Jos voittaisit lotossa 5 miljoonaa euroa, maksaisitko sukulaisten ulosotot pois?
Jos sellaisia olisi ja se haittaisi heidän elämää?
Kommentit (59)
Se on hieman hankalaa.verotuksen vuoksi.
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/lahja/lahjaverolaskuri/
En todellakaan, muutamalla on velkaa, mutta jos ne maksaa, niin ei mene kuin hetki että tekevät uudet velat. Ja ne rahat menee alkoholiin. Jokunen tekee velkaa kun hankki autoja, veneitä, hevosia ym mihin ei oikeasti olisi varaa, jos velat joku kuittaisi niin voisi hankkia lisää vaikka vieläkään ei niille ole tarvetta.
en, mutta voisin ottaa töihin ne jos laittaisin voittorahaani kiinni
johonkin yritykseen.
En voita lotossa, koska en lottoa
Suomessa joutuu kerjäämisen ja huijausten uhriksi, jos paljastaa voittanensa paljon rahaa. Joku vuotaisi kuitenkin tiedon jonnekin, ja itse joutuisi muuttamaan jonnekin ulkomaille karkuun.
Auttaisin, jos sen voisi tehdä tuntemattomana.
Ei sukulaisillani ole senttiäkään koskaan ollut ulosotossa koska he ovat hyvin varakkaita. Niin varakkaita, että ei tarvitsisi edes ruinata rahaa siitä viidestä miljoonasta.
Voitin joskus 2.2 miljoonaa. En maksanut kenenkään velkoja. Veljelleni annoin rahaa ainoastaan ja enolleni joka auttanut minua aina rahallisesti. Ja olen sanonut että pitäkää suu supussa niistä asioista. Minun sukulaiset ei kauheesti ole pitäneet yhteyttä 20 vuoteen. Enon kanssa olen tekemisissä koska tein sille töitä kun olin köyhä niin se palkannut minua ja aina auttanut. Annoin sille 200 000 euroa.
Lähtökohtaisesti en edes kertoisi lottovoitostani. Jos jotain haluaisin auttaa niin vähän kerrallaan.
5 milj. on jo niin paljon rahaa, että todellakin maksaisin sukulaisenikin ulosoton siitä pois. Suvussamme on aina harrastettu muiden ihmisten laskujen maksamista, jos henkilö ei itse pysty siihen.
Antaisin rahat 20 vuotiaalle naiselle.
En maksaisi eikä onneksi ole velkaisia sukulaisia. Olen sitä mieltä, jokainen maksakoon itse velkansa. Niin minäkin tein 90-luvulla, vaikka korot huitelivat pitkälti toisella kymmenellä. Ja toisekseen, en nykyään lottoa.
En. Ei nekään maksaisi minulle yhtään mitään, vaikka olisin ulosotossa.
Mutsi aikoinaan "testamenttasi" minulle vanhan vakiorivinsä ja käski antamaan muillekin rahaa, jos sille osuisi voitto. Olen nyt tajunnut, etteivät muut tekisi sillä tavalla minulle, jos itse voittaisivat, joten olisi todella typerää jakaa voitto millään tavalla.
Nuoremman polven sukulaisia ehkä muistaisin testamentissa järkevällä summalla.
Voisin jakaa rahaa lapsilleni, jos he lupaisivat olla kertomatta ahneille miehen sukulaisille lottovoitostani.
Jos maksaisi suoraan, niin eikös siinä sukulainen joutuisi maksamaan lahjaveron? Pitäisi kirjoittaa vähintään lainakirja, jossa antaisit sukulaiselle ulosottovelan maksamista varten lainan, jolla ulosottovelka kuitattaisiin, muussa tapauksessa verottajakin tulisi apajille. Lainasopimuksessa pitäisi olla kuvattuna takaisin maksuaikataulu ja korko, ettei tulkita lahjaksi sitäkin.
Vai onko ulosvelka jotenkin poikkeavaa, että sen voisi toisen puolesta maksaa ilman lahjaverovelvotteita?
En maksaisi. Muiden heikko taloudenhoito ei ole minun asiani.
Vierailija kirjoitti:
ei ole ulosotossa kukaan tuntemani
Vai niin.
Siskoni ja parhaan kaverini velat maksaisin pois + antaisin jotkut 200k rahalahjat ensiasuntoon, mutta velka on opintolainaa ja he ovat ihmisiä jotka yrittävät elämässään. Veljeni en ikinä, on ulosotossa oleva elämäntapatyötön joka vie eläkeläisten vanhempien rahat. Vanhempia auttaisin niin ettei se menisi veljelleni. Itselleni ja 2 lapselleni ostaisin asunnot.