Ostettiinko ysärillä oikeasti uusi tietokone joka toinen vuosi?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla ei ollut paljoakaan kotikäytössä tietokoneita, koska ei ollut nettiäkään. Tai toki oli, mutta se oli poskettoman kallis. Tietokoneet oli vielä tuolloin lähinnä sitä, että Amigalla pelattiin pelejä. Oppilaitoksissa oli pc:t.
Mä tunsin paljon ihmisiä, joilla oli tietokone ollut jo 80-luvulta. Saattaa olla toki, että olen ollut nörttiparvessa (itsekin nörtti), mutta itse sanoisin että kyllä koneita ja nettejä silloin oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ostettu. Odotettiin aina hintojen laskua, kun uudet paremmat osat tuli. Aina sen koneen hinta oli kymppitonni. Hyvistä osista valmiiksi koottuna. Yleensä parin vuoden päästä sitä päivitettiin jotenkin, kuten laitettiin polttava CD-asema, lisäiltiin muistikampoja jne. Vaihdettiin näyttö litteään. Vuosisadan vaihteen jälkeen meni kovalevy uusiksi, edelliseen tuli ongelmia, sitä skannattiin ja palauteltiin päiviä. Lopulta taidettiin vaihtaa emolevy ja varmaan näytönohjainkin, kunnes sitten ostettiin uusi kone.
Muistaakseni kymppitonni oli ylihintaa tuohon aikaan. Sillä ei niin merkittävää etua saanut, koska teknologia kuitenkin vanheni parissa vuodessa. Meidän eka kone oli 486:n joka maksoi ysärin alussa muistaakseni lähemmäs 15000mk. Itse en siitä edes mitään tajunnut, ja kun luokkakaverit kyseli onko koneessa korppu vai lerppu asema en tietenkään osannut vastata että siinä
Ei ollut ylihintaa. Tyyppi, joka työkseen tilaili ison firman työkoneita ja seurasi tarkkaan mitä uutta tuli, laski vuodesta toiseen, että oma kone hyvällä hinta-laatusuhteella oli aina sen saman kymppitonnin. Ei niitä ihan viimeisimpiä extrakalliita osia, vaan se edellinen malli osa, jonka hinta tippui järkeväksi, mutta oli kuitenkin hyvä osa, joka ei ihan heti vanhene. Tuo hinta sisälsi kaiken näytöistä yms lähtien.
Kyllähän tekniikka kehittyi silloin nopeasti ja varsinkin peleissä hyödynnettävään tekniikkaan tuli merkittäviä parannuksia ja ihan uusiakin jippoja nopealla tahdilla. Muistelen että noin 2-3 vuoden välein uusin oman pöytätietokoneeni. Nykyäänkin tekniikkaan ei tule paljoakaan isoja uudistuksia vaan lähinnä aiempi tekniikka paranee - itselläni on nyt ollut 5 vuotta sama peliläppäri ja ihan hyvin edelleen tulee tällä toimeen.
Sama suuntaus koskee aikalailla kaikkea tekniikkaa: tietokoneet, puhelimet, televisiot jne.