Jaksaako teidän teinit katsoa kokopitkiä elokuvia?
Olen nimittäin tehnyt havainnon oman 14-vuotiaan tyttäreni kohdalla, että ei jaksa. Hän on tottunut tiktokin ja youtuben lyhyisiin videopätkiin, eikä keskittyminen riitä enää oikeisiin leffoihin. Aiemmin olin huolissani vain siitä, ettei jaksa oikein lukea kirjoja, mutta nyt tämäkin. On aivan älytön määrä yleissivistystä ja kulttuuria, mikä jää pois, jos ei katso mitään elokuvia. Varsinkin kun ne kirjat tai sanomalehdetkään ei mitenkään luontevasti osu käteen. 😞 Tuntuu niin oudolta ettei se osa-alue joka itselle on aina ollut se hauskin, enää kiinnosta nuorempia.
Olen nyt tehnyt periaatepäätöksen, että alamme käymään säännöllisesti leffateatterissa, missä on pakko katsoa puhelinta räpeltämättä loppuun se raina mitä on tultu katsomaan. Niin omituista vaan että joutuu tähänkin erityisesti panostamaan.
Ja se lukeminenkin pitää saada jotenkin osaksi elämää. Ei ole auttanut vaikka koko lapsuuden luettiin iltasatuja. Ei vaan itse lue enää kuin ne koulun pakottamat. Mites muilla?
Kommentit (38)
Huomasin eilen etten itsekään enää jaksa. Yli puolet leffasta on täysin turhaa täyte sisältöä.
Yrität ratkaista ongelman samoilla lääkkeillä kuin ongelman on aiheuttanut? Ruutuajan tilalle ruutu aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Huomasin eilen etten itsekään enää jaksa. Yli puolet leffasta on täysin turhaa täyte sisältöä.
Yrität ratkaista ongelman samoilla lääkkeillä kuin ongelman on aiheuttanut? Ruutuajan tilalle ruutu aikaa?
Huonon ruutuajan tilalle parempaa ruutuaikaa.
Aika myöhään olet tähän herännyt, mutta parempi nyt kuin ei ollenkaan.
Oma vastaus on, että jaksaa. Katsotaan kotonakin säännöllisesti leffoja ja sillon puhelin on parkissa ihan muualla kaikilla. Oma teinityttö lukee kyllä edelleen myös kirjoja. Ei niin paljon kuin vielä muutama vuosi sitten ihan senkin takia, että koulu ja harrastukset vievät paljon aikaa, mutta kuitenkin 1-2kirjaa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Katottiin perjantaina Top Gun: Maverick. Joka kerta kun käsiteltiin muuta kuin sitä lentämistä kumpikin meistä kaivoi puhelimen.😂
Ps lähtekää mielummin lenkille ja jutelkaa keskenänne.
Mikä on kokopitkä elokuva? Nykyään kaikki 3h elokuvia ja niitä en kyllä jaksa katsoa. Optimaalinen pituus elokuvalle on 90min 👍
Joo, olen huomannut vähän samaa, valitettavasti myös itsessäni. Välillä katsotaan yhdessä elokuva ja silloin laitetaan puhelimet pois koko huoneesta.
Huolestutavaa jos ei jaksa! Somettamista ja lyhytpätkien katselua kannattaa rajoittaa.
Monella nykyihmisellä on itseaiheutettu keskittymishäiriö, joka korjaantuu itsestään, kun lopettaa netissä roikkumisen ja keskittyy nuuhun elämään. "Tylsyys" kunniaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrität ratkaista ongelman samoilla lääkkeillä kuin ongelman on aiheuttanut? Ruutuajan tilalle ruutu aikaa?Huonon ruutuajan tilalle parempaa ruutuaikaa.
Katsomalla leffaa haluan että lapseni kasvaa jakamaan minun arvoni?
Vierailija kirjoitti:
Aika myöhään olet tähän herännyt, mutta parempi nyt kuin ei ollenkaan.
Oma vastaus on, että jaksaa. Katsotaan kotonakin säännöllisesti leffoja ja sillon puhelin on parkissa ihan muualla kaikilla. Oma teinityttö lukee kyllä edelleen myös kirjoja. Ei niin paljon kuin vielä muutama vuosi sitten ihan senkin takia, että koulu ja harrastukset vievät paljon aikaa, mutta kuitenkin 1-2kirjaa kuussa.
No enpä tiedä myöhään, kun pienempänä kuitenkin katsoi lastenleffoja. Tämä ettei katso enää mitään leffoja on tullut siinä vaiheessa kun lastenleffat on lakanneet kiinnostamasta. Tilalle ei tullutkaan oikeat elokuvat, vaan klipit netissä. Mutta juu herännyt olen, koska en oikein ole edes tajunnut että voi olla olematta kiinnostunut elokuvista, kun ne on aina olleet itselle kuitenkin niin olennainen asia.
Katsokaa parempia elokuvia. Sellaisia mistä teinikin kiinnostuu. Aloitatte nyky-actionpläjäyksillä ja pikkuhiljaa vanhempiin, hidastempoisempiin elokuviin. Ja kommentoitte elokuvaa sen pyöriessä ettei ole pelkkää tapittamista vaan joutuu itsekkin miettimään asioita.
Kirjojen lukeminen kehittää lasten empatiakykyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrität ratkaista ongelman samoilla lääkkeillä kuin ongelman on aiheuttanut? Ruutuajan tilalle ruutu aikaa?Huonon ruutuajan tilalle parempaa ruutuaikaa.
Elokuvien kautta tulee niin paljon pohdittavaa. Kyllä hyvä elokuva mielestäni kehittää ajattelua. Jos ne on kokonaan pois laskuista, niin mitä siihen tilalle tulee. Tuskin noista tiktok-videoista kauheasti mitään eettistä oivaltamista tai muuta älyllistä irtoaa tilalle.
Huonoa elokuvaa ei tarvikaan jaksaa katsoa. Mikä sitten on kenenkin mielestä huono, on toinen juttu.
Minä olen aina nukahtanut viimeistään 10 min kohdalla. Kaikki ei ole ns leffaihmisiä.
Yhteinen tekeminen on kiva ajatus(viimeinkin), mutta kun kyseessä on jo itsenäisyyden ja aikuisuuden kynnyksellä oleva nuori häntäkin tulisi kuulla ja löytää se hänenkin luonteelle sopivaa tekemistä. Lasta, kun ei voi pakottamalla kasvattaa omaksi kuvakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elokuvien kautta tulee niin paljon pohdittavaa. Kyllä hyvä elokuva mielestäni kehittää ajattelua. Jos ne on kokonaan pois laskuista, niin mitä siihen tilalle tulee. Tuskin noista tiktok-videoista kauheasti mitään eettistä oivaltamista tai muuta älyllistä irtoaa tilalle.
Aivojen täytyy saada myös lepoa, eikä suorittaa koko ajan jotakin. Tuo kävely oli hyvä vinkki. Aivot saada tilaa luoda tyhjästä sitä keskusteltavaa, eikä valmiiksi käsikirjoitettua.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina nukahtanut viimeistään 10 min kohdalla. Kaikki ei ole ns leffaihmisiä.
Yhteinen tekeminen on kiva ajatus(viimeinkin), mutta kun kyseessä on jo itsenäisyyden ja aikuisuuden kynnyksellä oleva nuori häntäkin tulisi kuulla ja löytää se hänenkin luonteelle sopivaa tekemistä. Lasta, kun ei voi pakottamalla kasvattaa omaksi kuvakseen.
Lähinnä haluaisin yrittää tuoda hänen elämäänsä enemmän ajattelua kehittävää tekemistä. Minun kuvakseni ei tarvitse kasvaa, mutta en haluaisi hänestä kasvavan myöskään ihminen joka tuijottaa jotain älytöntä tosi-tv:tä, ei ole mediakriittinen, johon uppoaa tunnepitoinen propaganda milloin mistäkin suunnasta. En halua että hänestä kasvaa tyhmä aikuinen. Jos mitään järkevää kulttuuria ei tule kulutettua niin kyllä se tyhmentää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivojen täytyy saada myös lepoa, eikä suori
Hänelle tulee noin 15 000 askelta päivässä, joten tämä on hoidossa.
Harvoin. Niiden keskittymiskyky on ihan kärpäsen luokkaa, naamat liikaa ollu kiinni kännyköissä, tiktokeissa ja muussa toksisessa paskassa.
Vielä ei perheessä ole teini-ikäisiä, mutta kyllä nuo esiteinit jaksavat katsoa vanhojakin leffoja. En ole toki mitään taidepläjäyksiä tarjoillut, mutta 1950-60-lukujen seikkailuelokuvat toimivat hyvin. Seuraavaksi ajattelin viedä heidät katsomaan Kuolleet lehdet yleissivistyksen nimissä.
Riippuu elokuvasta. Arabian Lawrencen ja Gandhin jaksoi katsoa mutta ei ensimmäistä Sormusten herraa.