Kaikki aiheuttaa helpolla riippuvuutta ja toleranssi kasvaa. Joskus kuitenkin näitäkin on pakko ottaa ja suurin osa niistä pääsee eroon, kunhan mieli on kunnossa. 

Jotenkin tuntuu, että luontainen väsymys ei enää palaudu (elimistö ei enää tunnista ja reagoi?). Lisäksi olen lukenut, että unireseptorit ja uni-valve-järjestelmä ovat saattaneet vaurioitua. ): Riippuvuuden lisäksi. 

Vierailija
26/50 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, etten enää palaudu edes lähtötilanteeseen. ):

Lähtötilanne: 2-4h vuorokaudessa. 

Älä puhu paskaa.

Lähtötilanne kuvaa siis tilannetta ennen lääkkeitä. 

Vierailija
27/50 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suhtaudut aloitukseeni noin aggressiivisesti? 

Vierailija
28/50 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
29/50 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tuntuu, että lu

Lääkäri väitti, ettei mm. Ketipinoriin ja Olanzapiiniin muodostu riippuvuutta eikä toleranssia. 

Vierailija
30/50 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
31/50 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko nyt hajonnut lopullisesti? ):

Vierailija
32/50 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
33/50 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
34/50 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kärsinyt vaikeasta jaksottaisesta unettomuudesta. Päättänyt aika nuorena jo etten lähde unilääketottumukseen, siis että rutiinisti vetäisin joka ilta unilääkkeen jota toiset tekevät. 

Pahimpiin jaksoihin käyttänyt mirtatzapiinia. Kyllä se lepo jossain kohtaa tulee. Siis uni. Mutta pahinta on ne päivät sitä odottaessa. Olen myös noina jaksoina nukkunut päivällä siis aina kun on vähänkään nukuttanut. Olen voinut onneksi järjestää elämäni sellaiseksi että tuo on onnistunut.

Vierailija
35/50 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on aika yleisluonteisten asioiden keskustelupalsta. Täällä on jonkin verran keskusteluja myös unihäiriöistä ja unettomuudesta. Mutta kuten olet useiden aloittamiesi keskustelujen perusteella varmasti huomannut, ei täällä ole suuria määriä ihmisiä, jotka kärsisivät yhtä vakavasta unettomuudesta kuin sinä tai olisivat käyttäneet samoja lääkityksiä kuin sinä samoilla sivuvaikutuksilla. Vertaistuen löytäminen juuri täältä äärimmäisen vaikeaan tilanteeseesi on hyvin epätodennäköistä.

Tärkeintä olisi nyt, että hakeudut lääkäriin keskustelemaan tilanteestasi ja miten sitä voidaan alkaa hoitaa. Ja joo, kyllä me tavanomaisemmistakin unihäiriöistä kärsineet tiedämme, että ei ole mitään takuuta millaista apua sieltä saa, vai saako mitään. Mutta noin vakavaan unettomuuteen sinun nyt on vain pakko lääkäriin mennä.

Vakava unettomuus seurauksineen on myös äärimmäisen raastavaa henkiselle terveydelle. Ehdottaisin myös, että etsit netistä mielenterveyden ongelmissa auttavia palveluita, ja soitat esimerkiksi johonkin kriisipuhelimeen. Sieltä sinua varmasti osataan tsempata myös hakemaan apua lääkäristä unettomuuteesi.

Voimia sinulle ja toivottavasti joskus tulevaisuudessa voit jo paljon paremmin.

Vierailija
36/50 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo voi tuntua toivottomalta zombiemeiningiltä kun menee sillä unensilmäyksellä sanotaan pari viikkoa. Todella tuttu kokemus meikäläiselle. Ei tosin enää, eli jos oma kokemukseni auttaa, niin voin kertoa että vaikeastakin unettomuudesta voi päästä eteenpäin. Olen aina onneksi intuiolla tiennyt että risa turvaton lapsuus on unettomuuteni suurin syy, muusta (genetiikasta) en voi tietää, traumatausta voi tuottaa myös sitä että ihmiset kuorsaavat kuin tukit eli ovat täysin tiedottomia komemistaan. MInulla lähisukulaisissa näitä.

No, minä sain kantaakseni unettomuuden mutta onnekseni olen päässyt voiton puolelle siinä ja rohkaisen muitakin unettomuudesta kärsiviä pohtimaan kaikkea sellaista ehkä turvattomuutta lisäävää, mikä on unettomuuden taustalla. Nuo asiat usein ovat sellaisia minkä muistamista välttää. Mutta keho muistaa. pahinta on juuri tämä kehon ja mielen yhteensovittamattomuus. Sen vaan sanon, että mikään troppi huume tai lääke, ei tässä sovittamisessa tee taikoja. Kaikki itsetuntemuksen lisäämisen ( se tieto, mitä ei löydy ventovierailta) auttaa.

Vierailija
37/50 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse kärsinyt vaikeasta jaksottaisesta unettomuudesta. Päättänyt aika nuorena jo etten lähde unilääketottumukseen, siis että rutiinisti vetäisin joka ilta unilääkkeen jota toiset tekevät. 

Pahimpiin jaksoihin käyttänyt mirtatzapiinia. Kyllä se lepo jossain kohtaa tulee. Siis uni. Mutta pahinta on ne päivät sitä odottaessa. Olen myös noina jaksoina nukkunut päivällä siis aina kun on vähänkään nukuttanut. Olen voinut onneksi järjestää elämäni sellaiseksi että tuo on onnistunut.

Mitä mieltä olet, onko mun vielä mahdollista tottua lääkkeettömään elämään? (Ainoastaan tarvittaessa mahdollisesti). Olisin onnellinen jos nukkuisin jossain vaiheessa taas 2-4h per vuorokausi. En pysty nukkumaan päivällä. ):

Paljon nukut keskimäärin pahimpina jaksoina? Monta päivää olet valvonut putkeen? Entä jaksojen ulkopuolella? 

Vierailija
38/50 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aika yleisluonteisten asioiden keskustelupalsta. Täällä on jonkin verran keskusteluja myös unihäiriöistä ja unettomuudesta. Mutta kuten olet useiden aloittamiesi keskustelujen perusteella varmasti huomannut, ei täällä ole suuria määriä ihmisiä, jotka kärsisivät yhtä vakavasta unettomuudesta kuin sinä tai olisivat käyttäneet samoja lääkityksiä kuin sinä samoilla sivuvaikutuksilla. Vertaistuen löytäminen juuri täältä äärimmäisen vaikeaan tilanteeseesi on hyvin epätodennäköistä.

Tärkeintä olisi nyt, että hakeudut lääkäriin keskustelemaan tilanteestasi ja miten sitä voidaan alkaa hoitaa. Ja joo, kyllä me tavanomaisemmistakin unihäiriöistä kärsineet tiedämme, että ei ole mitään takuuta millaista apua sieltä saa, vai saako mitään. Mutta noin vakavaan unettomuuteen sinun nyt on vain pakko lääkäriin mennä.

Vakava unettomuus seurauksineen on myös äärimmäisen raastavaa henkiselle terveydelle. Ehdottai

Hyvin kirjoitettu. Lääkäri ja terapia on oikeat kanavat. Oikeita vertaistuki-ryhmiäkin on unettomille. 

Vierailija
39/50 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo voi tuntua toivottomalta zombiemeiningiltä kun menee sillä unensilmäyksellä sanotaan pari viikkoa. Todella tuttu kokemus meikäläiselle. Ei tosin enää, eli jos oma kokemukseni auttaa, niin voin kertoa että vaikeastakin unettomuudesta voi päästä eteenpäin. Olen aina onneksi intuiolla tiennyt että risa turvaton lapsuus on unettomuuteni suurin syy, muusta (genetiikasta) en voi tietää, traumatausta voi tuottaa myös sitä että ihmiset kuorsaavat kuin tukit eli ovat täysin tiedottomia komemistaan. MInulla lähisukulaisissa näitä.

No, minä sain kantaakseni unettomuuden mutta onnekseni olen päässyt voiton puolelle siinä ja rohkaisen muitakin unettomuudesta kärsiviä pohtimaan kaikkea sellaista ehkä turvattomuutta lisäävää, mikä on unettomuuden taustalla. Nuo asiat usein ovat sellaisia minkä muistamista välttää. Mutta keho muistaa. pahinta on juuri tämä kehon ja mielen yhteensovittamattomuus. Sen vaan sanon, että mikään troppi huume tai l

Uskotko, että lopulta aivoni tottuvat taas lääkkeettömään elämään? Olisin iloinen, jos jossain vaiheessa nukkuisin 2-4 tuntia yössä keskimäärin, tai edes joka toinen yö (tai unettomuusputket edes hieman vähentyisivät). Miten pahin viikkosi meni unettomuuden kannalta? Entä miten nukut viikossa nykyisin? Mutta kiitos viestistäsi, se loi toivoa. 

Vierailija
40/50 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä että koettaa kestää sen pahimman unettomuuden tyyliin kamomillateellä tai valeriaanauutteella. Nuo molemmat, etenkin jälkimmäinen saattaa rentouttaa niin että nukahdat hetkeksi.

Ei se unettomuus tapa ketään. E nyt sano etteikö unettomuusjaksosta voi seurata jollekin maniaan taipuvaiselle maniaa, mutta se jolla ei ole tätä alttiutta unettomuus kyllä talttuu lopulta. Se odotus on vaan ilkeää. Ihan tyypillistä parisen viikkoa ja sitten tulee paremmin jo unta. En todellakaan kehota alkoholilla hoitamaan (no jokunen olut lukuunottamatta), koska runsas juominen vaan pahentaa asiaa, lisää ahdistusta. Bentsoja en ole itse juurikaan kokeillut kun tiedän miten helposti niihin koukahtaa. 

Kävely, lämmin suihku, ärsykkeetömyys, makailu (joo valveilla mutta sekin voi hieman rauhoittaa), ihan kaikki minkä keksii hieman helpottavan: patteri, korvatulpat, lattialla patjan päällä makuu, kevyt peitto/paksu täkki jne jne. olen tehnyt joskus kävelyä yöllä korttelin ympärillä kun ei ole muuta keksinyt.

Parempi hyväksyä se ettei nyt nukuta ja sitten vaan odotella aamua. Tuohonhan voi liittyä painajaisia tai sydämenhakkaamista. Se vaan pitää kestää. Ei ehkä voi ihan ns normaalia elämää elää mutta varmasti pahempaakin on olemassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme