Odotus ja kotona kissa
Minua on peloteltu sillä taudilla, minkä voi saada kissasta,nimeä en nyt muista.
Mieheni hoitaa nyt kissan potan, mutta kuinka helposti sen voi saada?
Eli jos pidän kissaa sylissä, en yleensä tunge sormia suuhun, ja ennen ruuan laittoa, tai muuten syömistä pesen kädet niin onko se ihan riittävä suoja, vai
pitääkö luopua koko kissan hellimisestä?
Tiedän maalais järki käteen tässäkin asiassa, mutta on tuuli muna edellinen raskaus, niin olen liian varpaillani tämän kanssa.
Maanantaina neuvola, ja koitan saada otattaan itsestäni sen verikokeen missä selviää olenko jo sairastanut kyseisen taudin,
ja mitkä siinä ovat oireet, milloin kannattaa hakeutua lääkäriin
kiitos jo teille ja anteeksi neurootisuuteni :|
Kommentit (6)
Meillä on kaksi kissaa. Mieheni vaihtaa välillä hiekat. Välillä vaihdan itse mutta laitan hanskat käteen. Mielestäni riittää että on hanskat suojana, voi ihan hyvin silloin itse vaihtaa. Ja jos haluaa voi vielä desinfioida kädet. En ole varonut muuten kissoja.
Hei, mulle tehtiin neuvolassa ekan raskauden alussa verikoe ja olin jo sairastanut ko. taudin ilmeisesti melko oireettomana. Kandee kysyä verikokeesta neuvolassa.
Paljon linkkejä netissä alla yksi.
Hyvä hygienia kissan jätöksiä siivotessa kandee muistaa kuitenkin...
meillä oli kaksi kissaa kun aloin odottaa esikoista aikanaan, nyt menee kolmas odotus, ja kissoja on edelleen, mutta vain yksi enää.
meidän eräät huolehtivaiset sukulaiset olivat oitis sitä mieltä kuultuaan odottavani esikoista, että kissat sitten lähtee oitis..
lupasin, pestä kädet jos olen paijaillut kissoja
lupasin, että mies siivoaa hiekat
lupasin, että en syö kissankakkaa
lupasin, että pesen kädet aina ennen kuin syön jotain
lupasin, että en syö/juo mitään astiasta josta kissat ovat syöneet tai juoneet, ennen kuin ko.astia on pesty..
eipä ole ollut ongelmia. raskaudet ovat sujuneet, ja kissat ovat suhtautuneet perheen lisäyksiin ihan sujuvasti.
tarkka kannattaa olla, toki.
ja neuvolasta saat varmasti lisää tietoa.
verikoe onkin hyvä juttu, multa e ole koskaan sitä otettukaan..
ennis +tuplat rv17+3
Meillä oli kissa esikoisen odotusaikana, ja on edelleen :). Kaupungissa on sisäkissana, mökillä pääsee uloskin. Kaikki kissathan eivät toksoplasmoosia kanna, eikä se muutenkaan helposti tartu jos huolehtii hygieniasta. Hanskoja en ole käyttänyt kissan vessaa siivotessani, mutta enpä koskekaan kakkoihin käsin vaan lapiolla :) ja pesen silti aina kädet siivouksen jälkeen. Jostain neuvolan brosarista luin, että kissan ei pitäisi nukkua samassa sängyssä odottavan äidin kanssa, mutta ei meidän kattia ainakaan ole saanut sängystä häädettyä...
Tässä linkissä myös hyvä artikkeli kissasta ja toksoplasmoosista
www.clinivet.fi/artikkelit/kissa_artikkelit/artikkeli_11.html
Kissaa saat hyvin silitellä jatkossakin, kunhan pysyt pois sen peräpäästä :) Eli tarttuu helpoimmin raa'asta lihasta ja kalasta tai pesemättömistä raaoista vihanneksista, ULKOkissa levittää vain ulosteen kautta (sisäkissa ei sitäkään). Laatikko pitäisi kai putsata kerran päivässä ja joko sun hanskat kädessä tai sit tosiaan annat miehesi hoitaa sen homman. Myös kissan voi testata taudin varalta eläinlääkärissä.
Lisää tietoa esim. [http://ohjepankki.vsshp.fi/fi/2795/11004] tai [http://www.saunalahti.fi/arnoldus/toxoplas.html]
Onnellista ja huoletonta odotusta ja rapsutus kisulle täältäkin!
Nimim. kuumeisesti kissanpennun kasvua luovutusikään odottava